Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nejvíce loni přibylo škodovek. Podíl značky na trhu však klesl

Evropa

  9:00
PRAHA - Nejčastěji registrovanou značkou nového osobního auta byla i loni v Česku Škoda. V průběhu roku 2013 bylo nově zaregistrováno 49 971 aut z mladoboleslavské automobilky, meziročně o sedm procent méně. Navzdory poklesu registrací patřilo Škodě z tohoto pohledu suverénní prvenství. Podíl české automobilky na trhu nových aut mírně oslabil na 30,33 procenta. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Nová Škoda Octavia RS měla premiéru na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2013. foto: Škoda auto

Podíl Škody na trhu nových aut se oproti předloňsku snížil o 0,57 procenta. Druhá příčka na trhu patřila loni značce Hyundai. Majitelé nově registrovali 16 239 osobních vozidel této značky, meziročně o sedm procent více. Podíl jihokorejské značky na nových registracích vozidel meziročně vzrostl o 1,14 procenta na 9,86 procenta.

Třetím nejprodávanějším autem byl loni Volkswagen. Meziročně přibylo 14 948 aut této značky, oproti roku 2012 o 1,6 procenta méně. Podíl značky na trhu nových aut v roce 2013 dosáhl 9,07 procenta.

Oblíbená škodovka

Škoda zůstává i nadále nejčastější značkou osobního auta v Česku. Ke konci loňského roku tvořila auta z mladoboleslavské továrny 34,6 procenta osobních aut v Česku. Pomyslná druhá pozice patří značce Ford před Volkswagenem. Pětici nejoblíbenějších značek aut doplňují francouzské značky Renault a Peugeot.

Automobilka Škoda Auto v závodě v Kvasinách na Rychnovsku zahájila 11. listopadu sériovou výrobu modernizovaného modelu Yeti.

Počet registrovaných osobních aut v ČR se loni zvýšil o 89 000 vozů na téměř 4,8 milionu. Průměrný věk vozového parku stoupl ze 13,9 na 14,2 roku. V Česku bylo loni poprvé zaregistrováno celkem 290 851 osobních automobilů, z toho 164 736 nových a 126 115 ojetých z dovozu. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka je každoroční obměna vozového parku novými osobními automobily dlouhodobě jedna z nejnižších v Evropě.

V roce 2013 se procento obměny vozidlového parku opět snížilo a dosáhlo 3,5 procenta. V motoristicky vyspělých zemích Evropy se tato hodnota pohybuje v rozmezí mezi šesti a deseti procenty.

Vysoký počet ojetin

Zhoršuje se i struktura dovážených ojetých osobních automobilů. V roce 2007 byl podíl dovážených ojetin ve věku nad deset let necelých 30 procent, loni to bylo již více než 38 procent a letos v lednu 41 procent. "Nízká úroveň obnovy vozového parku a stále relativně vysoký dovoz ojetin v nevyhovující věkové struktuře má za následek vysoké průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v České republice, které přesahuje 14 let," dodal Šípek.

Letos v lednu se prodej nových aut zvýšil o 13 procent na 13 638 vozů, což je nejlepší lednový výsledek za posledních deset let.

ČTĚTE TAKÉ:

Škoda Auto dodala zákazníkům v loňském roce 920 800 aut, což je meziročně o 18 400 vozů méně. V první polovině roku automobilka uváděla na trh nové modely, proto byl objem výroby nižší. Ve druhém pololetí si v prodejních číslech polepšila a v prosinci dosáhla s prodanými 70 000 vozy nejlepšího prosincového výsledku v historii a meziročního nárůstu o 5,8 procenta. V příštích letech chce Škoda dále růst a do roku 2016 bude uvádět v průměru každých šest měsíců nový nebo přepracovaný model.

Loni prodej aut v EU klesl o 1,7 procenta na 11,85 milionu, což byla nejnižší úroveň od roku 1995, kdy však měla unie pouze 15 členů proti dnešním 28. Podle prognózy Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) prodej nových osobních automobilů v Evropské unii letos vzroste o dvě procenta, a ukončí tak šestiletý pokles evropského trhu.

Autoři: ,

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!