Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nenechte se v bazaru oklamat

Ekonomika

  11:36
Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké. Přibližně každé páté kontrolované vozidlo nemělo zcela správné identifikační znaky. Jak tedy nenaletět autobazarům?

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké. foto: Lidové noviny

Statistiky krádeží motorových vozidel v České republice jsou stále nelichotivé. Loni bylo podle Policie ČR nahlášeno 19 501 krádeží automobilů. Z toho se našlo pouhých 2813 vozů, což je přibližně 15 procent. Ve většině západoevropských zemích se přitom tento ukazatel pohybuje mezi 50 a 95 procenty.

Odborníci odhadují, že přibližně polovina ukradených vozidel se s pozměněnou identitou zase velmi rychle vrací do evidence v ČR a je prodána nic netušícím motoristům. Tím ještě více roste už tak dost vysoké riziko, které na tuzemském trhu podstupuje kupující ojetého vozu.

Řešení existují, není vůle k jejich použití
Těžko hledat vinu na straně Policie ČR, když dodnes platí zákony, vyhlášky a další předpisy, které z České republiky dělají v porovnání s právním prostředím například v Maďarsku, Německu nebo Rakousku doslova ráj pro zloděje. Umožňují jim totiž relativně snadno kradené vozy znovu přihlásit do provozu a prodat.

Škody způsobované touto nezákonnou činností se každoročně odhadují na miliardy korun. Že to jde i jinak, ukazuje příklad Maďarska, kde byla již v roce 1996 zavedena povinná důkladná kontrola původnosti všech identifikačních znaků vozidel před jejich prodejem. A výsledek? Následující rok tam klesl počet odcizených automobilů z neuvěřitelných třiceti tisíc na pouhých osm. Avšak pro české zákonodárce jako by tento vážný problém navzdory poměrně snadnému a odzkoušenému řešení vůbec neexistoval.

Na co dávat pozor při návštěvě autobazaru
Kontrola základních identifikátorů vozidla

* Porovnat kód VIN, identifikační štítky a údaje o typu a výrobním čísle motoru s údaji v technickém průkazu (TP) a zkontrolovat, zda nevykazují stopy po změnách.

* Kontrola roku výroby (porovnání kódů u všech skel vozu, na bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, řídicí jednotce ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin atd.).

* Souhlasí barva s údajem v TP? Kontrola dokladů k vozidlu * Je-li k dispozici pouze duplikát TP, pak je nejlepší od koupě rovnou upustit.

* Údaje o historii vozidla uváděné v servisní knížce lze prověřit dotazem u dealera, který servis prováděl. Některé značky vedou centrální databáze s údaji o vyrobených a servisovaných vozech.

* Přesvědčte se, že kupujete vůz od skutečného majitele vozidla a že není předmětem zástavního práva nebo exekuce či nemá jiné právní vady. Většina velkých leasingových společností nabízí na svých internetových stránkách možnost prověřit si podle čísla VIN či dalších údajů, zda je daný vůz v jejich majetku, či nikoliv.

Kontrola technického stavu

* Míra opotřebení laku, sedadel, volantu, řadicí páky a pedálů by měla odpovídat uváděnému stáří a počtu ujetých kilometrů.

* Stopy po opravě bouraného vozidla lze nalézt kontrolou laku, lícování jednotlivých dílů a spár mezi nimi, kontrolou plechů na méně nápadných místech v motorovém a zavazadlovém prostoru (nebojte se odkrýt koberečky, plastové kryty, vyndat rezervní kolo apod.).

* Trvejte na důkladném vyzkoušení všech funkcí vozidla, na dostatečně dlouhé zkušební jízdě a nechte si vozidlo ukázat i zespodu.

* Po rozsvícení všech kontrolek otočením klíčku do první polohy začnou kontrolky postupně zhasínat. To, že zhasnou všechny najednou nebo když kontrolka airbagu zhasne současně s jinou kontrolkou, signalizuje bouraný vůz.

