Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Němečtí řidiči bojkotují nový biobenzin. Vláda hledá, kdo za fiasko může

Ekonomika

  19:30
BERLÍN - V Německu propukl spor o benzin s desetiprocentním obsahem bioetanolu, jehož zavádění požaduje Evropská unie. Palivo s názvem E10 Němci na čerpacích stanicích nekupují, protože si nejsou jistí, zda je pro jejich vůz vhodné. Vláda a výrobci pohonných hmot se navzájem obviňují z odpovědnosti za tuto situaci.
Biopaliva - ilustrační foto

Biopaliva - ilustrační foto foto: Shutterstock

K volání německých řidičů po zrušení biobenzinu se už přidávají i někteří politici.

Benzin E10 se na německých pumpách objevil v únoru a v současnosti ho nabízí asi polovina z 15.000 tamních benzinek. Z řidičů však po žluté nebo zelené tankovací pistoli sahá málokdo a raději svého plechového miláčka napojí osvědčeným vysokooktanovým benzinem Super (německou obdobou v Česku používaného naturalu), i když je dražší. Právě ten má být E10 nahrazen.

Většina Němců ale tvrdí, že netuší, zda E10 do svého auta může použít. Odkaz na webové stránky, kde si to mohou zkontrolovat, ve spěchu na čerpací stanici příliš nepomáhá.

Totální debakl
Německá média zavádění nového biobenzinu označila za totální debakl a katastrofu. K odpovědnosti za něj se ale nikdo nehlásí. Organizace na obranu spotřebitelů obviňují vládu, že Němce na přechod k novému palivu dostatečně nepřipravila.

Ministr životního prostředí Norbert Röttgen je ale přesvědčen, že kabinet svou informační povinnost splnil a chybu vidí na straně výrobců pohonných hmot. Jeho kolegyně Ilse Aignerová, která vede ministerstvo zemědělství a ochrany spotřebitelů, je dokonce obvinila ze zahrávání si s důvěrou zákazníků.

"Za chaos při zavádění E10 je odpovědný jen a pouze petrochemický průmysl," dává výrobcům vinu za současný stav také respektovaný autoklub ADAC. "Měli dostatek času na to, aby zákazníkům řekli, které vozy mohou na nový benzin jezdit. Jsou zodpovědní za to, aby zákazníci byli dostatečně informováni," dodal.

Petrochemický průmysl však jakékoli pochybení odmítá a tvrdí, že vysvětlit, komu je nový benzin určen, bylo hlavně úkolem vlády. Stejný názor mají také například opoziční Zelení. Německý tisk vidí "spravedlivě" vinu na obou stranách.

Záchrana situace
Ministr průmyslu a obchodu Reiner Brüderle proto vyzval ke schůzce všech zainteresovaných subjektů, na níž by se pokusily situaci ještě zachránit. Podle agentury DPA by se měla konat v úterý a vedle zástupců vlády a petrochemického průmyslu by se jí měli zúčastnit také představitelé výrobců automobilů a svazů na obranu spotřebitelů.

Většina Němců by ale byla nejraději, kdyby nový benzin z pump zmizel, neboť kvůli němu mimo jiné podražil "starý dobrý" Super. Totéž si přejí i někteří politici z vládního konzervativního tábora. "Čím dřív E10 z čerpacích stanic zmizí, tím lépe," prohlásil například europoslanec za křesťanské demokraty (CDU) Herbert Reul.

"Tento klimapolitický nesmysl životnímu prostředí nepomáhá a trestá jen občany," přidal se k němu v dnešním vydání deníku Bild europoslanec za bavorské křesťanské socialisty (CSU) Markus Ferber. "Odstranění E10 by bylo nejefektivnější klimatickou politikou pro lidi, auta i životní prostředí," soudí.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!