Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nemáte povinné ručení? Budete platit

  14:21
PRAHA - Majitelé a provozovatelé aut, kteří nemají povinné ručení, budou muset od ledna příštího roku platit za každý den příspěvek do garančního fondu 20 až 300 korun denně podle druhu vozidla. Ze sedmi milionů registrovaných vozů je v ČR totiž 850 tisíc bez pojištění odpovědnosti za provoz motorového vozidla.

Přinutit řidiče platit povinné ručení se v České republice nedaří. foto: Lidové noviny

Zpřísnění podmínek je reakcí na velký počet nepojištěných vozidel, jejich nehodovost a z toho vyplývající finanční náročnost pro garanční fond a také malou účinnost stávající právní úpravy přinutit řidiče platit povinné ručení. "Je to největší změna v oblasti povinného ručení od roku 2000," řekl výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakub Hradec.

Řidiči vozidel bez povinného ručení způsobí ročně více než 5000 nehod a škodu kolem půl miliardy korun. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným oprávněné nároky ČKP ze svého garančního fondu. Závazky ČKP již narostly na 2,7 miliardy korun. Úspěšnost vymáhání pohledávek ze škod způsobených nepojištěnými vozidly činí přitom pouze kolem 30 procent.

Příklady denních povinných příspěvků:
Motocykl s objemem válců do 350 ccm 20 Kč
Motocykl s objemem válců nad 350 ccm 30 Kč
Osobní automobil s objemem válců do 1850 ccm 50 Kč
Traktor 60 Kč
Osobní automobil s objemem válců nad 1850 ccm 70 Kč
Autobus 160 Kč
Tahač 300

Přinutit řidiče platit se nedaří
Přinutit všechny řidiče k placení povinného ručení se v tuzemsku doposud nepodařilo ani přes zpřísňování sankcí. Například za provozování nepojištěného vozidla může být pokuta až 40 tisíc korun. Povinné příspěvky do garančního fondu patří k v Evropě k velmi účinným metodám. Fungují například ve Finsku a Švédsku, kde se počet nepojištěných vozidel pohybuje pod hranicí procenta. V Česku je ale nyní kolem 12 procent nepojištěných vozidel v celkovém počtu registrovaných vozidel.

K nepojištěným patří podle zástupců ČKP zejména starší ojetá vozidla. "Na nové nepojištěné vozidlo v ČR nenarazíte," uvedl Hradec. Podle zástupkyně výkonného ředitele ČKP Petry Zlatohlávkové část majitelů a provozovatelů vozidel nemá povinné ručení cíleně, ale druhá skupina třeba jen z vlastní nepozornosti.

Která vozidla jsou nepojištěná, vyplývá z porovnání Centrální databáze vozidel a databáze pojištěných vozidel. Vlastníky a provozovatele nepojištěných vozidel vyzve počátkem příštího roku ČKP písemně k úhradě.

Růst cen povinného ručení zpomalí
Vyhnout se placení příspěvku do garančního fondu bude možné úhradou povinného ručení nebo vyřazením nepoužívaného vozidla z registru vozidel. Příspěvek do garančního fondu ale nenahrazuje povinné ručení, připomněl Hradec.

Zavedení povinných příspěvků by mohlo mít dopad na ceny povinného ručení. Nyní totiž systém funguje zjednodušeně řečeno tak, že pojištění pomáhají udržet garanční fond při životě tím, že z části svého povinného ručení podporují krytí škod za nepojištěné. Pokud bude mít garanční fond další možnost získávání zdrojů, mohly by platby za povinné ručení být nižší.

"Neříkám tím ale, že povinné ručení zlevní. Podle mne se jen zpomalí růst cen povinného ručení," uzavřel Hradec.

Autor: