Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Na český trh útočí čínská auta, jejich síla ale není v ceně

  11:22
Po českých silnicích se bez většího zájmu začala prohánět čínská auta. Jedna z čínských automobilek totiž nyní dováží automobily přes svou italskou spojku i do Česka.

S velkým dovozem teprve začínáme, říkají Gheorghe Cernusca a Jakub Choura, budující české zastoupení čínské automobilky. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Sídlo českého zastoupení značky Martin Motors, pod níž se prodávají čínská auta z automobilky Shuanghuang, najdete v Čelákovicích kousek za Prahou. Při prvním pohlédnutí na mapu se to zdá být praktická adresa. Do hlavního města je to pár kilometrů, není důvod zdráhat se tam zajet a cena za pronájem výstavní plochy bude v daném místě asi rozumnější než v metropoli samé.

Ve skutečnosti vás ale cesta za novým čínským autem prověří ze všech řidičských dovedností. Nejdřív si užijete dlouhé dopravní kolony, mávající policisty a dominantně se chovající kamiony, načež se všechno změní a váš vůz začne atakovat divoká zvěř, pohybující se kolem obdělaných polí. Na redakční automobil například zaútočil potřeštěný bažant, kterému jsme se připletli do vzletové dráhy. Dobrodružná výprava...

Prodejna Martin Motors není v Čelákovicích zatím žádnou místní dominantou. Zeptáte-li se na cestu, budou místní pravděpodobně chvíli přemýšlet, než pochopí, kam vlastně míříte. Nakonec vás ale spolehlivě navedou k budově na kraji města.

Stavba by se lépe hodila pro socialistickou školku než prodejnu aut. Vstupní hala s řadou prosklených dveří po dvou stranách však v sobě skrývá předváděcí plochu a přilehlé parkoviště se proměnilo ve vozový park. Zbytek útrob slouží jako nutná kancelářská podpora celého byznysu s dovozem aut.

S velkým dovozem teprve začínáme, říkají Gheorghe Cernusca a Jakub Choura, budující české zastoupení čínské automobilky.

Obchodník a učedník
Klíčovou postavou prodejny je postarší obchodník s patrným cizím přízvukem, Gheorghe Cernusca. Ten zastává funkci generálního ředitele společnosti Lum-Oris, která získala licenci zastupovat italského dovozce čínských aut, značku Martin Motors. Cernusca má k ruce technického ředitele – výřečného mladíka, který dokáže spatra mluvit o podvozcích, motorech, spotřebě, použitých materiálech i konstrukčních řešeních nabízených aut. V této sestavě se firma pustila do souboje s českým názorem, že čínská auta není chytré kupovat.

"Věřím, že ta cesta bude podobná jako u japonských nebo korejských automobilek," říká Cernusca. U nich totiž také nejdřív panovaly pochyby o jejich kvalitě a jízdních vlastnostech, ale dnes už se žádný majitel Hondy, Hyundai nebo třeba Toyoty za svůj vůz nestydí. Čínská vozidla trápí podobně neblahá pověst, jakou měli jejich asijští předchůdci, přesto už ale první čínské značky dokázaly získat evropskou homologaci, a mohou tedy na našich silnicích jezdit.

Třeba velký sportovně-užitkový vůz pojmenovaný CEO má evropskou homologaci od roku 2007. Následující rok ho začali pod zmíněnou značkou Martin Motors vozit do Evropy Italové a ještě v témže roce se dostal i do Česka. Časem ho pak následovaly další čtyři modely – klasický sedan, šestimístný rodinný vůz a dva druhy užitkových vozidel, vše s globální homologací. Za tímto obchodem stojí podle svých slov právě Gheorghe Cernusca. Ten také začal od roku 2008 spřádat v Česku prodejní a servisní síť pro čínské vozy. V současnosti disponuje čtrnácti nasmlouvanými pobočkami, z toho čtyřmi na Moravě – v Brně, Prostějově, v Ostravě a v Holešově. "S velkým dovozem teprve začínáme," vysvětluje Cernusca, proč se o čínských autech u nás moc neví.

Výbava vozů je daná, firma prodává ze skladu.

Svezeme se na zelené vlně
Společnost Lum-Oris do naší republiky nedávno dovezla druhou, větší várku čínských vozidel. Jde o šedesát vozů, jimž je společná jedna věc: jsou hybridní. Majitelé tak mohou přepínat mezi pohonem na benzin a pohonem na zemní plyn. V tom vidí Cernusca velkou výhodu značky. "Hybridní vozy jsou stále populárnější a začínají být oblíbené i u nás," říká.

Podle Jakuba Choury, technického ředitele společnosti, jsou čínské vozy právě v technologiích spojených s alternativními palivy na vyspělé úrovni. "Technologie odkoupili jejich manažeři od zavedených značek, načerpali kvanta zkušeností a dále je vyvíjejí. Mají na to kapacity i vědce. Všechny součástky jsou stále vyspělejší, technicky dokonalejší, a navíc i hezčí," tvrdí Choura. Čínská výroba automobilů je podle něj ve vývoji alternativních pohonů na světové špičce. "Jsou vpředu nejen s hybridy, ale i s elektromobily," dodává Choura.

Právě proto firma sází v Česku zejména na nabídku hybridních vozů. Třeba hybridní sedan si zde můžete pořídit za cenu kolem 230 tisíc korun, přičemž úspora za pohonné hmoty se podle Choury pohybuje až kolem čtyřiceti procent.

Čínské značky

Shuanghuang – jako jediná značka dováží do Česka. Byla kritizovaná za to, že auta jsou příliš podobná například BMW X5 či značce Smart.

Chery Automobile – státní automobilka, která bude privatizována.

SAIC – šanghajská automobilová korporace dokázala navázat partnerství jak s německým Volkswagenem, tak americkým GM.

Geely – automobilka vlastněná podnikatelem Li Shufem. Odkoupila značku Volvo.



"Levné auto je mýtus"
Čínská auta ale nejsou podle Cernuscy zase tak levná, jak se někdy předpokládá. Jejich síla prý nespočívá v nízké ceně, ale v tom, že ve stejné cenové kategorii dokážou oproti západním vozům nabídnout takřka plnou výbavu. "Auta nejsou až tak laciná. Pracovní síla v Číně je sice levnější, ale při vývozu je nutné platit clo, a navíc i dopravu," vysvětluje Cernusca.

Auta sice obsahují určitou výbavu, ale pokud by si zákazník chtěl vybrat pro kupovaný vůz svou vlastní, bude mít smůlu. Lum-Oris totiž zatím prodává jen ze svých skladových zásob nebo v případě nutnosti ze zásob italské centrály automobilky Martin Motors. Výrobu na přání tak zatím nerealizuje.

Čínská auta podle Cernuscy charakterizuje zejména světlejší interiér. "Může to souviset s jejich kulturou nebo vkusem, chtějí, aby auta měla veselejší výraz. Také využívají jen minimálně textil, dávají přednost kůži," říká Cernusca.

Zvnějšku auta trochu překvapují svou vizáží. Vypadají evropsky a propracovaně. Tento dojem ale pomine v okamžiku, kdy se soustředíte na detaily. Plastové komponenty ani sváry nepůsobí kvalitním dojmem, třeba při stisknutí tlačítka pro otvírání oken ucítíte nepříjemně ostré hrany.

Výsledek tak připomíná umyté, ale levné nádobí – lze na ně servírovat, ale ne v lepších restauracích.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...