Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Na Facebooku táhne krása, hezčí lidé jsou oblíbenější

Média

  7:00
PAŘÍŽ - Když budete mít přitažlivé přátele, pak budete na internetovém sociálním serveru Facebook oblíbenější, zvláště pak jste-li žena. Vyplývá to z nové studie, která aplikuje teorie Charlese Darwina na fungování kybernetických sítí.
Facebook (ilustrační foto)

Facebook (ilustrační foto) foto: Reuters

Tato zjištění ukazují, že signály reproduktivní způsobilosti ovlivňují naše rozhodnutí ohledně přátelství, řekl agentuře AFP nizozemský výzkumník Piet Kommers.

ČTĚTE TAKÉ:

"Lidé jsou přitahováni jinými lidmi, kteří vypadají zdravě, šťastně a v sexuálním smyslu produktivně. To je obecně přijímaný evoluční zákon," dodal Kommers. "Nejčistší aspekt 'zdravosti' je stále dominantní. To je těžké potlačit." Tým z univerzity v nizozemském Twente vytvořil čtyři falešné účty na Facebooku, v nichž použil fotografii muže a ženy ohodnocené v testu, který práci na studii předcházel, jako vzhledově "neutrální". Pro každého z nich byly založeny dva profily.

Vždy jedna ze stránek měla fotografie dvou přitažlivých "přátel" - muže a ženy - a druhá měla v přátelích obrázky dvou nepřitažlivých osob. Profily byly jinak totožné, uváděly místo a datum narození dotyčných, jejich zájmy a oblíbené filmy, hudbu a televizní pořady.

Přitažliví přátelé

Vědci pak ukázaly tyto profily náhodně vybraným studentům ve věku 21 až 31 let a požádali je, aby ohodnotili "sociální přitažlivost" daných profilů.

Účastníci měli zvážit odpověď na takové otázky, jako "Myslím, že bych se s ní/ním mohl přátelit" nebo "Bylo by příjemné s ní/ním být". Podle výzkumníků bylo o přesvědčivých 20 procent pravděpodobnější, že respondenti budou mít zájem "přátelit se" s těmi profily, k nimž byly připojeny fotky přitažlivých přátel.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

"Vzhled přátel na Facebooku skutečně ovlivňuje vnímání vlastníka profilu," uvedla studie, která byla v pondělí zveřejněna v časopise International Journal of Web Based Communities. A podle autorů to platí i naopak: mít nepřitažlivé přátele může poškodit přitažlivost jednotlivce i podniků užívajících internetové sociální sítě.

Autoři: ,