Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nejdražší mašiny v Česku budou stát ještě víc. Škoda vymáhá další desítky milionů

Ekonomika

  6:00
PRAHA/PLZEŇ - Cena za nejdražší lokomotivy v historii Českých drah nemusí být konečná. Státní dopravce by totiž měl vyplatit na úrocích další desítky milionů korun Škodě Transportation, s níž loni v listopadu překvapivě prohrál arbitráž týkající se zpožděné dodávky dvaceti lokomotiv řady 380.

Lokomotiva Škoda 109E foto: Škoda Transportation

Tento spor už České dráhy „ochudil“ o 1,2 miliardy, které železniční firma Škodě postupně vysázela. Připočteme-li k původní ceně lokomotiv tyto prohrané a následně odeslané peníze, tak se účet za jeden stroj vyhoupl na 195 milionů korun.

Navíc nešlo o šťastný obchod: České dráhy dostaly stroje, přezdívané Zátopek, se čtyřletým zpožděním. Lokomotivy zároveň nejsou technicky způsobilé pro plnohodnotný provoz v Německu, kde je dopravce potřeboval kvůli lukrativní lince do Berlína a Hamburku. Tam tyto škodovácké stroje dodnes nejezdí.

Roadshow šéfa Českých drah: obletěl Curych či Londýn, nabízel dluhy dopravce

Účet za dvacet lokomotiv navíc zřejmě vzroste o dalších 21 milionů korun. Tedy asi milion navíc k ceně každé z nich. Škoda Transportation totiž vymáhá ještě úroky z prodlení. Jde o penále, které k tíži Českých drah naskakovalo každý den, než dopravce na konci dubna, tedy téměř po půl roce, uhradil zbylou část sumy z prohrané arbitráže - 753 milionů za takzvané inflační navýšení.

Za jeden den činil úrok 166 tisíc, suma sumárum to dělá už zmíněných 21 milionů korun. Přestože se jedná v rámci miliardového sporu o relativně málo peněz, je každý krok v citlivé kauze velmi důležitý.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH. Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdila.
  • Za minulého vedení ČD byl na stole návrh na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr však dozorčí rada ČD nakonec odmítla.
  • ŠT v arbitrážním sporu žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny či část kupní ceny.
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun. Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už v listopadu zaplatil dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů).
  • O plnění inflačního navýšení rozhodlo představenstvo drah v dubnu (753 milionů s DPH).
  • Nyní řeší zaplacení úroků z prodlení, které činí zhruba 21 milionů korun.

Proto není tak překvapivé, že k zaplacení vymáhaných úroků ještě nedošlo. „Jejich výše se nyní upřesňuje, proto se k této částce nemůžeme aktuálně vyjádřit,“ sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podobně opatrně se k věci zatím staví i Škoda Transportation, která platí za dvorního dodavatele vlaků pro státního dopravce. V minulosti mu prodala vozy za desítky miliard korun. I proto má celý spor poněkud bizarní nádech.

„Jde o úroky z prodlení, které jsme nevyčíslili. Stále platí, že jsme ochotni s Českými drahami jednat a najít smírné řešení sporu,“ uvedla mluvčí plzeňské firmy Lubomíra Černá. Je zřejmé, že pokud by došlo k mimosoudní dohodě, Škoda nechá úroky nejspíš plavat.

Pro ni je i vzhledem k dalším zakázkám smír prioritou, ale žádný z jejích návrhů zatím vedení drah nepřijalo. Letos v zimě například firma nabízela stomilionový odečet z vyhrané částky. To by ale znamenalo, že České dráhy stáhnou žalobu žádající zrušení verdiktu rozhodčího soudu a dají definitivní sbohem částce 1,1 miliardy korun. Pokud budou pokračovat právní cestou, můžou živit naději, že prohrané peníze získají zpět.

Vyznat se v letitém sporu není jednoduché: České dráhy si u Škody Transportation před lety objednaly 20 lokomotiv řady 380 za zhruba 2,7 miliardy korun.

Stroje měl dopravce převzít v roce 2009, první ale dostal s velkým zpožděním až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jí dopravce schválně neuhradil, aby se pojistil, že ze Škody vymůže pokutu za prodlevu.

Její manažeři zpoždění výroby a dodávky lokomotiv omlouvali mimo jiné změnou technických norem, které inženýry přinutily postavit de facto úplně novou lokomotivu.

Dráhy v arbitrážním sporu žádaly zhruba miliardu korun za pozdní dodávku.

Po třech letech pak rozhodčí soud loni v listopadu poněkud překvapivě přiřkl vítězství plzeňské strojírně. České dráhy jí měly vyplatit 468 milionů jako doplatek kupní ceny a 753 milionů jako takzvané inflační navýšení.

Lokomotiva Škoda 109E
Lokomotiva 109 E

Porážka železničního dopravce strhla vlnu emocí, na níž se nejvýrazněji vezl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který vítězství Škody u rozhodčího soudu označil za „tunelování Českých drah v přímém přenosu“.

Navzdory ostrým prohlášením České dráhy obě části z prohrané 1,2 miliardy postupně zaplatily. První část (468 milionů) jako dlužnou částku z kupní ceny poslaly na účet Škody do tří dnů po verdiktu, druhý díl (753 milionů) pak na konci dubna.

Mašině od Škody chybí razítko. České dráhy musí stále přepřahat v Drážďanech

„Rozhodčí nález je pravomocný, byť s ním nesouhlasíme a domáháme se jeho zrušení u soudu,“ popsal mluvčí drah Radek Joklík. Dopravce dal na právní posudky, které mu radily peníze raději vyplatit. Ať už kvůli ratingu – který si mimochodem dráhy minulý týden vylepšily o jeden stupeň – či dluhopisům, které jsou důležitou součástí financování podniku.

Případné zaplacení úroků z prodlení bude pravděpodobně záviset na tom, zda se protistrany dokážou dohodnout na smírném řešení. Zatím jsou ale jejich představy hodně vzdálené. České dráhy preferují takzvanou nulovou variantu, tedy pouze uznání dlužné částky z kupní ceny. V roce 2011 neuhradily splátku 208 milionů, které si nechaly jako rezervu pro případ, že by jim Škoda nezaplatila penále za prodlení.

Ťok: Neplatil bych žádné úroky

Vítězná Škoda nabídla dopravci letos v únoru kompromisní „slevu“ sto milionů korun, rozložení splátek či zvýhodněný servis lokomotiv. Podle informací serveru Lidovky.cz tento smír doporučil i předseda dozorčí rady Českých drah Milan Feranec, který je zároveň náměstkem ministra dopravy.

Tento návrh ale neprošel. Ferancův ministerský šéf Dan Ťok se navíc dlouhodobě staví proti jakémukoliv vyplácení prohraných peněz Škodě Transportation. Dá se říct, že manažeři drah, řídící se radami právníků, šli při postupném vyplacení 1,2 miliardy korun de facto proti vůli ministra, který spoléhá hlavně na soudní cestu.

Také v případě úroků z prodlení je Ťok zastáncem toho, aby peníze zůstaly na kontě Českých drah. I proto, že úroky z prodlení nabíhaly dopravci v době, kdy se obě strany snažily najít mimosoudní řešení.

„V té době se jednalo a není žádný důvod platit takové úroky,“ řekl Ťok pro Lidovky.cz.

Autor: