Informovala o tom čínská státní média. Loni se v Číně prodalo více než 13 milionů aut. Právě automobily se však ukázaly jako největší znečišťovatel ovzduší ve velkých městech. Některá z nich proto zavedla omezení nákupu aut pro soukromé účely prostřednictvím loterií a aukcí na omezený počet nových poznávacích značek.
Největší trhČína je největším automobilovým trhem světa. Stále je tam však prostor k dalšímu růstu prodeje, protože v počtu aut na počet obyvatel Čína zatím stále zaostává za rozvinutými zeměmi. Odborníci se domnívají, že omezení nákupu aut v dalších městech nebude mí na čistotu ovzduší větší vliv, protože na silnicích je už teď mnoho aut. |
Nově by mohla omezit nákup aut města jako Tchien-ťin, Čchung-čching, Wu-chan a Šen-čen. Bližší detaily k omezení nákupu aut zveřejní až sama jednotlivá města. Čínský svaz výrobců automobilů (CAAM) varoval, že rozšíření restrikcí by mohlo snížit prodej aut o 400 000 vozů, což jsou asi dvě procenta. Dopad by toto rozšíření mohlo mít i na celkový ekonomický růst země, který v současné době zpomaluje.
Minulý měsíc čínská vláda schválila řadu opatření na zlepšení čistoty ovzduší, včetně omezení růstu odvětví náročných na spotřebu energie. Vláda však učinila podobné sliby již v minulé dekádě, většina z nich však nebyla uvedena v život, zvláště na lokální úrovni.
Čínská města patří v celosvětovém srovnání mezi nejvíce znečištěná. Smogové mraky nad východní Čínou jsou viditelné dokonce i z oběžné dráhy. Znečištění ovzduší je způsobeno mnoha faktory, zvláště vysokou závislostí země na uhelných elektrárnách. Znečištění však zhoršila i kultura, která nadšeně přijala automobily jako symbol společenského postavení.