Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Cestovky nás okrádají kvůli vám, píší lidé ministerským úředníkům

Ekonomika

  12:00
PRAHA - Zklamaní lidé, kteří kvůli krachům cestovních kanceláří nakonec nikam neodjeli, posílají ministerstvu pro místní rozvoj 'pozdravy z dovolených'. Stěžují si v nich například na liknavost úředníků a díry v legislativě, kvůli nimž je mohou cestovky beztrestně okrádat.

Kiwayu Safari Village foto: www.sayariafrika.com

„Plně jsem důvěřovala naší legislativě a nepochybovala jsem o tom, že dostanu své peníze zpět. Pojišťovna Generali mi ale poslala vyjádření, že splnila svou zákonem stanovenou povinnost. Je-li tomu tak, je tedy chyba na straně MMR!“, napsala ministerstvu třeba Renata Válková. Patří mezi stovky poškozených klientů CK BG Travel, která zkrachovala 5. července, a také mezi sympatizanty vznikajícího občanského sdružení Krachy cestovek.

Portál Krachycestovek.cz

Portál vznikl z vlastní iniciativy občanů, kteří už nechtějí nečinně přihlížet tomu, jak každý rok v hlavní turistické sezoně zkrachuje několik cestovních kanceláří. Jedním ze zakladatelů je Jan Kratochvil.

"Až příliš často se stává, že lidé, kteří tyto cestovky vlastnili anebo byli jejich představiteli, podnikají v oboru cestovního ruchu dál," upozorňuje Kratochvil.

Proto se  občanská iniciativa Stop krachům cestovek snaží informovat o nepoctivosti podnikatelů a shromažďuje také tipy a zkušenosti od lidí. Zároveň se snaží pomoct i klientům zkrachovalých cestovek získat nazpět jejich peníze.

"Snažíme se systémově pomoci nevyřešeným případům, spolupracujeme s advokátní kanceláří," říká Jan Kratochvil.

"Mohu potvrdit, že nám zákazníci CK BG Travel píší. Zároveň bych ráda upozornila na to, že občanské sdružení Krachy cestovek zná názor MMR a má k dispozici naše vyjádření," sdělila serveru Lidovky.cz mluvčí resortu Jana Jabůrková.

'Svědomití' úředníci

„Pozdrav z dovolené v Bulharsku“, která se ovšem nekonala, poslala na ministerstvo také Yvona Výmolová. S BG Travel měla odjet na zájezd se synem, který trpí těžkým astmatem a pobyt u moře mu měl prospěl. Paní Výmolová je přesvědčena, že za její současnou situaci může „svědomitá práce“ ministerských úředníků a jejich „správné vedení“.

"Podle našich informací začaly dopisy na ministerstvo pro místní rozvoj chodit v posledních dnech. Nemáme přehled o všech pisatelích, pouze někteří se obrátili i na nás - těch bylo zatím několik desítek," řekl serveru Lidovky.cz Jan Kratochvil, jeden ze zakladatelů portálu www.krachycestovek.cz. "Zaznamenali jsme také, že se pisatelé navzájem 'hecují' třeba v rámci diskusního fóra na portálu Orbion.cz, kde je celá jedna obsáhlá diskuse věnována jen dění kolem letos zkrachovalé CK BG Travel," uvedl Kratochvil.

ČTĚTE VÍCE:

Po krachu BG Travel se ukázalo, že cestovka byla rekordně podpojištěná a všechny peníze z pojistky padly na repatriaci lidí, kteří zůstali v zahraničí, takže na odškodnění za neuskutečněné zájezdy nezbylo nic.

Odborníci: Zákon nechrání spotřebitele

Krach cestovky znovu rozdmýchal vleklý spor o správnost různých výkladů zákona 159/1999, který podle nezávislých právních expertů neodpovídá požadavkům evropské směrnice na stoprocentní ochranu spotřebitelů.

„Je třeba jasně rozlišit, že evropská směrnice ukládá povinnosti státu – uvést svou legislativu do souladu s evropskou – nikoli pojišťovně. O to pozoruhodnější je aktuální a radikální pozice české vlády, respektive příslušného ministerstva, jež obviňuje pojišťovny en bloc,“ uvedl advokát Jan Kalvoda pro portál www.krachycestovek.cz.

Tento názor přijaly za svůj i stovky lidí poškozených jednáním cestovních kanceláří a nečinností ministerstva. Ti se prostřednictvím občanského sdružení Krachy cestovek chtějí domáhat peněz na státu.

Novela by měla zamezit obcházení zákona, zní z ministerstva

Ministerstvo ale zákon označilo ve svém nedávno vydaném komentáři za dostatečný a odpovídající evropským pravidlům. "Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu je i s ohledem na svou dvanáctiletou historii dostatečný a je plně v souladu s Evropskou směrnicí. Důvodem k připravované novele, která by měla platit od roku 2013, je zamezení obcházení tohoto zákona, kterého jsme v poslední době svědky jak ze strany cestovních kanceláří, tak ze strany pojišťovny," vyjádřilo se ministerstvo.

K TÉMATU:

Za vše mohou pojišťovny?

Ministerstvo ve svém vyjádření také upozornilo na to, že pojišťovna by neměla jen přijímat návrh pojistné částky ze strany cestovní kanceláře, ale ze zákona má pravomoc kontrolovat i rozsah podnikatelského záměru a hospodaření cestovní kanceláře, aby v rámci pojistné smlouvy eliminovala veškerá rizika, která by mohla zákazníka poškodit.

"Pojišťovna by v žádném případě neměla přenášet své závazky na klienty," uvedlo ministerstvo ve svém komentáři. Pojišťovna i cestovní kancelář mají navíc podle MMR ze zákona povinnost informovat ministerstvo o všech skutečnostech, zejména o závažných nedostatcích v hospodaření cestovní kanceláře, což v posledním případě Generali ani BG Travel neučinily.

Autor:

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč