Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Nejlevnější model stál 330 tisíc. Výrobce luxusních telefonů končí kvůli dluhům

Ekonomika

  14:10
PRAHA - Výrobce přístrojů, jejichž cena začínala na 330 tisících korun a prodávaly se po celém světě včetně Česka, zavírá britskou továrnu a propouští 200 lidí. Konec ale nemusí být definitivní.

Luxusní mobilní telefony Vertu foto: Vertu

Poté, co neuspěl plán na záchranu společnosti, je její současný majitel Murat Hakan Uzan nucen uzavřít jedinou britskou továrnu a propustit asi 200 zaměstnanců.

Ikonická značka Nokia znovu ozdobí mobilní telefony. Na trh se vrátí příští rok

Turecký podnikatel, který získal Vertu letos v březnu zhruba za 50 milionů liber (1,5 miliardy korun) od čínských investorů, se brání tím, že jeho plány postavit společnost opět na nohy vzaly za své ve chvíli, kdy se dozvěděl o astronomickém dluhu.

Společnost údajně dlužila věřitelům zhruba 128 milionů liber (3,8 miliardy korun). Hakan Uzan sice podle listu The Daily Telegraph chtěl věřitelům splatit menší část dluhu ve výši přibližně 1,9 milionu liber, ti však jeho nabídku odmítli.

Současnému majiteli, který žije dlouhodobě v Paříži, ale zůstane značka Vertu, technologie i licence na design. Lze tak očekávat, že se v nějaké podobě znovu objeví. Podle zdroje listu Financial Times, který je seznámen se situací, totiž plánuje Uzan firmu přebudovat.

Podnikatel pochází z kontroverzní turecké rodiny, jejíž skupina kdysi vlastnila více než dvě stovky firem, mimo jiné banku, elektrárnu, vysílací společnosti a mobilního operátora. V roce 2004 však tamní vláda tyto aktivity zabavila s odůvodněním, že majetek poslouží k úhradě miliardových dluhů rodinné banky. Několik členů Uzanova klanu skončilo na útěku, přičemž tvrdili, že jsou pronásledováni kvůli svým politickým postojům. Následně získali azyl ve Francii.

Vertu vzniklo v roce 1998, kdy společnost založil tehdejší lídr na trhu mobilních telefonů, finská společnost Nokia. Ta ji pak v roce 2012 prodala fondu soukromého kapitálu EQT. Na sklonku roku 2015 ji koupila hongkongská investiční společnost Godin Holdings, od níž ji získal turecký podnikatel.

Služby tělesného strážce

Snahou značky bylo dodávat luxusní, ručně vyráběné telefony bohatým zákazníkům, kteří si potrpí na špičkové zpracování z netradičních materiálů, jako je zlato, či na exkluzivní služby. Vertu například nabízelo čtyřiadvacetihodinového osobního asistenta, který byl klientům schop- ný zajistit vysoce nadstandardní péči včetně vstupu do nejluxusnějších restaurací.

„Stačí zavolat a my zajistíme uživateli telefonu Vertu tělesného strážce, dokážeme také zařídit přestěhování vašeho majetku ze země postižené válečným konfliktem nebo zajistíme přistavení soukromého tryskáče. V podstatě stačí zmáčknout jedno tlačítko na telefonu,“ vysvětloval v minulosti v rozhovoru pro LN Steve Amstutz, tehdejší globální obchodní ředitel Vertu, jaké služby umí svým zákazníkům firma obstarat.

Hned vedle luxusní módy

Ostatně postavení značky odpovídalo i umístění butiků, které se nacházely vedle těch nejluxusnějších značek módy či výrobců švýcarských hodinek. Evidentně nic z toho nestačilo k tomu, aby se firma udržela nad vodou.

Na druhou stranu ze strany kritiků se často ozývalo, že telefony, jejichž cena začínala na 11 100 librách (330 tisících korun), nabízely podprůměrné vybavení.

Značka Vertu měla butik až do loňského léta i v Pařížské ulici v Praze. Provozovala ho tam společnost Luxury Brand Management (LBM), kterou v roce 2010 založila Michaela Maláčová Bakala.

Slavnostní otevření obchodu Michaelou Maláčovou

„Uzavření butiku Vertu a tím i ukončení spolupráce se značkou zapadají to střednědobé strategie společnosti LBM,“ uvedla loni v srpnu pro LN Zuzana Řezníčková z CEO firmy. Vzápětí v září převzal zastoupení značky v Česku pod svá křídla Vladan Hájek. Ten v minulosti zdejší prodej Vertu rozjížděl a díky němu tu značka nakonec i zůstala.

První Vertu butik byl otevřen v Praze v březnu 2008, tehdy měla zastoupení na starosti firma John Grove & Partners. Do té pak v roce 2010 vstoupila čerstvě založená společnost Luxury Brand Management manželky miliardáře Zdeňka Bakaly.

Autor: