14. dubna 2009 15:07 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nejúspěšnější český
letoun slaví 40 let

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 50Diskuse
Nejúspěšnější český dopravní letoun L-410 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nejúspěšnější český dopravní letoun L-410 | foto: Reprofoto
PRAHA Kunovický L-410 je nejúspěšnějším dopravním letounem vyráběným v Česku. Za uplynulé čtyři desetiletí jej továrna v Kunovicích vyrobila zhruba 1100 kusů, ze kterých je v současnosti asi 400 v provozu. Od prvního letu L-410, které je vyráběno dodnes, uplyne 16. dubna 40 let.
Hornoplošník až pro 19 cestujících (nebo 1850 kg nákladu) začali v Kunovicích vyvíjet v polovině 60. let minulého století. V tehdejším komunistickém Československu se exportní výroba nutně zaměřovala na
požadavky ze Sovětského svazu, jehož dopravce Aeroflot již využíval
pětimístná kunovická aerotaxi L-200 Morava.

Nejúspěšnější český dopravní letoun L-410 Aeroflot však požadoval letadla pro větší počet cestujících, která by byla schopna přistávat na malých a neupravených letištích a létat v extrémních podmínkách.

V Kunovicích byl proto zahájen vývoj nového stroje s označením L-400. Později bylo rozhodnuto o změně motorů a dalších úpravách a z L-400 se
stalo L-410. První L-410 měly kanadské motory Pratt & Whitney a třílisté vrtule rovněž kanadské výroby. V roce 1975, po dokončení domácího vývoje, získaly turbovrtulové motory Walter M601 z pražského Motorletu a domácí vrtule Avia.

Podvozek letounu vydrží i opravdu "bláznivé" přistání


L-410 uspělo v mimořádně náročných testech v drsných podmínkách v Rusku. Tamní Aeroflot je zařadil do své flotily, přičemž L-410 bylo jediným
letadlem zahraniční výroby a vývoje, které používal.

Letouny, vyznačující se schopností vzletu a přistání na krátké, nezpevněné ploše a dobrým výkonem ve vysokých nadmořských výškách i při extrémních teplotách, se prodávaly i do dalších zemí, mnohdy právě přes Sovětský svaz do "spřátelených" zemí Asie, Afriky či Jižní Ameriky. V současnosti lze na L-410 narazit takřka po celém světě, několik desítek jich létá v Evropě.

Nejúspěšnější český dopravní letoun L-410Verzí je mnoho
Letouny se vyráběly a vyrábějí v řadě variant, například roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze L-410UVP-E s motory M601E a pětilistými vrtulemi, která je i ve výzbroji české armády. Existují různé verze L-410 pro dopravní, obchodní a vojenské letectvo či speciální stroje například pro Červený kříž nebo pro mapování.

V 90. letech společnost začala vyrábět zmodernizovanou verzi s označením L-420. Z L-410 vycházel také větší (čtyřicetimístný) typ L-610, jehož prototyp poprvé vzlétl před více než 20 lety, který se však sériové výroby nedočkal.
ČTK, Lidovky.cz
  • 50Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz