10. května 2016 10:06, aktualizováno  12:23 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Největší letoun světa Antonov 225 přistál v Praze, poveze generátor do Austrálie

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze | foto:  František Vlček, MAFRA
PRAHA Největší letadlo na světě ukrajinský Antonov 225 přistál v úterý po jedenácté hodině na ranveji pražského letiště Václava Havla. Letoun bude v Praze k vidění do čtvrtka, kdy bude pokračovat na své cestě do Austrálie. Z kyjevského letiště vzlétl letoun krátce po půl desáté.

Letoun má odvézt elektrický generátor, který vyrobila plzeňská strojírna Brush Sem. Zhruba 117 tun těžký generátor si objednal výrobce hliníku z Austrálie, společnost Worstely Alumina.

„Do Prahy zařízení z Plzně poputuje standardně po dálnici D5 a poté bude transportováno letecky do australského Perthu,“ řekl vedoucí produktových manažerů z plzeňské strojírny Brush Tomáš Vyčichl.

Nadměrný náklad by se měl z Plzně do Prahy přemístit během noci na středu. Vyjíždět by měl po 22:00 z Plzně a do Prahy přijet s policejním doprovodem kolem 03:00, uvedl mluvčí logistické společnosti DB Schenker Martin Bacílek. Odletět z ruzyňského letiště by ale měl podle předpokladu až ve čtvrtek. Nakládka je technicky složitá a zřejmě by se jí nepodařilo dokončit včas. Obří nákladní letoun totiž kvůli přílišnému hluku nesmí startovat v noci. Stroj se tak na zemi potká s dalším obřím letounem Airbusem A380 aerolinií Emirates.

Přeprava takového výrobku letecky je podle Vyčichla velice výjimečná, obvykle se zařízení podobných rozměrů přepravuje po vodě. Transport lodí přes oceán by ale trval zhruba deset týdnů a odběratel potřebuje nový generátor pro výrobu elektrické energie co nejdříve. Kvůli nedostatku času bylo rovněž nutné zařízení vyrobit co možná nejrychleji, tuzemská strojírna na něm pracovala 20 týdnů, doplnil Vyčichl.

Antonov 225 je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl sestaven. Původně měl létající obr sloužit jako transportní letadlo sovětského kosmického programu. Jeho hlavním úkolem byla přeprava ruského raketoplánu Buran. Když z projektu sešlo, začal být Antonov 225 používán k obchodním účelům.

Antonov 225 Mrija byl sestaven v roce 1988 a vychází z typu Antonov An-124. Je 84 metrů dlouhý a více než 18 metrů vysoký. Váha prázdného letounu je 175 tun, maximální vzletová hmotnost je až 680 tun. Jeho pohon zajišťuje šest dvouproudových motorů. Posádku létajícího obra tvoří 6 lidí. Na světě existuje jen jediný exemplář, jelikož druhý stroj nebyl dostaven.

Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze
Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze

Naposledy byl Antonov 225 k vidění v lednu loňského roku na letišti v Mošnově. Předtím ho mohli letečtí nadšenci vidět v Praze v roce 2006. Úplně poprvé přistál letoun v roce 1989 v Praze. Ve stejném roce se také představil v Mošnově na leteckém dnu s Květy.

jkoJakub Kopřiva
  • 12Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz