28. listopadu 2012 7:03 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Nebezpečných silnic v Česku
přibylo o celou desetinu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Silnice musela být na několik desítek minut uzavřena kvůli úklidu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Silnice musela být na několik desítek minut uzavřena kvůli úklidu. | foto: Policie ČR
PRAHA V Česku je 43 procent rychlostních silnic a silnic první třídy vysoce rizikových. Proti období let 2008 a 2010 se tento podíl zvýšil o deset procent. Vyplývá to z šetření společnosti AF-CityPlan, která se bezpečnosti silnic dlouhodobě věnuje a která dnes o výsledcích průzkumu informovala na tiskové konferenci. Chystané zařazení některých silnic první třídy mezi rychlostní silnice není podle společnosti možné.

Nejrizikovější jsou podle technického ředitele AF-CityPlan Jiřího Landy, například rychlostní silnice R6 a R7 v okolí Prahy. Z okolí komunikací by pro větší bezpečnost řidičů měly zmizet vzrostlé stromy či hluboké příkopy, které od silnic neoddělují svodidla, nebezpečná jsou i příliš ostrá odbočení.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle Landy stav komunikací v Česku kvalitou neumožňuje chystané zařazení některých silnic první třídy mezi rychlostní silnice a zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na nich z 90 kilometrů v hodině na 130 km/hod.

Největší riziko? Časté výškové vlny

"Jestliže se dnes ministerstvo dopravy baví o tom, že bude rekategorizovat některé silnice, a tím opticky navýší délku dálniční sítě, nemělo by se to dělat z kanceláře, ale mělo by to být uděláno na základě důkladné bezpečnostní inspekce," uvedl Landa, který je zároveň auditorem bezpečnosti pozemních komunikací. Na řadě úseků rychlostních silnic by se podle počtu a závažnosti dopravních nehod měla naopak povolená rychlost snížit, dodal.

Největšími bezpečnostními riziky na tuzemských rychlostních silnicích jsou podle AF-CityPlan například časté výškové vlny, které způsobují, že automobil jedoucí vysokou rychlostí správně nesedí na vozovce a někdy s ní krátkodobě i zcela ztrácí kontakt. Rizikem jsou mnohdy chybějící nebo nedostatečně dlouhá svodidla před pilíři nadjezdů a mostů nebo chybějící napojovací pruhy, kdy se na komunikaci s povolenou 130kilometrovou rychlostí najíždí přímo ze stopky.

Zvyšování bezpečnosti na silnicích by si podle Johna Dawsona, prezidenta programu EuroRap, který monitoruje kvalitu evropských silnic, zasloužilo větší pozornost. Česká vláda by se podle něj měla podobně jako vedení jiných zemí zavázat, že do roku 2020 sníží počet nejnebezpečnějších silničních úseků alespoň o desetinu.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.