30. srpna 2011 16:43 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Návrat turniketů do metra
vyjde na 1,5 miliardy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Turnikety ve stanici metra Hradčanská v roce 1978. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Turnikety ve stanici metra Hradčanská v roce 1978. | foto: ČTK
PRAHA Pražský dopravní podnik přepracoval projekt na zavedení turniketů v metru. Podle studie, kterou chce podnik ve čtvrtek předložit dopravnímu výboru pražského zastupitelstva, bude projekt stát 1,49 miliardy korun.

Původně se přitom náklady odhadovaly na 3,5 miliardy korun. Podnik by si ale i při nižších investicích musel na vybudování systému vzít úvěr. Ekonomická návratnost investice se předpokládá v rozmezí čtyř až sedmi let od plného spuštění turniketů.

JAK BUDOU FUNGOVAT?

V turniketech by měla běžně fungovat karty opencard i sms jízdenky. Navíc by se místo současných papírových jízdenek prodávaly takzvané bezkontaktní čipové jízdenky. Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Roční náklady na provoz turniketů by po jejich spuštění měly přesáhnout 100 milionů korun. Roční příjmy po spuštění ale studie předpokládá ve výši minimálně 335 milionů korun. Pokud bude město s projektem souhlasit, začal by se příští rok připravovat. Jeho budování by začalo v roce 2013, spuštění se předpokládá v roce 2015.

Rozdíl mezi původně předpokládanými náklady na projekt a současným propočtem vysvětluje mluvčí podniku Ilona Vysoudilová poklesem cen technologií i stavebních prací. Podnik si ale bude muset půjčit a doufá, že by se město za plánovaný úvěr zaručilo.

Revizoři se zaměří na povrch
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) si od turniketů slibuje zvýšení bezpečnosti a tržeb z jízdného. Do metra by se tak nedostali bezdomovci a "problematické osoby", na nulu by v metru klesl počet černých pasažérů. Revizoři by se tak podle Vysoudilové mohli přesunout do autobusů a tramvají.

ČTĚTE VÍCE:

Mohla by se pak snížit také dotace, kterou město ročně dopravnímu podniku přiděluje. Podle studie, kterou stejně jako u původního projektu vypracovala společnost Deloitte, se počet černých pasažérů v metru pohybuje mezi osmi a 11 procenty. V povrchové dopravě jezdí načerno 11 až 13 procent lidí.

Turnikety by měly být vybudovány ve dvou variantách - v šířce 60 cm pro běžné cestující a 100 cm pro vozíčkáře a rodiče s kočárky. Odbavit by měly 40 lidí za minutu. V případě přeplnění přepravního prostoru nebo výpadku elektrického proudu by se automaticky otevřely.

DPP vyhlásil v říjnu 2009 výběrové řízení na zhotovitele turniketů. Tendr byl ale kvůli nedostatku peněz loni pozastaven. Záměr se stal také předmětem předvolební kampaně před loňskými komunálními volbami, proti turniketům vznikla i petice, kterou zorganizovalo sdružení Pražané a Pražanky za MHD. Původně se počítalo s návratností za pět let, někteří opoziční zastupitelé ale tyto propočty zpochybňovali.

Lidovky.cz, ČTK
  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz