Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Nejezdit. Jediná účinná obrana proti mašinerii 'předváděček'

Ekonomika

  10:00
Když vám do schránky přijde lákavá pozvánka na 'výhodný výlet' spojený s prodejní akcí, uděláte nejlépe, když ji rovnou vyhodíte. Vyhnete se nevybíravému psychickému nátlaku a nebudete muset později litovat, že jste vyhodili nehorázné peníze za zboží, které za to rozhodně nestálo. Později se totiž pomoci dovoláte jen těžko. Přečtěte si následující rady a upozornění, mohly by se vám hodit.

Prodejce na předváděcí akci foto: Shutterstock

Nekalé obchodní praktiky

  • Prodejci nejčastěji užívají nekalé obchodní praktiky a v průběhu akcí porušují informační povinnosti, to znamená, že uvádějí nepřesné a neúplné informace. Zákon porušují prodejci také tím, že odmítají reklamaci nebo ji nevyřídí do 30 dnů. V současné době platí, že pokud spotřebitel podepíše smlouvu, nemůže od ní odstoupit. To by mělo vyřešit doplnění občanského zákoníku, které by umožnilo odstoupit od smlouvy do 14 dnů.
  • Česká obchodní inspekce pokutuje firmy za vícenásobné či opakované porušení zákona o ochraně spotřebitele. Za opakované porušení stejného paragrafu se jim pokuta zvyšuje. 

O firmách, které klamou seniory, více zde:

Nejčastější manipulativní praktiky prodejců

  • Na akcích nejsou vítáni mladí lidé, kteří by měli 'zbytečné' dotazy a argumentovali by. Prodejce je navíc podezřívají, že jsou inspektory České obchodní inspekce.
  • Pokud se někdo v sále snaží vznést námitku či dotaz, je uzemněn protiotázkou nebo veřejně dehonestován. Tato taktika funguje, ostatní se začnou bát, že by dopadli stejně, proto raději mlčí ('Pane, vy jste nevděčný, nedostanete oběd, firmě nedokážete nic dát, půjdete domů pěšky.') Pokud dotyčný i potom trvá na svém, prodejce ho odvede mimo ostatní, naruší mu intimní zónu a vše mu 'vysvětlí' po svém - nahlas, agresivně a pomocí nejrůznějších urážlivých slov a výhrůžek, které mají jediný cíl: zastrašit a otupit veškerou pozornost.
  • Oblíbenou výhrůžkou prodejců je věta: 'Dokud nenakoupíte, autobus neodjede.' Funguje dokonale, protože staří lidé by s vlastní dopravou zpět domů (zvláště z odlehlých míst, kde se akce často konají) měli většinou velký problém.

Více zkušeností v rozhovoru s autorkou dokumentu 'Šmejdi':

Typický scénář předváděcí akce z psychologického hlediska

  • Na začátku se vše tváří jako pohodová akce. Prodejci vypadají jako slušní mladí lidé v oblecích. Zde funguje tzv. haló efekt, kdy další průběh situace hodnotíme z prvního dojmu.
  •  Frází 'Dnes se nic prodávat nebude' prodejce paradoxně vzbudí v přihlížejících větší zájem o nákup. 
  • V následující fázi se se projev prodejců změní v tvrdší, agresivnější. Je zde nastolena hierarchie učitel-žák. Prodejce mluví, ostatní mlčky poslouchají jeho autoritativní projev ( 'Vy o ničem nepochybujte, protože vy nic nejste.').
  • Silnou zbraní prodejců je nátlak na emoce vyvolaný například strachem o zdraví nebo blízké ('Pokud si to nekoupíte, onemocníte vy, vaši blízcí...').
  • Jedním z důvodů, proč lidé na předváděcí akce jezdí, je i vidina dárku zdarma. Ten ale nikdy není jistý, což ale lidi motivuje více, než kdyby věděli, že ho dostanou vždy. Jedná se o efekt podmiňování. Navíc to v nich vzbudí hráčskou vášeň, která ke velmi podobná závislosti na hracích automatech.
  • Když dojde k podpisu smlouvy, prodejci se věnují 'klientům' individuálně. Odvedou je třeba do jiné místnosti nebo někam za plentu, kde se jim snaží zalichotit a přesvědčit je, že jen a jen pro ně mají jedinečnou nabídku se slevou ( 'Podívejte se, já vám něco povím, mám tady takovou tajnou nabídku přímo pro vás.' 'Protože zrovna vy máte všech pět pohromadě, tak tohle pro vás nebude za 25 tisíc, ale za deset. Neváhejte.' ). Většina lidí podlehne a podepíše.

Více se dočtete v rozhovoru s psycholožkou:

Na závěr několik rad (kromě té nejdůležitější: NEJEZDIT!)

Sdružení českých spotřebitelů vydalo varovný leták pro seniory, který zahrnuje několik základních rad, co na předváděcí akci očekávat a jak se proti manipulacím bránit. Ideální by ale bylo, kdyby pozvánky na 'výhodné výlety' končily rovnou v koši.

  • Neberte si občanský průkaz. Prodejci ho z vás snadno vylákají a opíší si osobní údaje, které mohou později zneužít).
  • Pozor na speciální nabídky. Jejich jediným cílem je vyvolat pocit, že právě teď máte šanci nakoupit zboží s výraznou slevou.
  • Kvalita výrobků. Prodejci své výrobky samozřejmě vychvalují a vyzdvihují jejich kvalitu před konkurencí. O ceně (která bývá nadstandardní a kvalitě neodpovídá) se většinou zmíní až na úplném konci.
  • Výhry a losovačky. Soutěže a šťastný pocit z výhry jsou jen další formou manipulace. Vše v závěru draze zaplatíte.
  • Kde hledat pomoc, pokud jste nákupu podlehli. S firmami, které akce pořádají, je velice těžké navázat zpětně spojení a cokoli z nich vymáhat. V případě jakýchkoli problémů s nakoupenými výrobky se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci (Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, tel.: + 420 296 366 360; e-mail: info@coi.cz, další informace: www.coi.cz), proti firmě, která porušuje zákon, můžete podat stížnost na příslušný živnostenský úřad a máte-li podezření na spáchání trestného činu, obraťte se na Policii ČR. Při řešení reklamací a dalších stížností se můžete také obrátit na Sdružení českých spotřebitelů (Budějovická 73, 140 00 Praha 4, tel/fax: 261263574/261262268, e-mail: spotrebitel@regio.cz; www.konzument.cz, Telefonické poradenství: +420 495 215 266).

Celý varovný leták najdete  ZDE.

Vaše zážitky a zkušenosti s předváděcími akcemi:

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!