21. července 2011 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Nejhorší mýty o řízení,
které končí nehodami

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Ve výzkumném centru odborníci navrhují, jak zvýšit šanci chodce po srážce s autem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ve výzkumném centru odborníci navrhují, jak zvýšit šanci chodce po srážce s autem. | foto: Reprofoto
Během let vzniklo mnoho pozoruhodných mýtů a omylů o řízení, které mají často naprosto opačný efekt – místo vyšší bezpečnosti ohrožují životy a majetek všech.

Stereotyp a monotónnost každodenního dojíždění do práce možná ubíjí pozornost, ale nejhorší jsou mýty, které řidičům doslova vyrostou v hlavě až postupem let a s narůstající praxí za volantem.

Zatímco začátečníky trápí jiné problémy a potřebují hlavně poradit, jak přežít první rok na silnici, vyježdění řidiči se zase řídí často nesmyslnými závěry, kterými dokáží být svému okolí stejně nebezpeční jako opilý řidič nebo nezkušený začátečník.

ESP to vyřeší

Moderní elektronika dnes v autech ovládá všechno a je až zarážející, jak moc se na ní řidiči spoléhají. Nějakým záhadným způsobem nabyli dojmu, že elektronický stabilizační systém je tu proto, aby auto udržel na silnici, když překročí mez přilnavosti.

Elektronický stabilizační systém funguje díky senzorům, které vyhodnocují otáčky jednotlivých kol a natočení volantu. Podle toho vypočítá, kdy dojde ke smyku a pomocí řízení motoru a přibrzďování jednotlivých kol se snaží auto stabilizovat – vrátit ho do směru jízdy. Nedokáže tak rychleji projet zatáčku nebo zabránit kolizi, pouze se snaží zamezit přetáčivému či nedotáčivému smyku.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Bohužel se ale ukazuje, že řidiči začli spoléhat na ESP jako na záchrannou brzdu, která je vytáhne z problémů, takže více riskují a méně se spoléhají na vlastní schopnosti a na meze vozidla a hlavně pneumatik.

To ubrzdím, mám ABS

Podobně, jako se řidiči spoléhají na stabilizační systém, přeceňují i brzdy svého auta. Domnívají se, že díky systému ABS, který mají dnes snad všechna nová auta, se zkrátí jejich brzdná dráha. Řidiči tak nedodržují bezpečnou vzdálenost za autem před sebou a přestali se soustředit na sledování situace na silnici, zejména na povrch vozovky.

Protiblokovací systém brzd ale není v autě proto, aby zkracoval brzdnou dráhu, což není v jeho silách. ABS umožňuje především auto ovládat, když naplno brzdíte – umožňuje protáčení kol i při maximálním brzdění, takže se můžete například vyhnout překážce a zatáčet. Jediný způsob, jak zkrátit brzdnou dráhu, je odlehčit auto, koupit lepší pneumatiky a účinnější brzdy.

Kdyžtak mi airbagy zachrání život

Airbag je velmi užitečná pomůcka, která pomáhá mírnit následky nehod. Přesto to není nějaká peřinka. Kdo už zažil konfrontaci s airbagem, ví moc dobře, že dokáže přerazit nos, polámat žebra a popálit zápěstí.

Airbag je v autě proto, aby tlumil náraz těla a hlavy řidiče i spolujezdce do tvrdých nedeformovatelných struktur interiéru – zejména volantu a přístrojové desky. Pokud ale dojde k nárazu ve vysoké rychlosti, výsledné zpomalení je tak velké, že vám nepomůže ani sto airbagů.

Mám čtyřkolku, tak to můžu jet rychle

Dalším novodobým fenoménem je spoléhání se na pohon všech kol. Ten zaručuje jednoznačnou výhodu za snížené adheze třeba na sněhu, kdy má auto lepší trakci, ale tím nepřestávají platit fyzikální zákony. Auto s pohonem všech kol není v zatáčce rychlejší, nemá lepší brzdnou dráhu a není schopno lépe odolat aquaplaningu. Až moc často se nám vybaví pořekadlo o házení luštěniny na zeď, když jedeme po průtrží mračen sužované dálnici a po jejích krajnicích se válí rozházené "audiny fštyrkolce".

Nejsem závodník, stačí mi držet volant jednou rukou

Jak jsme si mohli v diskusi pod články zabývajícími se správným sezením v autě a správným držením volantu všimnout, spousta lidí žije v domnění, že pokud nejedou závod formule 1, nemusí držet volant oběma rukama a soustředit se pořádně na řízení. Jenže pak nastávají problémy v řešení krizových situací, ke kterým dochází zpravidla tehdy, když je nečekáte – jinak by to nebyla krizová situace, ale organizovaná škola smyku.

Nepřipravený řidič nestačí všas reagovat a nejen, že je jeho protiakce opožděná, ale často chybná, neboť se obvykle sestává pouze se škubnutí volantem na jednu stranu (nejčasteji na tu, kterou rukou zrovna řidí, protože je fyzicky jednodušší rukou táhnout dolů) a šlápnutí na brzdu.

To zvládám, jezdím už dvacet let

Spoléhání se na vlastní nezranitelnost a dokonalost je problém, který trápí každého zkušenějšího řidiče. Spíše než s ovládáním auta mají takoví řidiči problém se zvládáním vlastního ega a snaží se ostatním vnucovat svou představu o bezpečnosti a plynulosti provozu – ať už agresivní a nervózní jízdou nebo nebezpečně pomalou a omezující.

SPECIÁLNĚ O MOTORKÁŘÍCH

Svítím dálkovými světly, aby mne všichni viděli
Pro motorkáře platí stejné poučky jako pro "autaře", ale speciálně jich se týká problém svícení. Úředníci nám přikázali povinně svítit i ve dne (protože úředníci přece ví nejlépe, co je pro nás správné a špatné), ale na to právě doplatili motorkáři, protože se jejich dříve již povinně svítící motorka v záplavě světel aut snáze ztratí.

Plno motorkářů tak začlo svítit dálkovými světly v domnění, že je tak ostatní lépe uvidí. Bohužel si tím ale paradoxně více škodí, protože velmi intenzivní světlo znemožňuje ostatním odhadnout rychlost přijíždějícího motocyklu.

Moje motorka brzdí a zatáčí lépe než auto
Zejména začátečníci, ale často i zkušenější jezdci nabyli dojmu, že jejich motocykl má lepší parametry než auto. O zrychlení a maximální rychlosti nemusí být pochyb, ale motocykl zpravidla brzdí hůže než osobní automobil a má pomalejší rychlost průjezdu zatáčkou.

Důvodem je příliš malá styčná plocha pneumatiky s vozovkou (přibližně čtvrtinová proti běžnému autu). I supersportovní motocykl s ABS a protiponořovací přední vidlicí dokáže ze stokilometrové rychlosti zastavit přibližně na 40 metrech, tedy stejně "dobře" jako velmi průměrné osobní auto.

Nezkušený jezdec na obyčejné motorce a normálních pneumatikách však potřebuje k bezpečnému zastavení ze stovky i více než 50 metrů, což ukázalo mnoho nezávislých testů. A podobné je to i v zatáčkách – moderní automobil dokáže dosáhnout

ve spolupráci s autoweb.cz, Lidovky.cz
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.