Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

‚Nástroj na plnění snů.' Studenti si kladou za cíl rozhýbat pracovní trh

Média

  8:30
PARDUBICE/PRAHA - Skupina českých studentů si vzala za cíl rozhýbat pracovní trh, a to nejen u nás ale i za hranicemi. Pomoci jim v tom má Angitu neboli „inteligentní webová platforma na plnění snů,” kterou společnými silami vytvořili. Konkurovat chtějí také již zavedeným sociálním sítím jako je například LinkedIN. Nápad byl přitom původně určen pro indický trh, kvůli korupci, se kterou se tato země potýká, tam ale Angitu prozatím nefunguje.

Spoluzakladatelé Angitu Jan Tichý (vlevo) a Vojtěch Dlouhý. foto: Angitu

„Angitu propojuje studenty, firmy a univerzity s cílem pomoci studentům najít odpovídající pracovní příležitosti již v době jejich studia a firmám usnadnit nábor kvalitních zaměstnanců,” uvedl pro server Lidovky.cz spoluzakladatel Angitu a student Univerzity Pardubice Vojtěch Dlouhý.

Důležitou součástí Angitu je algoritmus, který na základě vysněného cíle a vyplněného profilu uživatele určí jeho současnou pozici a vykreslí mu doporučenou cestu, jak by měl efektivně postupovat. „Tak, aby si sen splnil a neopakoval chyby, které už udělali lidé dávno před ním,” sdělil Dlouhý.

Konkurenční LinkedIN

Iniciativ, které si kladou za cíl napomoci studentům a absolventům získat praxi, vzniká v poslední době nesčetné množství. Příkladem může být kanadský Riipen či slovenský Challengest.

Angitu

Angitu znamená v překladu z maorského jazyka příležitost, štěstí, úspěch. Tedy vše, co dle zakladatelů platformy, student na začátku své kariéry potřebuje.

„Angitu se v této oblasti nesnaží vytvářet něco nového, revolučního, ale efektivně prostřednictvím důvtipu a moderních technologií využívat toho, co už tu máme. Mám na mysli například psaní vysokoškolských prací v reálném prostředí českých i zahraničních firem. V současné době jednáme s vybranými pilotními univerzitami o takové malé revoluci v přerozdělování jejich školních prací. Půjde o automatický export témat vysokoškolských prací z jejich informačních systémů k nám do Angitu a přenechání další iniciativy a kroků na firmách a studentech,” vysvětlil Dlouhý.

Vznik podobných projektů přiznává i Jan Hřídel, externí pracovník z pardubické univerzity, který studentům na počátku s projektem pomáhal. „Viděli jsme díru na trhu. Sítí je sice spousta, ale tato je dost atypická svým zaměřením. Konkurence nám pomohla vyprofilovat zaměření a pokusit se nabídnout něco nového a zajímavého,” řekl.

Tu hlavní představuje pro Angitu i obdobné servery LinkedIN, který je s více než 300 miliony uživatelů největší profesní sítí na světě.

„Na LinkedINu jsou lidé, kteří už nějakou praxi mají. Prezentují tam své schopnosti a dovednosti, sbírají connections a reference. Angitu cílí na studenty, kteří jsou na začátku své kariéry a teprve se hledají,” vysvětlil Dlouhý.

Před ignorováním LinkedINu ale varoval Adam Zbiejczuk, expert na sociální sít. „Angitu je možná zajímavý projekt pro firmy na hledání talentů, ale jako sociální síti tomu žádnou šanci nedávám. Studentům bych rozhodně doporučil spíš udělat si kvalitní LinkedIn profil a/nebo vlastní web, kde by se prezentovali,” řekl Zbiejczuk.

Kritické množství uživatelů

Ten také upozornil, že hlavním problémem podobných projektů bývá přesáhnutí kritického množství uživatelů. „Sítě mají smysl tehdy, je-li tam dostatek aktivních členů,” upozornil.

Tým Angitu

  • Mentor Jiří Janků (spoluzakladatel společnosti eBRÁNA)
  • Spoluzakladatel a CEO Vojtěch Dlouhý (UPCE)
  • Spoluzakladatel a CTO Jan Tichý (UK)
  • Grafik Jaroslav Scheiner (UHK)
  • Grafička Barbora Kohoutová (UPCE)
  • Copywriterka a social media specialistka Eva Provazníková (UTB)

S tím souhlasí i headhunter a zakladatel Recruitment Academy Josef Kadlec. „Několik desítek nových sociálních sítí a služeb pro hledání práce každý týden vzniká a zároveň zaniká. Konkurence je tedy velká, ale zároveň platí, že kde je konkurence, tam je poptávka. U tvorby sociální sítě je důležité rychle získat kritickou masu prvních uživatelů, aby mohla síť i ekonomicky přežít,” řekl Kadlec.

Pochyby s překonáním oné kritické hranice vyjádřil Zbiejczuk, který se domnívá, že pokud za sebou Angitu nebude mít silného partnera či extrémně dobrý marketingový nápad, nic takového se ani nestane.

Klíčem k úspěchu může být podle Kadlece ale také specializace na určitou cílovou skupinu či jiná konkurenční výhoda jako přístup k levné reklamě, díky níž se síti podaří získat první uživatele. V obou případech je ale potřeba být připraven přizpůsobit se za běhu.

„LinkedIn na začátku také netušil, že hlavním zdrojem monetizace budou právě služby pro recruitment (nabírání pracovníků). Jiný příklad může být služba Meerkat, přes kterou můžete svým followerům vysílat přímý přenos přes mobilní telefon. Tato služba zahájila provoz společně s konkurenční službou Periscope, kterou nakonec koupil Twitter, což jí dalo konkurenční výhodu. Služba Meerkat naopak musí agilně změnit svoje zaměření, aby přežila,” dodal Kadlec.

Angitu mělo původně pomoci Indům s nedostatkem schopných lidí, kteří ze země odchází do zahraničí. Nakonec se ale čeští studenti kvůli tamní velké korupci rozhodli projekt rozjet v Česku. Přesto ale mají v plánu Angitu tamním obyvatelům v budoucnu nabídnout.

V současné chvíli podporuje Angitu celkem sedmnáct vysokých škol a studentských organizací. Mezi ně patří například Univerzita Pardubice, UK, VŠCHT, ČZU či CEVRO Institut.

Mezi největší přání studentů čtyř českých vysokých škol, kteří se na projektu podílí, patří rozšíření Angitu i za hranice Česka. „Chceme rozhýbat evropský trh práce a snížit tím disproporce v nezaměstnanosti mladých lidí napříč regiony Evropy a později i mimo ně,” řekl Dlouhý. Jako příklad uvedl situaci ve Španělsku, kde mají na rozdíl od České republiky dostatek techniků, ale málo uplatnění. Vedle toho naopak existují české firmy, které se nachází ve fázi expanze, ale místní trh jim není schopen nabídnout dostatek lidí. To chtějí v Angitu změnit.

Testování sociální sítě Angitu studenty Univerzity Pardubice.
Testování Angitu studenty Univerzity Pardubice.

Představy se ale mohou velmi často lišit od reality. „Vytvořit kostru sociální sítě je v zásadě dost snadné - mít ji živou, je naopak velmi velmi těžké,” dodal Zbiejczuk.

Autor: