29. června 2016 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Energetika

Nafta uvězněná v Německu je (téměř)
v pořádku. Češi směli do nádrží

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Palivové zásobníky. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Palivové zásobníky. Ilustrační foto. | foto:  František Vlček, MAFRA
KRAILLING/PRAHA Ještě nedávno si správci českých nouzových rezerv nebyli jistí, zda se jim „nezkazila“ nafta za více než miliardu korun, která stále vězí v německých nádržích. Na začátku června však získali možnost si kvalitu paliva znovu ověřit – testy dopadly až na jednu výjimku dobře.

Zhruba 80 milionů litrů nafty uvízlých v německém Kraillingu je nešťastným dědictvím po zkrachovalé firmě Viktoriagruppe. Ta pro Česko palivo ochraňovala – byť na území cizího státu - jako nouzové zásoby naší země pro případ živelních katastrof či válečných konfliktů.

Poté, co firma sebe sama předloni v prosinci poslala do insolvence, se nafty ujal konkursní správce. Zpochybnil, že Česku patří sto procent zásob a znemožnil jejich odvoz z bavorského areálu. I proto panovaly mezi správci rezerv velké obavy o to, zda nafta nepřijde působením času k úhoně. Třeba v případě mnohaletého soudního sporu o palivo, k němuž však nakonec pravděpodobně nedojde.

KVALITA NAFTY

  • Pokud je v naftě biosložka, měla by se použít nejdéle do čtvrt roku.
  • V případě, že nikoliv – což platí pro českou naftu v Německu – by mělo k obměně dojít nejdéle za 5 let.
  • Na kvalitu skladovaných paliv má vliv i ošetření stěn nádrže. Důležitý je přístup kyslíku, chlad a tma.
  • Při dodržení řádné péče by neměla kvalita nafty několik let utrpět.
  • Důležité je pravidelné odkalování (alespoň jednou za rok) a kontrola parametrů: obsah vázané vody, oxidační stálost, hustota či obsah síry.
  • Pokud dojde k degradaci nafty, je možné ji přepracovat v rafinerii.

Podle informací serveru Lidovky.cz správce Viktoriagruppe Mirko Möllen kývl na nové testy v německých nádržích. Správa státních hmotných rezerv (SSHR) si na začátku června nechala u certifikované laboratoře SGS naftu zkontrolovat. Šlo o to zjistit, zda český majetek v odhadované ceně 1,2 miliardy korun neztratil na ceně. K poslední kontrole nafty došlo v prosinci roku 2015.

Zástupci laboratoře postupně odebrali vzorky ze všech nádrží, v nichž je české palivo uložené.

„Zkoumali parametry jako obsah síry, bod vzplanutí nebo obsah vody a mechanických nečistot. Testy ukázaly, že nafta splňuje předepsané normy. Pouze v jedné nádrži naměřili vyšší obsah vody. Před převozem nafty do Česka bude tedy potřeba tuto nádrž odkalit a vodu vypustit,“ popsal pro Lidovky.cz mluvčí SSHR Jakub Linka.

Výsledky kontroly provedené na začátku června jsou pro zástupce českého státu dobrou zprávou. Na podzim roku 2014 zaplombovali nádrže v Kraillingu bavorští celníci. Podle jejich záznamů ve zmíněném roce nikdo ze skladů (před jejich zapečetěním) neodvezl a nepřivezl žádnou naftu. Nedocházelo tedy k pravidelné obměně, která je standardní součástí péče o strategické zásoby.

Firma Viktoriagruppe přivezla naftu do Bavorska poprvé v roce 2010 a zástupci státu si nejsou zcela jistí, jak staré palivo se v zásobnících nachází. Obecně platí, že nafta (bez biosložky) by se měla obměňovat alespoň každých pět let a kontrolovat nejméně jednou ročně.

„Vzhledem k tomu, že tyto nádrže jsou od října 2014 zaplombované, jsme s výsledkem testů spokojeni,“ prohlásil k nedávné kontrole šéf správců rezerv Pavel Švagr.

Jeho úřad nyní čeká, až insolvenční správce Mirko Möllen dokončí prodej palivového areálu v Kraillingu, což umožní uspokojit alespoň část pohledávek věřitelů firmy Viktoriagruppe. Mezi nimi je největší Česko se zhruba 600 miliony korun.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským účelům, dnes je v něm mimo jiné podzemní nádrž na skladování paliva.
Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským účelům, dnes je v něm mimo jiné podzemní nádrž na skladování paliva. Nachází se v něm i česká nafta za 1,2 miliardy korun.

Zároveň se konečně otevře cesta k odvozu státní nafty, který si budou muset úředníci dohodnout s novým majitelem skladů, včetně opravy rozbité železniční vlečky, bez níž de facto nelze naftu odvézt. Na transport paliva v Kraillingu musí stát vypravit zhruba 60 nákladních vlaků.

A je tu ještě jeden detail. Insolvenční správce sice Česku letos v únoru odvoz nafty povolil, ale s tím, že neuznal jeho vlastnická práva a vyhradil si možnost se o palivo v budoucnu soudit.

PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Česko musí podle nařízení EU držet zásoby minimálně na 90 dní.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Firma se v prosinci 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Do současné doby české pohledávky - zahrnující i nároky českých celníků a finanční správy - neuznal. Dohromady je to zhruba 1,8 miliardy korun.
  • V listopadu rozhodl arbitrážní soud o sporu dvou někdejších společníků ve firmě Viktoriagruppe: Rostislava Haláška a Petra Malého.
  • Podle verdiktu je majitelem firmy Halášek a firma Cioltit, Malý prý akcie získal na neoprávněné.
  • Cilotit už oficiálně oslovil stát s nabídkou o spolupráci. Plánuje také zpochybnit některé kroky insolvenčního správce.
  • V únoru povolil správce odvoz české nafty. Dal jí na to ale termín do 30. dubna 2016.
  • Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • Möllen v březnu 2016 prodloužil lhůtu pro odvoz české nafty o dobu během níž se bude zabývat prodejem areálu v Kraillingu.
  • Letos na jaře insolvenční správce prodal za zhruba 5 milionů eur jeden ze dvou skladů Viktoriagruppe - areál v Chlumci nad Cidlinou.
  • Z něj už SSHR českou naftu odvezla na podzim roku 2014.
  • 4Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz