21. dubna 2008 14:57 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nejvyšší hodnotou se chlubí Google

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
"Otec internetu", Vinton G. Cerf | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy "Otec internetu", Vinton G. Cerf | foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny
LONDÝN Nejen silný růst ekonomiky mnoha zemí, ale i snahy předních firem investovat do svých značek, žene vzhůru jejich hodnotu. Ta se loni zvýšila o 21 procent na 1,94 bilionu dolarů (30,7 bilionu Kč). Na špici se v hodnocení poradenské skupiny Millward Brown umístil Google, jehož hodnota přesahuje 86 miliard dolarů, následovaly ho General Electric (71,4 miliardy) a Microsoft (70,9 miliardy dolarů).

Uplynulý rok byl jako předchozí léta pro budování značek příznivý díky silnému růstu světové ekonomiky a rostoucím příjmům v rychle se rozvíjejících zemích, například v Číně a Indii. Napsal to list Financial Times.

Z výsledků průzkumu také vyplývá, že na přední pozice v žebříčku čím dál více aspirují čínské značky. Letos to jsou čtyři: China Mobile, Bank of China, China Construction Bank a ICBC; jejich finanční hodnota se zvýšila o 53 procent na 124 miliard USD.

Deset nejhodnotnějších značek světa podle Financial Times:

1 Google 86,057 mld.USD
2 General Electric 71,379 mld.USD
3 Microsoft 70,887 mld.USD
4 Coca-Cola 58,208 mld.USD
5 China Mobile 57,225 mld.USD
6 IBM 55,335 mld.USD
7 Apple 55,206 mld.USD
8 McDonald´s 49,499 mld.USD
9 Nokia 43,975 mld.USD
10 Marlboro 37,324 mld.USD
-----------------------------------------

Zdroj: agentura Millward Brown


Naproti tomu v tradičních silných asijských ekonomikách - Japonsku, Koreje a Hongkongu - se hodnota zvýšila jen o sedm procent na 111 miliard USD.

Patrný je také vzestup Brazílie, Indie a Ruska, jehož mobilní operátor MTS se dostal na 89. místo - je to první ruská značka, a tím i první z regionu střední a východní Evropy, která se do žebříčku dostala.

Slábnoucí růst ekonomiky a možná hospodářská recese v USA se projevily poklesem hodnoty například řetězce kaváren Starbucks a maloobchodního gigantu Wal-Mart.

Jinak ale tituly, které mají místo v první stovce žebříčku, mohou doufat, že jsou v relativně silné pozici, uvedl Nigel Hollis, šéf globálních analýz Millward Brown. Připomněl, že kolosy investují i v dobách poklesu, a proto z nich vycházejí ještě silnější.

Podíly odvětví se za posledních deset let změnily ve prospěch vyspělých technologií. Zatímco v roce 1998 měly technologie 14,3 procenta, letos to bylo 28,2 procenta.

Polepšili si i výrobci nealkoholických nápojů, zato producenty alkoholu a finanční služby postihl v desetiletém srovnání pokles. Boom na trhu s luxusním zbožím a službami pak zajistil značkám Louis Vuitton a Gucci světovou expanzi, což se v pořadí projevilo také.

ČTK




Najdete na Lidovky.cz