17. prosince 2016 11:06, aktualizováno  15:05 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nechcete problémy jako na D8? Zbavte se zelených aktivistů, řekl Zeman při otevření

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 121Diskuse
Miloš Zeman na slavnostním otevření posledního úseku dálnice D8. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Miloš Zeman na slavnostním otevření posledního úseku dálnice D8. | foto: ČT24Reprofoto
RADEJČÍN V dálničním tunelu Radejčín proběhlo v sobotu v deset hodin slavnostní otevření posledního úseku dálnice D8. Setkání s veřejností se zúčastnili i Miloš Zeman a ministři Dan Ťok a Andrej Babiš. Při projevech zazněla slova díků, ale také kritika a obviňování, kdo protahování problematické stavby zavinil.

Generální ředitel ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic), hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček a ministr dopravy Dan Ťok při projevech na slavnostním otevření D8 nešetřili slovy chvály a díků. „Je co slavit. Tah na Berlín konečně nepovede obcemi, ale po dálnici. Chtěl bych ubezpečit, že je to stavba bezpečná, ačkoliv se o tom bude pořád spekulovat. Jsem přesvědčen, že bude sloužit i další desítky let. Uděláme vše pro to, aby dálnice fungovala bez jakýchkoliv problémů,“ uvedl Ťok.

Stavba dálnice trvala 32 let a stála oficiálně přes deset miliard korun. Trasa získala povolení k předčasnému užívání ve čtvrtek.
Prezident Miloš Zeman se v projevu ostře pustil do takzvaných zelených aktivistů.

Poslední úsek dálnice byl přitom už první den svého provozu otevřen s omezením – na úseku dvou kilometrů je provoz sveden do jednoho pruhu. Důvodem jsou výsledky měření na nestabilním svahu, které zaznamenaly nové posuny v podloží. První auta by měla být na nový úsek vpuštěna v 18 hodin.

Přestaňte věřit zeleným aktivistům, vzkázal Zeman

Právě sesuvy půdy, možné špatné trasování přes České středohoří a další faktory stavbu prodloužily, aniž by se zatím určilo, kdo současnou situaci zavinil. Miloš Zeman má ale konkrétním viníkovi jasno.

„Proč to trvalo patnáct let? Odpověď je velice prostá. Ve vašem kraji řádili a dosud řádí tak zvaní zelení aktivisté, to jsou lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou, když to prohráli, tak se odvolávali, a díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici. Takže, já bych vám všem chtěl popřát například, jak říkal Olda Bubeníček, až se bude stavět dálniční spojení mezi Chomutovem a Prahou, zbavte se zelených aktivistů a přestaňte jim věřit.

Děti Země: Zeman nepřekvapil

Do takzvaných zelených aktivistů se Zeman opřel už před patnácti lety, kdy jako předseda vlády otevíral šestnáctikilometrový úsek D8 z Roudnice nad Labem do Lovosic. Ekologická organizace Děti země společně s dalším spolkem od té doby podala celkem 26 žalob kvůli výstavbě D8.

Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika je ale mýtem, že by některá ze žalob nakonec výstavbu jakkoliv blokovala. Kritiku od Zemana ale čekal. „Mě to nepřekvapuje, takové reakce já osobně znám i před listopadem 89, kdy státní moc také kritizovala nezávislé občanské iniciativy, že chtěly po státu dodržovat zákony, takže je to normální standardní postup vládní moci,“ uvedl Patrik. Prezident je navíc ‚laureátem‘ antiekologické ceny Ropák roku 2013, kterou spolek každoročně udílí.

Babiš: Dálnice jsme měli postavit před vstupem do EU

Ministr financí Andrej Babiš zase za zdroj aktuálních potíží označil Evropskou unii. „Co jsme slíbili, to jsme splnili. Jako ministr financí jsem slíbil, že na tyto projekty budou peníze a ty peníze jsou, takže musíme stavět a bojovat s byrokracií a předpisy, které jsme zdědili z Evropské unie,“ řekl. Problém českého dálničního systému jde podle něj ale hlouběji do minulosti. „My jsme totiž ty dálnice měli stavět ještě dávno před vstupem do EU,“ míní Babiš.

Na slavnostní otevření dorazili také zástupci z Německa. Saský předseda vlády Stanislaw Tillich považuje otevření posledního úseku D8 za velký den nejen pro obyvatele Saska, Česka, ale celého Německa. „Pomáhá lidem nejen na silnici, ale i těm, kteří bydlí podél té bývalé trasy,“ uvedl Tillich.

Sobotka se omluvil rodinných důvodů

Akce se naopak nezúčastnil premiér Bohuslav Sobotka ani žádní jiní zástupci ČSSD. Za svou neúčast se Sobotka předem omluvil z rodinných důvodů. „Myslím, že pokud jde o krajské sociální demokraty, tak důvodem neúčasti je krajská konference. Pokud jde o mně, je důvod vysloveně rodinný, protože můj syn má vystoupení. Jeho sbor, kde zpívá, má koncert právě dnes dopoledne, takže se kříží s otevření dálnice D8. Takže já jsem se už před delší dobou z toho otevření omluvil. Dám přednost tomuto koncertu,“ řekl Sobotka.

Stavba dálnice trvala 32 let a stála oficiálně přes deset miliard korun. Trasa získala povolení k předčasnému užívání ve čtvrtek. Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem je 92 kilometrů.

Poslední úsek Lovosice-Řehlovice o délce 16,4 km stál 10,5 miliardy korun.

Poslední úsek Lovosice-Řehlovice o délce 16,4 km stál 10,5 miliardy korun.

  • 121Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.