Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Natural 95 musí zmizet. Náhrada je ‚zelenější‘, ale může poškodit starší motory

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Natural 95 nahradí „édesítka“. Je sice ekologičtější, ale motorům vyrobeným do roku 2005 nesvědčí. Již za tři roky tak budou mít majitelé benzinových vozů vyrobených před lety 2003 až 2005 o starost navíc.

Čerpací stanice Benzina plus foto: Reprofoto

Po vzoru Německa a některých dalších zemí Evropy přijde do Česka nový benzin E10.

Současný nejprodávanější typ Natural 95, obsahující do pěti procent lihu, zmizí podle nejnovějšího plánu petrolejářských firem bez náhrady v roce 2019 z trhu a k dispozici bude stejný natural, ale s deseti procenty lihu.

Ten sice produkuje do ovzduší méně škodlivin, ale při častějším tankování může poškodit motor starších aut. A těch je ze současných 3,7 milionu vozů se zážehovými motory v Česku většina.

Dražší o tři koruny

Jejich řidiči budou mít smůlu. Mohou buď riskovat poškození motoru, nebo začnou tankovat až o tři koruny dražší, vylepšený Natural 98, který líh obsahovat nebude. Další možností je koupě nového auta.

Zvýšit podíl ekologičtějšího lihu v benzinu nutí petrolejáře evropská legislativa, podle které musejí firmy docílit do roku 2020 v celém objemu všech prodaných paliv šestiprocentní úspory emisí CO2. „A to bohužel bez zavedení ‚édesítky‘, tedy benzinu s vyšším podílem lihu, nepůjde,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší firmy v oboru.

Není benzin jako benzin.

Stát na tom těžko něco změní – zavedení E10 u nás už umožňuje současná legislativa a pumpaři by teoreticky mohli začít prodávat benzin s vyšším podílem lihu třeba hned zítra. Zákon o pohonných hmotách zároveň ale nařizuje, že současný Natural 95 musí být u pump k mání do roku 2018.

Majitele vozů na diesel podobná komplikace nečeká. Už dnes se u čerpacích stanic prodává diesel s obsahem ekologičtější biosložky (olejů) až sedm procent a tento podíl česká ani evropská legislativa neumožňuje zvýšit.

MOL přebarvuje Česko. ‚Zmizel‘ Lukoil i skoro všechny pumpy Agip

V sousedním Německu jsou oba typy benzinu k mání souběžně. To vedlo k tomu, že většina tamních řidičů se benzinu E10 kvůli vyšší ceně a obsahu nepopulární biosložky vyhýbá.

U nás možnost výběru nebude. Méně lihový natural skončí postupně rokem 2018 a nahradí ho plně natural nový. Petrolejáři to zdůvodňují tím, že zdejší pumpy nemají k dispozici navíc jednu nádrž, ze které by se „édesítka“ prodávala vedle současného naturalu s pěti procenty lihu.

„Ve chvíli, kdy dojde k zavedení E10, by na trhu neměla být v nabídce souběžně paliva E5 a E10. Český logistický a distribuční systém na tuto variantu není připraven,“ říká mluvčí českého zastoupení koncernu Shell Petr Šindler.

Je to nezbytné, zní z branže

Podobně mluví i další firmy, například společnost MOL, která u nás provozuje čerpací stanice MOL (dříve Agip a Lukoil) a Pap Oil. „Zkušenosti z jiných zemí ukazují na to, že nedává smysl E5 a E10 nabízet souběžně,“ uvedl mluvčí MOL Tomáš Pavlík.

Konkurenti i další lidé z petrolejářské či automobilové branže připouštějí, že zavedení benzinu s vyšším podílem lihu je asi nezbytné ke splnění závazného limitu úspory šesti procent CO2 do konce roku 2020.

Kolik stojí cestování po Evropě.

„Není ale pravda, že pumpy v Česku nemají k dispozici volnou nádrž k souběžnému prodeji obou benzinů. U většiny v minulých letech skončil prodej Speciálu, tedy benzinu s oktanovým číslem 91, a po něm volné nádrže jsou. Prodávají se z nich různá prémiová a další paliva, kterým koncerny dávají přednost,“ uvedl například Ivan Indráček, šéf Unie nezávislých petrolejářů, která sdružuje menší distributory a prodejce pohonných hmot.

Jak se skrývá tajemný Kodiaq? Nové SUV od Škody Auto pečlivě střídá maskování

Bývalý šéf Sdružení automobilového průmyslu (členy jsou největší výrobci aut) Antonín Šípek naznačuje, že souběžný prodej obou benzinů by u nás, stejně jako v Německu, vedl k tomu, že by E10 nikdo nekupoval.

Český problém je totiž vysoké stáří osobních aut. Motory vozů vyrobených zhruba od roku 2005 (rok se plus minus mění podle toho, o jaký typ a jakou automobilku se jedná), tedy počínaje evropskou normou Euro 4, částečně ještě i Euro 3, vyšší podíl lihu v benzinu bez potíží zvládnou.

Jenže průměrné stáří osobáků u nás se zvyšuje a letos v březnu dosáhlo úrovně 15,1 roku. Pro srovnání – v EU je to 9,7 roku. V Německu jezdí auta stará průměrně 9 let.

Z analýzy společnosti TÜV SÜD Czech vyplývá, že po Česku jezdí nějakých 3,3 milionu osobních aut starších deseti let, tedy vyrobených do roku 2005 (analýza vychází z dat z konce roku 2015). Z oněch 3,3 milionu vozů je kolem tří čtvrtin na benzin, a tedy právě je z větší části chystaná novinka postihne. A do roku 2019 se to příliš nezmění. „Dávno už jsme říkali, že stát by měl podpořit rychlejší obnovu vozového parku,“ říká Šípek.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!