3. října 2015 17:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Na prodej vířivek mají vliv i obavy
z Putina, říká šéfka českého výrobce

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Firma USSPA je největším českým výrobcem vířivek. Na snímku ředitelka firmy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Firma USSPA je největším českým výrobcem vířivek. Na snímku ředitelka firmy... | foto:  Dan Materna, MAFRA
DOLNÍ DOBROUČ Na začátku byla euforie z toho, jak příjemná je masáž ve vířivce, na konci je firma s 55 zaměstnanci a stomilionovým obratem. Společnost USSPA z Dolní Dobrouče vznikla jako ryze rodinný podnik a dnes je největším českým výrobcem vířivek. Že je USSPA světová značka, jsme si uvědomili, když naše vířivky začali kopírovat v Číně,“ říká Kateřina Kadlecová, ředitelka firmy.

Tahle by se mi líbila, pomrkává starší paní na svého manžela a pomalu si lehá do vířivky v showroomu. Opatrně zkoumá trysky, displeje, tlačítka a prohlíží si výraz svého muže.

„Škoda že to zkouší jen nasucho,“ prohodí cestou kolem páru Kateřina Kadlecová. „Zákazníkům radíme, ať si přivezou plavky a vířivku si vyzkouší. Ten zážitek nic nenahradí. Často je pak slyšíme říkat, že nechápou, jak se bez spa mohli obejít,“ směje se energická podnikatelka.

Sama si prý dodnes pamatuje, jakou zažila euforii, když v šestnácti letech na studijním pobytu ve Spojených státech poprvé vyzkoušela vířivku. „Byla jsem nadšená. Vlastně ani ne tak z masírování, jako z toho neuvěřitelného pocitu, že venku mrzne, a přitom vy jste v teplé vodě,“ vzpomíná.

Když se po roce z USA vrátila a její otec Petr Kolář uvažoval o tom, že se dá na podnikání, navrhla, ať zkusí právě vířivky. Následovaly dva roky příprav a hledání, pak se sešla rodinná rada a padlo finální rozhodnutí – veškeré rodinné úspory půjdou na rozjezd firmy.

Od toho okamžiku letos uplyne 20 let. Z USSPA se mezitím stal největší výrobce vířivek v Česku. Zatímco zpočátku firma jen montovala spa z dovážených skořepin a komponentů, dnes vyrábí vše sama, vlastní řadu patentů a vyváží do 20 zemí.

„Že je USSPA světová značka, jsme si uvědomili, když naše vířivky začali kopírovat v Číně,“ říká Kateřina Kadlecová, nynější ředitelka firmy.

Američané přestali stíhat

Na začátku stál malý inzerát americké společnosti vyrábějící vířivky, který Petr Kolář náhodou objevil v obchodních listech ambasády. Firma z Indianapolis nabízela právě vířivky – až později, když Kolářovi lépe poznali její majitele, pochopili, že inzerát v zemi, jež ještě nedávno bývala socialistickou republikou, brali spíše jako výstřelek a dobrodružství – jednání ale nakonec dopadlo velmi dobře.

„Nevadilo jim, že jsme nechtěli kupovat hotové vířivky, ale odebírat díly a sami je montovat dohromady. Na tom jsme se hodně naučili. Museli jsme například upravovat rozvaděče, protože nebyly uzpůsobené evropským podmínkám. Táta spa montoval a prodával, maminka se starala o administrativu. S mým budoucím manželem jsme při škole ve firmě brigádničili, Honza vrtal skořepiny, já pomáhala s komunikací s americkým partnerem a kde bylo třeba,“ popisuje rozdělení rolí Kadlecová.

Firma USSPA je největším českým výrobcem vířivek.

Kromě toho se Kolářovi museli naučit lidem vysvětlit, v čem je podstata spa, v čem je to jiné a lepší než bazény, tehdejší symboly prestiže.

„Táta mě od mala trénoval v tenise, sám hodně sportoval. A i z toho důvodu viděl v hydroterapii jako nástroji pro relaxaci budoucnost. Do té doby byla regenerace skoro sprosté slovo, dělal se maximálně tak strečink a jednou za čas masáž. Táta měl ale také vizi, že lidé budou chtít více a lépe odpočívat. Tehdy začínala spousta podnikatelů, lidé pracovali mnoho hodin denně a vířivka jim dala možnost relaxovat doma po práci. Výborně se to hodilo do té uspěchané doby,“ říká Kateřina Kadlecová.

Zanedlouho už američtí výrobci nestíhali plnit a odesílat kontejnery. V USSPA navíc chtěli inovovat a posunout se dál. Tři roky po založení firmy proto najali designéra a postupně vytvořili první vlastní prototypy komerčních vířivek a swim-spa, tedy velké vířivky s protiproudem, který umožňuje plavat na místě. Od té doby vzniklo v USSPA několik produktových řad vířivek.

„Při vývoji se postupuje jako u aut. Nejdříve se udělá návrh a podle něj se z hlíny vytvoří model jedna ku jedné, na kterém testujeme, jestli je vířivka pohodlná a funkční. Lidé jsou různého vzrůstu a konstituce, spa tedy musí být do určité míry univerzální. Je potřeba se ohlížet i na vlastnosti vody, jako je vztlak. Když máte špatně vytvarované sezení, ze kterého sklouzáváte a odplouváte, začnete zapínat svaly, abyste se udržel na místě, a masáž pak není účinná. Tvary jsme proto konzultovali i s fyzioterapeuty, ale základ je designérem dobře zvládnutá ergonomie,“ vysvětluje Kadlecová.

Také je ale třeba brát v potaz specifické technologické zákonitosti výroby. Skořepina vzniká tak, že se akrylátová deska nahřeje a pomocí vakua přisaje na formu. Aby se dala z formy vyjmout, musí být každý úhel na formě na milimetr vyladěný.

Promyšlených detailů je mnoho – například nová generace spa má malý displej netradičně umístěný uvnitř vířivky. Důvod? Je na něj dobře vidět z kteréhokoliv místa, a člověk se tak nemusí vyklánět během koupele. Vířivku navíc obsluhuje inteligentní systém, který si sám vyhodnotí, kdy je třeba zvýšit filtraci a kdy může přejít na úsporný režim. Samozřejmostí je pak možnost ovládat vířivku přes smartphone.

„Nikdy jsme však do vířivek nezabudovávali televize. Tenhle trend byl silný před několika lety, nám to přišlo jako slepá ulička. Ideální doba pobytu ve spa je dvacet minut, při sledování dvouhodinového filmu se akorát rozpustíte. Navíc vířivka je také o psychické relaxaci, chodíte si do ní odpočinout i od emailů a telefonů,“ argumentuje Kadlecová.

Vynález, na který jsou ve firmě nejvíce pyšní, ale nemá s moderní technikou nic společného, tkví ve zdánlivě prostém pootočení a vyosení křesílek a lehátek uvnitř jednotlivých modelů spa, zatímco ostatní výrobci je vždy směřovali do středu. Tím se do spa podařilo dostat více lehátek, která jsou během koupele nejoblíbenější.

„Udělali jsme to jako první na světě a brzy to začali někteří výrobci kopírovat. Třeba s Čínou jsme se snažili zprvu hodně bojovat. Vyráběli jsme model Taurus, oni to okopírovali a místní prodejce ho nabízel jako Maurus. V tomto případě jsme sice dosáhli stažení spa z nabídky dealera, ale obecně si v případě čínských kopií s žádným patentem nepomůžete. Naopak vás to zbytečně stojí miliony a spoustu energie. Po různých peripetiích jsme nakonec dospěli k tomu, že nejlepší bude snažit se neustále inovovat a být pořád napřed.“

Necky nevyrábíme

USSPA dnes vířivky vyváží do celého světa. Hlavní odbytiště je Evropa, české spa ale najdete iv Iráku. Nejvíce se firmě dařilo v roce 2007, kdy vrcholil stavební boom a obrat se vyšplhal na 200 milionů korun. V té době dokonce USSPA založila dceřinou společnost ve Španělsku.

„Když tam pak vypukla krize, šla ekonomika dolů takovým tempem, jaké jsme si tady ani neuměli představit. Pochopili jsme, že odbyt táhli Angličané, Holanďané a Němci, kteří si ve Španělsku stavěli zimní sídla. Když přišla recese, přestali investovat,“ vypráví Kateřina Kadlecová.

Není to ale jen vývoj stavebnictví, co ovlivňuje prodej vířivek. Celý obor je háklivý na celospolečenskou náladu a atmosféru. Například krize na Ukrajině, kvůli které se tamní trh propadl o 80 procent, ovlivnila prodej iv jiných zemích. „Kvůli Putinovi to bylo hodně neklidné léto. Když lidé cítí nejistotu, odkládají větší investice. Ale co jsme se bavili s kolegy z jiných odvětví, také jim tehdy klesly tržby.“

Hlavní způsob, jak reagovat, je jednoduchý – inovovat a vylepšovat v souladu s pravou podstatou a přednostmi spa. Při zmínce o vířivých vanách či nafukovacích vířivkách Kadlecová zavrtí hlavou.

„Vany slouží hlavně k hygieně. Trysky spíš víří vodu, než aby smysluplně masírovaly tělo. Podobně tomu je v nafukovacích bazéncích. Člověk v nich sedí na podlaze, kolena má pod bradou a už v tom je to nesrovnatelný komfort. Je to jako u aut – škodovka, mercedes i lamborgini mají čtyři kola a dovezou vás na místo, ale jinak a jinak pohodlně.“

Nápadů, co lze ještě na vířivkách udělat lépe, mají prý ve firmě mnoho. Hlavním cílem je rozvoj exportu a velký sen je expanze do Ameriky, domova vířivek. „Tam jsme začínali a tam bychom se rádi vrátili s našimi produkty. Je to pro nás taková meta, ale nechci to zakřiknout,“ usmívá se Kateřina Kadlecová.

  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.