26. března 2010 15:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nejdražší stavba v historii Brna: na
tunel peníze jsou, na výjezd ale chybí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Tunel - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tunel - ilustrační foto. | foto: ČTK
BRNO Škrty v rozpočtu mohou dostat dopravu v Brně do paradoxní situace. Stát zaplatí budování Královopolského tunelu, nejdražší stavby v novodobé historii města, ale využívat jej nemusí být možné.

Stavba kilometr a půl dlouhého silničního tunelu pod brněnskou čtvrtí Královo Pole má skončit příští rok. Může ale zůstat měsíce či roky nevyužitý. Silničáři stále nemají jisté peníze na jednu ze dvou mimoúrovňových křižovatek, kterými stavbu za miliardy korun napojí na okolní silnice.

"Tunel by měl být v roce 2011. Pokud ale jde o navazující křižovatku se Svitavskou radiálou, budu opatrnější," přiznal na dotaz LN generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. S termínem prý počká na návrh podoby rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Za pesimistickou verzi dokončení křižovatky má rok 2013. To už bude tunel dva roky hotový. "Ministr dopravy ale považuje stavbu za prioritu, věřím, že lze vše příští rok stihnout," tvrdí.

Tunel v Brně  - grafika.

Královopolský tunel, složený ze dvou souběžných trub, je součástí Velkého městského okruhu. Včera v něm silničáři a politici slavnostně prorazili poslední centimetry a oficiálně spojili pod zemí oba jeho konce. Teď začnou jeho vnitřní úpravy a vybavování technologií. Silničáři však rovnou říkají: bez dobudování mimoúrovňové křižovatky na východní straně tunelu by investice neměla smysl. "Neexistuje nouzové řešení, nějaké provizorní napojení. To prostě není možné," poznamenal Josef Luňáček ze společnosti Brněnské komunikace, která stavbu zaštiťuje jménem brněnské radnice.

Na letošní a příští rok chybí od státu šest set milionů korun. A to přesto, že další stamilionové náklady hradí brněnská radnice. "Děláme vše proto, aby peníze byly," tvrdí primátor Roman Onderka.

Ražba tunelů, nyní největší dopravní stavba na Moravě, trvala dva roky. Předcházelo jí několik let složitých příprav, včetně ražení průzkumných štol, protože obě tunelové roury procházejí nestabilními vrstvami jílu. Navíc stavba narazila na mimořádné protesty lidí bydlících nad tunelem a v okolí jeho západního vyústění. Některé ze žalob soudy stále neuzavřely.

Stavba přitom pokračuje zejména kvůli formě smlouvy se stavebními firmami. Ty totiž stát "dotují", podle smlouvy mohou silničáři placení rozvolnit na více let, než potrvá samotná stavba. Stát tak bude tunely firmám splácet postupně. Součástí této dohody je i "bezproblémová" křižovatka na západní straně, zatímco problémová východní je samostatným projektem.

Celkový rozpočet stavby tunelů včetně příprav a obou navazujících křižovatek se blíží devíti miliardám korun. Hlavním investorem je stát, kterému patří hlavní silniční průtahy městem. Počet aut projíždějících po brněnském městském okruhu jde denně do desítek tisíc.

  • 0Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.