Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Návrat legendárního Citroënu DS: místo inovace luxus

Ekonomika

  12:10
Citroën DS3 oživil slavnou zkratku DS. Ta se stane značkou pro náročnější a bude součástí názvu stylovějších (a dražších) verzí standardních modelů. Premiérový kus se povedl, ale s původní DS toho mnoho společného nemá.

Citroën DS3 foto: Citroën

Zkratka DS. Fanouškům značky Citroën ji není třeba představovat. Poprvé se objevila v polovině 50. let minulého století na Citroënu DS, kterému Francouzi přezdívali "bohyně", už kvůli fonetickému vyznění zkratky ve francouzštině ("déesse").

Nebylo to zas tak přehnané, Citroën DS předběhl dobu minimálně o dvacet let. Měl futuristické aerodynamické tvary, díky kterým se dodnes umísťuje na předních příčkách soutěží o nejkrásnější auto historie, hydraulické pérování se samočinným udržováním světlé výšky a několik dalších unikátních novinek.

Takřka legendární zkratku DS se nyní Citroën rozhodl oživit. Ne však novým revolučním modelem, přepisujícím zažitá pravidla jako původní DS. V dnešní době by to nejspíš ani nebylo reálné.

Citroën DS3

Místo toho představil luxusnější třídveřovou verzi svého malého modelu C3, která by se ráda stala alternativou stylových aut jako Mini nebo menšího Fiatu 500. Ty totiž ověřily, že za líbivé auto, navíc s možností přizpůsobení vlastnímu vkusu, zákazníci rádi připlatí.

DS3 poznáte podle originálního designu se "žraločí ploutví" mezi bočními okny, další prvky si můžete opravdu rozmanitě přizpůsobit. Lze si například vybrat z několika barev palubní desky, litých kol, střechy atd.

Je to C3, není to C3...

V základních parametrech ale DS3 zůstává "konfekční" C3. Na rozdíl od Mini se na jeho zadní sedačky vejdou dospělí lidé. V tomto mu nemohou jeho "styloví" rivalové konkurovat. I jeho kufr je použitelný.

Hodnocení

  • Za volantem: 3,5 *
  • Rodina: 2,5 *
  • Cena: 2,5 *
Co DS3 opravdu odlišuje od výchozího Citroënu C3, je jízda. DS3 má být sportovnější, takže nemá tak rozměklý podvozek; v jeho řízení najdete i trochu zpětné vazby a manuální převodovka netrpí onou gumovitou rozbředlostí, typickou pro ostatní rychlostní skříně francouzského koncernu PSA.

DS3 funguje překvapivě dobře. Stejně jako ostatní "Francouzi" potěší docela komfortním podvozkem, který však ukáže své schopnosti až při agresivnější jízdě. Při průjezdech ostrými zatáčkami se DS3 trochu zhoupne, nicméně stabilitu neztratí. I brzdy se zdají kvalitní.

Citroën DS3

A tohle auto dokáže být i zábavné – zvlášť pokud je pohání nejsilnější přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,6 litru (vyvinutý v BMW). Silný, pružný, kultivovaný, a když je třeba, i překvapivě úsporný. Lze si ale vybrat z dalších pěti slabších motorů.

Verdikt se vynáší těžko. Citroën DS3 je velmi dobré, oproti C3 přiměřeně dražší auto, ale nic nového ve skutečnosti nepřináší. Zkratka DS mezi znalci neztratí posvátnost – ti její aktuální reinkarnaci zkrátka nevezmou na vědomí. Podobně převratné auto, jako bylo to původní, už totiž Citroën nejspíš nepředstaví.

Technické vlastnosti

  • Rozměry 3948 × 1715 × 1458 mm
  • Zavazadlový prostor 285 l
  • Hmotnost 1165 kg
  • Motor přeplňovaný 4válec, 1,6 l
  • Výkon 115 kW (155 k)/6000 min-1
  • Toč. moment 240 N.m/1400 min-1
  • Zrychlení 0–100 km/h 7,3 s
  • Nejvyšší rychlost 214 km/h
  • Komb. spotřeba 6,7 l / 100 km
  • Cena 479 900 Kč

Autoři: