Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Němci mají svoji Blanku. Letiště duchů v Berlíně žádá další miliardy

Ekonomika

  13:15
BERLÍN - Rozestavěné berlínské Letiště Willyho Brandta potřebuje další finanční injekci. Jeho provozovatelé nyní žádají o bankovní půjčku ve výši 1,1 miliardy eur, což je v přepočtu 29,7 miliardy korun. Za ni by v plné výši ručily spolkový kabinet a vlády Berlína a Braniborska.

Vizualizace budovaného obřího letiště Berlin Brandenburg International. foto: Reprofoto

Bez dodatečných prostředků hrozí, že se nepodaří letiště otevřít ani do konce příštího roku. Německý příběh tak velmi připomíná neustále odkládanou dostavbu pražského tunelového komplexu Blanka. V tomto případě jde však o řádově vyšší částky.

Dosavadní prostředky na několik dalších měsíců vystačí, je ale třeba co nejdřív zajistit dlouhodobé financování, tvrdí zástupci letiště. Bez dodatečných peněz hrozí zastavení stavby, což by vedlo k dalšímu odkladu zahájení provozu letiště, které mělo fungovat už od roku 2011.

Vizualizace budovaného obřího letiště Berlin Brandenburg International.

Půjčka by měla být splatná do deseti let a v plné výši za ni budou ručit podílníci letiště, což je spolková a dvě zemské vlády.

Právě kvůli tomuto ručení ale bude muset financování posoudit i Evropská komise, která prověřuje, zda nejde o nedovolenou veřejnou podporu, která by znevýhodňovala jiná letiště. Její rozhodnutí se očekává v létě.

Okřídlený obr Antonov se zdvihl z Ruzyně, s plzeňským generátorem míří do Austrálie

Pokud provozovatelé letiště peníze získají, vzrostou celkové náklady projektu na 6,9 miliardy eur. Z toho 5,3 miliardy připadá na vlastní stavbu, zbytek na splácení úroků z půjček a na náklady na údržbu, které jsou zvlášť vysoké. Na letišti už od roku 2012 naprázdno jezdí pohyblivé pásy pro vykládání zavazadel i pohyblivá schodiště, protože jinak by je nebylo možné po tak dlouhé odstávce znovu zprovoznit.

Při zahájení stavby předpokládal rozpočet náklady na stavbu letiště 2,5 miliardy eur. Původně se mělo otevřít v roce 2011, poté byl termín čtyřikrát odložen. Jedním z hlavních důvodů bylo nedostatečné protipožární zabezpečení.

Letiště Willyho Brandta se má v Německu stát třetím největším vzdušným přístavem po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Mělo by nahradit berlínská letiště Tegel a Schönefeld, která už současným potřebám technicky nevyhovují.

Ročně by mělo odbavit asi 27 milionů cestujících. Odborníci na leteckou dopravu však upozorňují, že kapacita letiště bude už v době jeho spuštění nedostatečná, protože Tegel a Schönefeld už nyní odbavují dohromady 27 milionů pasažérů ročně.

Autor: