17. prosince 2011 15:31 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

'Na manažerské posty čeká fronta lidí'

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Čas na změnu. Firmy mohou podle Lucie Teisler najmout manažery za méně peněz. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čas na změnu. Firmy mohou podle Lucie Teisler najmout manažery za méně peněz. | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny
Firmy se chystají na krizi, zakázky jdou dramaticky nahoru, říká Lucie Teisler, šéfka a zakladatelka headhunterské mezinárodní společnosti Anderson Willinger. 'Uvědomují si, že mohou vyhrát jenom tehdy, když se na ni připraví už teď,' dodává.

LN Rostou v poslední době headhunterům zakázky?
Zakázky jdou dramaticky nahoru. Indikuje to předkrizové období. V roce 2009 mnoho firem přestalo nabírat, protože se bály, nevěděly, co znamená jít do krize. Dnes už to ví a také si uvědomují, že mohou vyhrát jenom tehdy, když se na ni připraví už teď. Zvažují proto, jestli mají na správných místech ty správné lidi.

LN Znamená to, že firmy v Česku se připravují na krizi?
Všichni vědí, že krize je už skoro za dveřmi, přesto mi ji dovolte přejmenovat na transformaci. Transformaci v chování, v přemýšlení a výstupech.

LN Takže personálně zbrojí?
Nevím, jestli bych to označila zbrojením, ale ví, že je třeba se nachystat. Někdy to znamená udělat reorganizaci, vytáhnout ty nejlepší a horší dát pryč. Další změnou může být styl prodeje. Dlouhodobě jsme zvyklí prodávat přes key account manažery, tedy styl práce založený na dlouhodobých vztazích, které se jen „lechtaly“. Dnes už obchod není o lechtání, ale o rozrážení dveří. Tato schopnost v nás ale vymizela. Nemluvím přitom jenom o českém trhu, ten je pro firmy malý.

LN Co myslíte rozrážením dveří?
Nazvu to větší agresivitou, ale s chytrostí a přidanou hodnotou. Nejde jenom o to, že když někoho firma vyhodí dveřmi, přijde oknem, ale do toho okna přijde s něčím zajímavějším.

LN Podle vašich analýz se ve střední a východní Evropě méně hledají lidé do technologií, naopak roste počet hledaných pozic v bankovnictví. Jak to vysvětlujete, když technologické firmy stále hledají nové zaměstnance?
Opět se bavíme o vrcholovém managementu. V technologii se hledají pozice pro regiony. Avšak bankovnictví i pojišťovnictví jsou velcí dinosauři. Nábor vychází z toho, že si velké banky začínají uvědomovat, že musí něco změnit, jinak nepřežijí. Počet zakázek tak není vyvolán dramatickým rozvojem, ale tím, že potřebují organizaci změnit.

LN Znamená to tedy, že přichází éra, kdy v bankovnictví uspějí úplně noví lidé, kteří přemýšlí jinak než dosavadní vedení?
Myslím, že tak daleko jsme nedošli.

ČTĚTE TAKÉ:

LN Tak koho tedy banky hledají?
Všechno potřebuje svůj čas. Nelze jít z extrému do extrému. Nelze, aby ze dne na den přišel inovátor, který všechno změní. Lidé nesnáší inovace. Musí to být postupné měnění věcí tam, kde to dává smysl.

LN V pojišťovnictví se v minulosti zásadně změnilo vrcholové vedení, které je teď poměrně mladé. Čekají takové změny i banky?
Pojišťovnictví a bankovnictví jsou zcela rozdílné světy. V pojišťovnách nebylo možné vytáhnout někoho staršího, protože tam nebyl dostatečný talent v kombinaci se zkušeností. V bankách se to podařilo, protože bankovnictví bylo vždy dál. Pojišťovny volí ze dvou variant. Buď si vezmou expata, ale tady dochází ke komunikačním bariérám, nebo si vytáhnou mladé a nadějné manažery. Přítomnost expatů v bankách má přitom jednoduchý důvod. Ten člověk nemá žádné vazby. Když dostane úkol osekat počet zaměstnanců o třicet procent, tak to udělá. Jemu je jedno, jak dlouho je kdo v bance. Když je drahý, tak jde pryč. Češi se však nejdříve dívají na vazby a přemýšlí více dlouhodobě. Jsou nastavení jinak. Akcionáři si proto vybírají buď model A, nebo B.

LN Když tedy přijde do firmy nově expat, můžeme očekávat, že se v té firmě bude propouštět?
Nechci zobecňovat, ale je to možné. V některých případech může jít o kulturní standard. Lokálním manažerům se nevěří. Nebo se také používá taktika střídat lokálního manažera a expata. Nelze ignorovat i další souvislosti.

LN Jak ovlivnilo hledání manažerů do bank nové rozdělení odměn? Nejsou teď manažeři ostražitější, když se jim odměny rozloží do několika let?
Většinou se firmy snaží najít lidi ve svých řadách. Pokud se to nepodaří, tak mi věřte, že tu stojí fronta lidí, kteří takovou práci vezmou, a možná i za méně peněz.

LN Znamená to, že by firmy mohly na mzdách hodně ušetřit?
Znamená to, že dnes mohou koupit lépe a za méně peněz, když ví jak.

LN Snaží se o to banky nebo i firmy? Volají vám s tím, jestli by nebyl někdo levnější na trhu?
To může udělat jenom akcionář nebo vrcholový management. Nikdo jiný nebude střílet do vlastních řad.

LN A dělají to akcionáři nebo vrcholoví manažeři?
Samozřejmě se to stává. Pak je to o tom, co chcete s organizací udělat. Někdy se vyplatí si připlatit.

LN Jaké lidi hledají firmy dnes?
Dnes je spousta volných lidí na trhu, protože byli pasivní. Konkrétní případ. Když dávám obchodním ředitelům jednoduchou otázku, jak často se stýkal se svými zákazníky, tak se stává, že se podívají a řeknou, že na to měl své lidi. V takovém případě nemá na pozici obchodního ředitele co dělat.

  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!