10. ledna 2013 15:59 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nejdelší tunel v Česku vybudovali
horníci pod Karvinou. Podívejte se

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. | foto: OKD
OSTRAVA Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. Chodbu razili současně z obou stran a propojili ji v prosinci. Tunel, který má přinést těžební společnosti OKD výrazné úspory, je v některých místech vysoký téměř devět metrů a až 5,5 metru široký.

Podle vedení OKD jde o strategickou investici, díky které firma kromě úspor získá i nové možnosti při přepravě uhlí, materiálu i zaměstnanců. Generální ředitel a předseda představenstva OKD Ján Fabián uvedl, že překop umožní dopravovat uhlí vytěžené v lokalitě ČSA Dolu Karviná do moderní úpravny Dolu Darkov, jejíž kapacita zatím nebyla plně využita.

Překop měl být původně dokončen na konci loňského roku, ve skutečnosti se obě chodby propojily v jedinou už 12. prosince.

"Odstavení dosluhující úpravny uhlí Dolu Karviná přinese kromě úspor pro naši firmu také výrazné vylepšení ekologických parametrů pro Karvinsko, darkovská úpravna je totiž vybavena špičkovou technologií světových parametrů s minimálními dopady na životní prostředí," tvrdí Fabián.

Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července.

Technický ředitel OKD Jan Matula upozornil na mimořádnou přesnost důlních měřičů, kteří museli zajistit, aby se chodby ražené současně z obou dolů propojily. "Trefili se výtečně. Odchylka byla jen v řádu centimetrů, což je vzhledem k podmínkám opravdu obdivuhodné," uvedl Matula.

ČTĚTE TAKÉ:

Mluvčí OKD Vladislav Sobol uvedl, že při budování důlního díla horníci spotřebovali přes 10 000 tun betonu, nainstalovali více než 9000 metrů potrubí a použili přes 4000 tun materiálu. "Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července," dodává mluvčí.

mevMartin Nevyhoštěný, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.