29. října 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Němci se zlobí na Škodu: nestíhá
vagony a její mašina k nám nesmí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
Lokomotiva 109 E | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva 109 E | foto: Škoda Transportation
PRAHA Českým drahám zhořkla radost z pětiletého kontraktu s Deutsche Bahn na provoz lukrativní linky do Berlína a Hamburku. Němci se ostře ozvali kvůli zpoždění dodávky vagonů pro tuto trať a zvolené lokomotivě, které zase chybí povolení pro vjezd na tamní koleje.

Výtka kvůli časové prodlevě přišla od německého dopravce na adresu ČD letos na podzim. V dopise datovaném 25. zářím, který mají Lidovky.cz k dispozici, si manažeři Deutsche Bahn stěžují na přístup dodavatele. U repasovaných vagonů i lokomotiv řady 380 jde o koncern Škoda Transportation.

„Tato situace nám dělá starosti a jsme zklamaní z nedostatku spolehlivosti Škody Transportation v těchto projektech,“ stojí v dopise pro šéfa ČD Pavla Krtka.

Smlouva mezi českým a německým dopravcem začíná platit od nového jízdního řádu, tedy od prosince. Její součástí je i příslib ČD nasadit na trasu moderní lokomotivy a vagony a vybavené opravenými sedačkami, připojením wi-fi či USB zásuvkami.

„Bohužel vidíme, že projekt repasování vagonů se společností Pars (dceřiná firma Škody Transportation – pozn. red.) je značně zpožděný. To je způsobené problémy s technikou a kvalitou, které ještě nebyly vyřešeny. Rozumíme tomu, že České dráhy nepřejímají vagony, které nedosahují požadované kvality. Nicméně bychom velmi ocenili, pokud byste nám mohli poskytnout další informace ohledně doby, kdy očekáváte vyřešení těchto záležitostí,“ píší Němci. V krajním případě by musely ČD na trať nasadit starší (byť vyhovující) soupravy.

To však není jediná nepříjemnost, kterou Němci v dopise zmiňují. Znepokojuje je i skutečnost, že lokomotiva z řady 380 od Škody Transportation stále nesmí vyjet na německé koleje.

Lokomotiva 109 E řady 380.

Stroj má sice povolení od Spolkového drážního úřadu (EBA), nicméně v jeho rozhodnutí z 20. května tohoto roku stojí, že nesplňuje normy pro mezní zatížení kolejí. „Navzdory úspěšné homologaci u spolkového úřadu EBA nemůže být lokomotiva využitá k naší spolupráci z důvodu chybějícího schválení od DB Netz,“ popisují manažeři Wolfgang Weinhold a Stefan Daumüller ve výše zmíněném dopise.

DB Netz je německý poskytovatel železniční infrastruktury, dceřiná společnost Deutsche Bahn - jde o jakousi obdobu české Správy železniční dopravní cesty.

Zástupci „upomínané“ Škody Transportation nechtějí mít s tímto požadavkem nic společného. Podle nich je věc vyřízena tím, že letos v květnu předali Českým drahám povolení k provozu v Německu od zmíněného drážního úřadu EBA.

„Podle našeho názoru tím naše společnost své závazky, vyplývající ze smlouvy s Českými drahami, naplnila. Zdůrazňujeme, že je třeba rozlišovat mezi povolením k provozu a mezi dohodnutím podmínek o přístupu na trať se správcem infrastruktury (DB Netz). Dohodnutí podmínek přístupu na trať není věcí výrobce,“ vzkazuje mluvčí Škody Michal Tobrman.

Kdo (ne)plní smlouvu?

České dráhy proto začaly s německými správci železniční sítě řešit věc samy.

„Aktivně jsme se zapojili do jednání s DB Netz, abychom chybějící souhlas s přístupem na jejich síť pro lokomotivy řady 380 vyrobené Škodou Transportation včas získali,“ uvádí mluvčí dopravce Radek Joklík. Dráhy nicméně tvrdí, že zodpovědnost za to, že lokomotivy překračují limity vodicích sil, nese výrobce.

„Je tedy zřejmé, že požadavek na dohodu s DB Netz je vyvolán lokomotivami, a Škoda tak stále nesplnila svou smluvní povinnost zajistit, aby lokomotivy bylo možné provozovat i na německých kolejích,“ uvádí Radek Joklík.

Vagon Českých drah zmodernizovaný šumperskými dílnami Pars Nova. Primárně jde o vozy určené pro trasu Praha - Berlín - Hamburk.
Vagon Českých drah zmodernizovaný šumperskými dílnami Pars Nova. Primárně jde o vozy určené pro trasu Praha - Berlín - Hamburk.

Napětí mezi Českými drahami a plzeňským podnikem posiluje skutečnost, že právě kvůli zpožděné dodávce lokomotiv řady 380 se obě strany už tři roky přou u arbitrážního soudu. Škoda žádá zaplacení 1,425 miliardy korun. Suma zahrnuje například jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu či inflační navýšení ceny

ČD v protižalobě uplatňují zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Paradoxní je, že se mezi sebou pře dvorní dodavatel se svým nejlepším zákazníkem. Verdikt by měl padnout v nejbližší době.

PRESTIŽNÍ KOLEJE

  • České dráhy vozí cestující na trase Praha – Berlín – Hamburk už nyní. Provozují pět ze šesti spojů denně.
  • V současné době smlouvu s Deutsche Bahn obnovují každý rok. Loni v květnu se ČD podařilo dojednat exkluzivitu na 5 let. Součástí dohody je i vylepšení vozového parku a větší důraz na marketing trasy.
  • Repasované vozy Siemens můžou jet rychlostí až 200 km/h, budou mít wi-fi připojení, USB zásuvky či upravené sedačky.
  • O získání této trati několik let usiloval RegioJet Radima Jančury. DB s ním dokonce vedly exkluzivní jednání. Z obchodu ale sešlo a Němci se nakonec dohodli s ČD.
  • V provozu bude 6 párů vlaků EuroCity, z toho 5 párů zajistí soupravy ČD ve svém modrém korporátním nátěru.
  • Spoje budou mít interval 2 hodiny, 3 ze 6 vlaků budou pokračovat z Berlína do Hamburku, jeden vlak pojede přímo z Německa přes Prahu a Brno do Bratislavy a Budapešti.

V případě lukrativní linky, která vede přes Děčín do Drážďan, Berlína a Hamburku, poukazovaly Deutsche Bahn i na zpoždění dodávky repasovaných vagonů. Jde o přestavbu celkem 93 ojetých vozů Siemens, s nimiž v minulosti jezdily Rakouské dráhy.

Jde o dvě zakázky v celkové hodnotě 922 milionů korun.

„Pravděpodobně se jedná o to, že ke krátkému zpoždění v dodávce prvních vozů opravdu došlo. Potíže se vyskytly v důsledku zpožděných dodávek materiálů od dodavatelů a z důvodu odladění detailů v oblasti kvality interiéru vozů. Konečný termín dodávek splníme,“ uvádí mluvčí Škody Michal Tobrman.

V tomto ohledu jsou optimističtí i zástupci českého dopravce. V polovině října dokonce představili první dokončené vozy pro linku Praha - Berlín - Hamburk v Děčíně zástupcům Deutsche Bahn a německým novinářům.

„Německé kolegy jsme ubezpečili, že mírné zpoždění dodávek modernizovaných vozů od Pars Nova náš společný projekt neohrozí. Máme dostatek kvalitních vozů pro obsloužení této linky. Varianta, že bychom nedokázali splnit své závazky vůči DB, proto nepřipadá v úvahu,“ dodává mluvčí drah Radek Joklík.

  • 10Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz