Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nenápadný inženýr poslal obra do kolen. Kat VW se jmenuje German

Ekonomika

  5:00
ANN ARBOUR (MICHIGAN) - Od svého výzkumu si John German mnoho nesliboval. Jako vždy chtěl ale odvést práci pořádně, s až puntičkářským zápalem. Rok a čtvrt od dokončení své emisní studie nestíhá poskytovat rozhovory. Stal se hlavním katem jedné z největších firem světa.

John German. Automobilový inženýr, který rozpoutal aféru Dieselgate. foto: ICCT

Automobilový inženýr John German dokola vysvětluje, jak se to celé seběhlo. Šedovlasý obrýlený chlapík tráví s novináři nejprestižnějších deníků i dvanáct hodin denně. Nevědomky odstartoval aféru s bezprecedentním emisním podvodem, který podle všeho obere mocný Volkswagen o desítky miliard eur na pokutách či prodejních ztrátách. A pomalu se otáčí i na další automobilky.

„Nečekali jsme, že něco objevíme,“ přiznal deníku The Guardian. Celá věc začala velmi nenápadně. Zaměstnanec malé neziskovké organizace Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) dostal na začátku loňského roku echo od kolegy z Evropy Petera Mocka, který narazil na nesrovnalosti u dvou modelů Volkswagenu - Jetty a Passatu s dieselovým motorem.

Nezdály se mu výsledky emisních testů. V tu chvíli se John German z michiganského Ann Arboru rozhodl, že obě auta vyzkouší přímo na silnici v opravdovém provozu.

Dieselgate očima Američanů: Zrada, zklamání a počítání obětí emisí

Na univerzitě v Západní Virginii si půjčil speciální sondu, umístil ji do výfuku dvou volkswagenů a jednoho BMW. „Oba volkswageny v normálních silničních podmínkách významně překročily své oficiální emisní hladiny. Bylo to nevysvětlitelné a překvapující,“ divil se.

Nadšení pro jeho objev jej neopouští. Jen pro ilustraci jeho současného rozpoložení: když si konečně našel chvilku a zavolal své ženě do Ann Arboru, řekla mu, že po tom, co dokázal, už může šťastně odejít do důchodu. Jenže tohle slyšet nechtěl.

„Ne, ne, ne, to si ještě nemůžu dovolit,“ odvětila manželce nová mediální hvězda, která pomohla sestřelit z čela Volkswagenu Martina Winterkorna a další klíčové manažery. Lidi s mnohonásobně vyšším platem a vlivem. Přitom úmysl Germana a jeho evropského kolegy Mocka byl docela jiný než ponížit globálního giganta. Chtěli dosáhnout toho, aby Evropané vyráběli čistší dieselová auta. Testy měly posloužit jako důkaz.

Martin Winterkorn po skandálu rezignoval na funkci šéfa Volkswagenu.

Nepříznivé výsledky prvních jízd s modely Passat a Jetta jej jako puntičkáře naplnily nedůvěrou. Byl přesvědčený, že muselo dojít k technické chybě. Proto ujel dalších více než 1200 mil ze San Diega do Seattlu, aby si byl jistý. Výsledek: emise škodlivých oxidů dusíku přesáhla u Volkswagenu Jetta americkou normu pětatřicetkrát, u modelu Passat dvacetkrát.

„Byli jsme v šoku, mysleli jsme, že ta auta budou čistá,“ řekl German podle listu The Daily Telegraph. Jeho překvapení sdílel také Arvind Thiruvengadam z univerzity v Západní Virginii, který testování zastřešoval mimo jiné zapůjčením měřicí technologie.

JOHN GERMAN

  • Automobilový inženýr žije v Ann Arbouru ve státě Michigan.
  • Už šest let pracuje pro neziskovou organizaci Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT).
  • Jde o společnost, jejíž cílem je pomoci ke snižování automobilových emisí. Její rozpočet se pohybuje kolem 12 milionů dolarů ročně.
  • John German v minulosti působil také v automobilkách Chrylser či Honda, kde se mimo jiné zabýval laděním motorů.

„Pochybovali jsme o sobě i našich postupech. Ujišťovali jsme se opakovanými kontrolami, zda jsme neudělali něco špatně,“ popsal Thiruvengadam. Studie vytvořená společnými silami vznikla v květnu 2014 a její výsledky dostala americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Kopie odešla i do ústředí koncernu Volkswagen. Žádná reakce z Wolfsburgu však nedorazila.

O půl roku později si John German všiml tiskové zprávy agentury EPA: VW svolal půl milionu aut kvůli přeinstalování softwaru, problém se týkal emisí. Pak přišlo několik měsíců ticha a čas se zhoupl do roku 2015.

Kalifornská asociace pro výzkumy ovzduší provedla několik zkoušek a zjistila, že software výrazně snižující hladinu emisí – aktivovaný jen při testech – se v dieselových autech od Volkswagenu pořád nachází.

„To je pro mě pořád největší záhada. Volkswagen měl šanci problém vyřešit, jenže místo toho v podvodu pokračoval. Je to neuvěřitelné,“ divil se German s odstupem času. Aut s manipulativním softwarem bylo jedenáct milionů.

Bývalý zaměstnanec Chrysleru a Hondy, kde se zabýval seřizováním motorů, tak s pomocí několika kolegů nechtěně odhalil obrův přehmat, který může skončit mnohamiliardovou pokutou a v krajním i vězením pro viníky.

„To už je ale opravdu na někom jiném. Já jsem vážně jen inženýr z Michiganu a tohle jde úplně mimo moji působnost,“ dodal John German. Nomen omen.

Anketa

Dotkne se aféra s obcházením emisních testů i dalších automobilek?

Ano, je to pravděpodobné. 1759
Ne, jde o výjimečný případ. 58
Netroufám si to odhadovat. 84
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...