Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Nejnovější verze klasika

Ekonomika

  10:09
Modernizované provedení klasického Porsche 911 Carrera ve verzi S s manuální převodovkou prošlo důkladným testem LN.

Porsche 911 Carrera ve verzi S. foto: Foto Porsche

Peníze společnosti Porsche na koupení Volkswagenu vydělává hlavně model Cayenne, klasická 911 Carrera ale stále zůstává esencí toho nejlepšího, co tato automobilka během své šedesátileté historie na kola postavila. Porsche se o tuto modelovou řadu náležitě stará, což dokazuje také modernizace, kterou podstoupila začátkem léta.

Přepracované Porsche 911 Carrera (stále se jedná o generaci označovanou 997) má stále velmi rozmanitou nabídku různých verzí. K dispozici jsou dvě motorická provedení (Carrera a Carrera S), která mohou mít buď manuální převodovku, nebo nyní i automatické dvouspojkové sedmistupňové řazení. V nabídce jsou též modely s elektronicky řízeným pohonem všech kol, jež mají v označení číslici 4.

S kým máme tu čest
Interiér s klíčkem vlevo od volantu zůstal prakticky beze změn.Testem LN prošel model označovaný Porsche 911 Carrera S Coupé -tedy verze se zadním pohonem, šestiválcovým motorem boxer 3,8 l, s výkonem 385 k a manuální převodovkou. Právě toto provedení je první volbou pro řidiče nadšence, kteří si tento vůz kupují především pro potěšení z jízdy.

Modernizace samozřejmě zachovala základní koncepci s plochým motorem umístěným až za zadní nápravou. Největší změny se dotkly právě již několikrát zmiňovaného šestiválce.

Ten byl od základu přepracován. Má nový blok i hlavu válců, které jsou výrazně tužší a přitom lehčí (nový motor má o 6 kg menší hmotnost). Zcela předělaný je také rozvodový mechanismus, také mazání s elektronicky řízeným čerpadlem. Součástí motoru je také přímé vstřikování paliva, které umožňuje přesnější a šetrnější dávkování benzinu do spalovacích prostorů.

Při jízdě poznáte nový motor okamžitě. Má totiž mnohem více sil, hlavně ve středním pásmu otáček -od přibližně tří do pěti a půl tisíce. Nad tuto hodnotu má díky výkonu zvýšenému o 20 koní ve srovnání s předchozí generací také více dravosti, nicméně největší nárůst síly je v již zmiňovaném středu. Nový motor má také díky jemnějšímu přepínání proměnného časování VarioCam Plus plynulejší nárůst výkonu.

Carrera miluje zatáčky
Motor je přirozeně značnou zásobárnou síly, ovšem není tím hlavním, čím Carrera SVzadu jsou nové svítilny s 60 LED diodami. oslovuje. Její charakter nejvíce vynikne v zatáčkách. A nemusí se přitom jednat o cesty s dokonalým povrchem. Toto auto si bez problémů poradí s klasickými českými silničkami druhé i třetí třídy.

Provedení Carrera S je standardně vybaveno aktivními tlumiči s větším rozsahem nastavení, než tomu bylo dříve. Především komfortní režim je o něco měkčí. Právě v tom spočívá zmiňovaná suverenita při jízdě na běžných silnicích. Podvozek totiž účinně kopíruje tvar vozovky, a tak nabízí větší trakci, tím i více možností přenosu dynamických sil na vozovku.

Za volantem má řidič pocit naprostého spojení s vozem. Carrera S se i přes svoji koncepci chová zcela přirozeně a jednoznačně. Pocity při sportovní jízdě v zatáčkovitých pasážích se velmi těžko popisují, právě kvůli tomu, že Carrera S dodává řidiči pocit naprosté suverenity a důvěry. Je až s podivem, jak ve volantu tohoto vozu řidič snadno odhadne adhezi předních kol při brzdění nebo ve vjezdu do zatáčky - a to jak na suchém, tak mokrém povrchu.

Porsche 911 Carrera S
Koncepce: dvoudveřové kupé 2+2 s motorem podélně za zadní nápravou a pohonem zadních kol, rozměry 4435 x 1808 x 1300 mm, rozvor 2350 mm, provozní hmotnost 1425 kg, zav. prostor 135 l

Motor plochý zážehový šestiválec, 3800 cm3 Výkon 283 kW (385 k) při 6500 min-1

Toč. moment 420 N.m při 4400 min-1
Převodovka 6M
Zrychlení 0-100 km/h 4,7 s
Největší rychlost 302 km/h
Komb. spotřeba 10,6 l/100 km Cena: 2 383 000 Kč

Klady: vynikající jízdní zážitky, silný a v dané třídě úsporný motor, celkové sladění

Zápory: prostor vzadu, ceny servisu, chudší základní výbava

Porsche 911 Carrera S není autem, u nějž charakter jízdního projevu odhalíte okamžitě a snadno. Je potřeba s ním najezdit v různých režimech mnoho kilometrů. Až potom se člověku ukáže ta nejsilnější stránka nejnovějšího provedení slavné 911, spočívající hlavně v dokonalém sladění jejích jednotlivých součástí.

Zatímco ve sportovních vozech při dravé jízdě často registrujete samostatně motor, podvozek, řízení nebo řazení, v Carreře S tomu tak není. Zde máte pocit, že sedíte v autě, které jako celek okamžitě a bez zaváhání plní všechny vaše povely a požadavky. Zdá se, jako byste Carreru měli oblečené dokonale padnoucí sportovní oblečení, o kterém při nošení vlastně ani nevíte, ale přitom vám jaksi mimochodem pomáhá dosahovat mnohem lepších výkonů.

Zpět do reality Z jízdního pohledu je Carrera S fascinujícím vozem. Porsche ji prodává za 2,4 milionu korun, ovšem je potřeba počítat s dalšími výdaji za odpovídající úroveň výbavy. V rámci modernizace dostala tato modelové řada novou generaci navigačního systému s dotykovým displejem. Jedná se o upravené a velmi dobře fungující zařízení používané ve vozech koncernu Volkswagen.

V segmentu sportovních vozů jsou silnou stránkou Porsche 911 Carrera S spíše nižší provozní náklady, které se opírají o dlouhou životnost jednotlivých komponent. Vzhledem k nabízené dynamice nelze opomenout solidní spotřebu paliva. Lze cestovat i za méně než 10 l/100 km, reálná hodnota je kolem 13,5 l/100 km a při sportovní jízdě je potřeba počítat s hodnotou 18 l/100 km.

Modernizace dodala tradičnímu modelu 911 Carrera silnější srdce, modernější komunikační systém a zjemnělý vzhled. Naštěstí ale po faceliftu nezmizela jakási zvláštní aura tohoto modelu, která automobilový svět provází od jeho zrodu již 44 let.

KONKURENCE

Audi R8 má pouze dvojici míst, o 35 koní silnější motor a hlavně osmiválec uložený uprostřed. Z jízdního pohledu proto nabízí odlišný jízdní zážitek. Omezený výhled z vozu zhoršuje praktičnost pro každodenní používání. Audi je dražší.

BMW M3 je levnější, praktičtější a snadněji se s ním jezdí v běžném provozu. Není ale tak sladěné jako porsche a v otázkách dynamiky v zatáčkách je hlavně kvůli větší hmotnosti a vyšší stavbě karoserie o něco horší.

Maserati GranTurismo je jinak koncipovaný vůz, nicméně se prodává za podobné peníze a nabízí podobnou dynamiku. Maserati je exkluzivnější, 911 je zaměřená více na sportovní styl jízdy.

Autor: