Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Návrat turniketů do metra vyjde na 1,5 miliardy

Ekonomika

  16:43
PRAHA - Pražský dopravní podnik přepracoval projekt na zavedení turniketů v metru. Podle studie, kterou chce podnik ve čtvrtek předložit dopravnímu výboru pražského zastupitelstva, bude projekt stát 1,49 miliardy korun.

Hradčanská. foto: ČTK

Původně se přitom náklady odhadovaly na 3,5 miliardy korun. Podnik by si ale i při nižších investicích musel na vybudování systému vzít úvěr. Ekonomická návratnost investice se předpokládá v rozmezí čtyř až sedmi let od plného spuštění turniketů.

JAK BUDOU FUNGOVAT?

V turniketech by měla běžně fungovat karty opencard i sms jízdenky. Navíc by se místo současných papírových jízdenek prodávaly takzvané bezkontaktní čipové jízdenky. Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Roční náklady na provoz turniketů by po jejich spuštění měly přesáhnout 100 milionů korun. Roční příjmy po spuštění ale studie předpokládá ve výši minimálně 335 milionů korun. Pokud bude město s projektem souhlasit, začal by se příští rok připravovat. Jeho budování by začalo v roce 2013, spuštění se předpokládá v roce 2015.

Rozdíl mezi původně předpokládanými náklady na projekt a současným propočtem vysvětluje mluvčí podniku Ilona Vysoudilová poklesem cen technologií i stavebních prací. Podnik si ale bude muset půjčit a doufá, že by se město za plánovaný úvěr zaručilo.

Revizoři se zaměří na povrch
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) si od turniketů slibuje zvýšení bezpečnosti a tržeb z jízdného. Do metra by se tak nedostali bezdomovci a "problematické osoby", na nulu by v metru klesl počet černých pasažérů. Revizoři by se tak podle Vysoudilové mohli přesunout do autobusů a tramvají.

ČTĚTE VÍCE:

Mohla by se pak snížit také dotace, kterou město ročně dopravnímu podniku přiděluje. Podle studie, kterou stejně jako u původního projektu vypracovala společnost Deloitte, se počet černých pasažérů v metru pohybuje mezi osmi a 11 procenty. V povrchové dopravě jezdí načerno 11 až 13 procent lidí.

Turnikety by měly být vybudovány ve dvou variantách - v šířce 60 cm pro běžné cestující a 100 cm pro vozíčkáře a rodiče s kočárky. Odbavit by měly 40 lidí za minutu. V případě přeplnění přepravního prostoru nebo výpadku elektrického proudu by se automaticky otevřely.

DPP vyhlásil v říjnu 2009 výběrové řízení na zhotovitele turniketů. Tendr byl ale kvůli nedostatku peněz loni pozastaven. Záměr se stal také předmětem předvolební kampaně před loňskými komunálními volbami, proti turniketům vznikla i petice, kterou zorganizovalo sdružení Pražané a Pražanky za MHD. Původně se počítalo s návratností za pět let, někteří opoziční zastupitelé ale tyto propočty zpochybňovali.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...