Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nejvíc loni hřešily e-shopy, zjistila inspekce

Ekonomika

  10:01aktualizováno  12:42
UVNITŘ ANKETA - Nejvíce prohřešků zjistila Česká obchodní inspekce při kontrolách internetových obchodů, předváděcích akcí a prodejců pevných paliv. Lépe dopadly kontroly výprodejových akcí v obchodních řetězcích, pohřebních služeb či taxislužeb. Vyplývá to ze statistik, které za loňský rok zveřejnila Česká obchodní inspekce.
Nakupování po internetu, ilustrační foto

Nakupování po internetu, ilustrační foto foto: Shutterstock

Nejhůř loni dopadly kontroly zaměřené na internetové obchody. Inspekce jich provedla 1021 a nedostatky zjistila v 749 případech, což odpovídá bezmála 75 procentům.

ČTĚTE TAKÉ:

Internetoví prodejci zákazníkům například neposkytli zákonem stanové informace nebo jim dali k dispozici jen částečné údaje o podmínkách uzavření kupní smlouvy či uplatnění práv z ní vyplývajících. Častým prohřeškem bylo i špatné informování o podmínkách reklamace. Některé e-shopy také nedodržují zákonem stanovenou třicetidenní lhůtu k vyřízení reklamace.

Anketa

Máte špatné zkušenosti s nákupem v e-shopech?

Ano, s několika problémy už jsem se setkal/a. 17
Ne, nákup proběhl vždy bez problémů. 5
V e-shopech nenakupuji. 0

Klamavé předváděcí akce jsou pastí na seniory

Pomyslné druhé místo patří předváděcím akcím, na kterých je hlavně seniorům nabízeno často předražené zboží, například deky, domácí spotřebiče, nádobí a relaxační pomůcky. Inspekce loni našla závady na zhruba 70 procentech z 241 kontrolovaných předváděcích akcí. Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní praktiky.

ČOI zjistila nedostatky u třetiny kontrol

ČOI loni provedla celkem 47 350 kontrol a různé nedostatky našla při třetině z nich. Za zjištěné prohřešky loni inspekce uložila 13 982 pokut v celkové hodnotě 60,2 milionu korun.

Různé prohřešky zjistila ČOI také v 51 z 85 kontrol zaměřených na prodej pevných paliv a závady odhalila polovina z 290 kontrol spotřebitelských úvěrů. Nedostatky se týkaly zejména uzavíraných smluv, reklamy či informací o podmínkách spotřebitelského úvěru.

V případě výprodejů byl podíl prohřešků nižší. ČOI provedla 3453 kontrol slev a nedostatky odhalila v 1319 případech, což odpovídá podílu 38 procent. Nižší podíl závad byl také u pohřebních služeb, a to 34,6 procenta, výkupen odpadů (34,4 procenta), prodejců sportovního zboží (34,5 procenta) či provozovatelů taxislužeb (26,7 procenta).

Obchodníci spotřebitele nediskriminují

Jeden z nejnižších podílů závad vykázaly kontroly pohonných hmot. ČOI jich loni provedla 1306 a nedostatky našla v 80 případech (6,8 procenta). Ještě lépe vyzněly kontrolní akce zaměřené na to, zda obchodníci a poskytovatelé služeb nediskriminují některé skupiny spotřebitelů například kvůli jejich rase, věku či národnosti. ČOI loni zorganizovala 1099 těchto kontrol a pouze v 19 případech zjistila nedostatky. Podobně dopadly kontroly, které se týkaly diskriminace handicapovaných.

Autoři: ,

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.