20. června 2012 17:14 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Na opravu nádraží potřebují dráhy
osm miliard. Letos dají 122 milionů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Hlavní nádraží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hlavní nádraží. | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny
PRAHA Na opravy nádraží vydají České dráhy v letošním roce 122 milionů korun. Pokud by ale měl dopravce opravit všech asi 1200 výpravních budov, potřeboval by na to kolem osmi miliard korun, řekl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.

Aktuálně pokračují rozsáhlejší rekonstrukce nádražních budov v Ústí nad Labem, Karlových Varech, Havlíčkově Brodě, v Kuřimi a Břeclavi. Nově rekonstruovaná budova plzeňského hlavního nádraží se pro veřejnost slavnostně otevřela dnes.

Hlavní nádraží v Plzni

Za údržbu dráhy utratí kolem miliardy ročně

Kromě velkých oprav, jako je například ta v Plzni, vynaloží dráhy další peníze na provoz a běžnou údržbu budov. Za údržbu všech přibližně 7000 objektů vlastněných drahami ročně ČD utratí kolem jedné miliardy korun, dodal Šťáhlavský.

ČTĚTE TAKÉ:

Řada těchto budov přitom už neslouží původnímu účelu a dráhy se je pokoušejí odprodat. Celkem jde o 4500 nepotřebných budov a 14.000 pozemků.

Jsou mezi nimi zejména nepotřebné sklady, vodárny a garáže. K odprodeji ale dopravce nabídne například nádražní budovu ve Zbirohu, kam po dokončení rekonstrukce trati už nebudou vlaky zajíždět. Tendr na poradce při prodeji těchto nemovitostí v pondělí vyhrálo konsorcium firem Erste Corporate Finance, Česká spořitelna, Jones Lang LaSalle a RSM Tacoma.

Na opravy čeká i nádraží v Praze

Na závěrečnou fázi oprav čeká i hlavní nádraží v Praze. Po loňském dokončení přestavby hlavní haly na nákupní galerii ještě zbývá opravit historickou budovu s Fantovou kávarnou. "V současnosti jsme dokumentaci k opravám Fantovy budovy poslali ke schválení Českým drahám, " řekl Martin Hamšík, mluvčí italské společnosti Grandi Stazioni, která rekonstrukci nádraží provádí.

Hlavní nádraží - vstup.

Opravy by mohly začít na podzim, kdy by měla být schválena všechna povolení. Rekonstrukce by měla trvat od 18 měsíců do dvou let. Odhady ale nemusí být přesné, protože jde o rekonstrukci historické budovy, dodal Hamšík. Grandi Stazioni výměnou za rekonstrukci hlavního nádraží získala od Českých drah možnost budovu nádraží komerčně využívat po dobu 30 let.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Rekonstrukce plzeňského nádraží vyšla na 20 milionů

Opravy plzeňského nádraží trvaly od loňského června a vyžádaly si 20 milionů korun. Nejrozsáhlejší prací byla výměna dlažby ve spodní hale. Dále ČD částečně obnovily fasády včetně historických oken a dveří. Na severní, jižní a západní straně budovy byla v úrovni nástupišť opravena fasáda, východní prošla opravou celá. I přes tuto částečnou rekonstrukci by ale podle ČD budova potřebovala generální opravu, která by podle šéfa ČD pro majetek Milana Čermáka vyšla na 200 milionů korun. Na to ale dopravce nemá peníze.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.