SOVA vám poradí
Běžnému motoristovi tedy nezbývá nic jiného, než být při koupi ojetého vozu maximálně obezřetný. Koupí-li si vozidlo, u kterého se později prokáže, že je kradené, zbudou mu jen oči pro pláč - přijde jak o své auto, tak i o peníze, které za něj zaplatil. Prodávajícímu totiž stačí jen prohlásit, že nevěděl o tom, že je vůz kradený. Pokud mu nedokáže kupující opak, pak u soudu se svým nárokem na vrácení peněz neuspěje. Navíc v zahraničí může být při silniční kontrole podezřelé vozidlo ihned zabaveno bez bližšího zkoumání a dokazování.

Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, která ročně zkontroluje dvě stě až dvě stě padesát tisíc vozidel, vykazuje přibližně každý pátý kontrolovaný vůz závažné nesrovnalosti v dokladech nebo identifikátorech.

Při tak častém výskytu problematických vozidel (nemusí jít nutně o vozy kradené) a průměrné ceně ojetin kolem 180 tisíc korun se již vyplatí věnovat trochu úsilí, času a finančních prostředků na zjištění si všech dostupných informací o vyhlédnutém vozidle.

Celá problematika nákupu ojetého vozu je i pro naprostého laika velmi srozumitelně zpracována na internetových stránkách Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (www.sdruzeni-sova.cz).

Některé nesrovnalosti odhalí i laik
Počet identifikátorů, jimiž je každý vůz vybaven, se pohybuje od přibližně deseti až do jedné stovky. Kontrolu základních identifikátorů si můžete provést sami. Prodejcem udávaný rok výroby automobilu i některé aspekty jeho historie lze například posoudit na základě kontroly roku výroby jednotlivých dílů, jako jsou například okna, bezpečnostní pásy, různé plastové díly a agregáty.

Špatně se například vysvětluje, proč má údajně nehavarované nebo nekradené auto z roku 2005 všechna okna vyrobená v roce 2007. Na tom stojí značná účinnost pískování oken v prevenci proti krádeži, Mnoho ze špatných identifikačních znaků dokáže odhalit i laik - je potřeba pozorně sledovat detaily. Největší specializovanou společností na ověřování původu vozidel je Cebia (www.cebia.cz). Pozor však na padělky jejich certifikátů. protože pískování oken nelze odstranit bez poškození okna. Pro zloděje ztrácí takto označený vůz na atraktivitě, protože se mu tím výrazně zvyšuje pracnost a nákladnost na legalizaci.

Odborníci se nemýlí
Po laické kontrole by u vyhlédnutého vozu měla následovat odborná kontrola, která rozptýlí zbývající pochybnosti týkající se skutečného stáří a původu vozidla nebo originality jeho identifikátorů. Zdaleka největším poskytovatelem těchto služeb je Cebia, ryze česká firma s mezinárodní působností, která v tomto oboru působí přes deset let a nabízí dvě základní služby PROVIN a VINTEST.

První služba prověřuje původ vozidla, zatímco druhou se zkoumá původnost identifikátorů. Přičemž se doporučuje provést nejdříve fyzickou kontrolu VINTEST a až poté se zabývat původem vozidla.

Jako doplněk je k dispozici služba ROKVY - díky ní zjistíte skutečné stáří vozu, které je jedním z hlavních kritérií při stanovování reálné ceny ojetého vozu. Služba ROKVY je reakcí na velmi běžnou praxi „omlazování“ prodávaných ojetin, kterou opět umožnila benevolentní legislativa.

Od konce února nabídne Cebia další službu, jež za malý poplatek umožní internetové vyhledávání údajů o historii daného vozidla v rozsáhlé databázi čítající přes šedesát milionů technických údajů sestavené ve spolupráci se servisy a prodejci automobilů.

Cebia vydává o těchto prověřeních certifikáty, jejichž pravost si může kupující ověřit na internetových stránkách této společnosti. Je dobré neopomenout ani tento krok, protože falzifikáty certifikátů Cebia nejsou v českých autobazarech žádnou vzácností. Důvěřivost kupujících byla tímto způsobem již mnohokrát zneužita.

Autor: