Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Němci utratí za dálnice a koleje 7 bilionů korun. Na splavnost Labe nezbude

Ekonomika

  14:10
BERLÍN - Německo do roku 2030 investovat do rozvoje své dopravní infrastruktury až 270 miliard eur. V přepočtu je to více než 7 bilionů korun. Počítá s tím Spolkový plán dopravních cest, který ve čtvrtek ministr dopravy Alexander Dobrindt předložil ve Spolkovém sněmu.
Německá dálnice – ilustrační foto.

Německá dálnice – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Navržený plán počítá i s rozvojem železničního spojení mezi Německem a Českem, naopak v něm nejsou projekty pro lepší splavnost Labe.

Dobrindt označil navržený plán na rozvoj infrastruktury společně s plánem financování za revoluci v investicích do dopravy. Podle jeho návrhu by měla jít zhruba polovina všech prostředků na stavbu dálnic a silnic první třídy, 42 procent na železniční projekty a zbytek na zlepšování splavnosti řek a rozšiřování vodních kanálů.

Poslanci přece jen zkusí vyšetřit, kdo zfušoval dálnici D47. Komise si odhlasovala přežití

Návrh ještě musí projednat poslanci. Vzhledem k tomu, že vládní strany mají ve Spolkovém sněmu velkou většinu, se ale očekává jeho hladké schválení. Dobrindt už nyní vyzval jednotlivé spolkové země, na jejichž území se dopravní stavby obsažené v plánu nacházejí, aby urychlily plánovací proces, aby bylo možné připravené peníze uvolnit.

Mezi projekty s vysokou prioritou dokončení patří elektrifikace trati z Norimberku přes Marktredwitz na české hranice, která je součástí železničního spojení Prahy s Norimberkem přes Cheb.

V kategorii projektů, které je nutné dopracovat, aby získaly vysokou prioritu pro uvolnění peněz, je elektrifikace trati z Mnichova přes Řezno (Regensburg) a Furth im Wald na české hranice s odbočkou ze Schwandorfu do Norimberku. Tyto trati jsou součástí hlavního spojení Prahy s Bavorskem přes Plzeň a Domažlice.

Ve stejné kategorii je i úprava tratě podél Labe z Drážďan na české hranice, aby po ní mohly vlaky jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí.

Spolkový plán naopak neobsahuje žádné projekty pro zlepšení splavnosti Labe. Úsek řeky od českých hranic do Lauenburgu zhruba 30 kilometrů před Hamburkem řadí plán do kategorie vodních cest třetí třídy, na kterých se počítá s objemem dopravy mezi 0,6 milionu a čtyřmi miliony tun nákladu ročně.

Autor: