Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Neochotný delegát i méně památek. Důvodů k reklamaci zájezdu je víc, než myslíte

Ekonomika

  6:30
Ne vždy letní dovolená vyjde podle představ. Většina cestovatelů ví, že pokud jim prázdniny zkazí cestovní kancelář, mohou zájezd reklamovat. Jen málo turistů už ale je seznámeno s tím, že spektrum potíží, na něž si mohou stěžovat, je poměrně široké. Přečtěte si šest případů, při nichž má podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže rozhodně smysl dovolenou reklamovat.
Opalování - ilustrační foto.

Opalování - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Autobus bez klimatizace

Cestovní kancelář na zájezd do Francie vypravila autobus s nefunkční klimatizací. Klienti si od počátku cesty stěžovali, že z větracích otvorů místo chladného proudí nepříjemně horký vzduch. Řidiči se sice pokusili o opravu, ale neúspěšně. Potíže následně vydržely po celou dobu pobytu. Někteří turisté si kvůli nim stěžovali dokonce i na nevolnosti.

Dovolená a reklamace v číslech

  • 2,2 milionu turistů každý rok odjede na dovolenou s cestovní kanceláří,
  • 0,5 procenta cestovatelů pobyt po návratu reklamuje,
  • 0,8 procenta klientů si na dovolenou stěžovalo vloni,
  • 75 procent reklamací je cestovními kancelářemi vyhodnoceno jako oprávněných.

Jan Papež: V tomto případě je nárok na reklamaci jednoznačný. Klienti se však mohli zachovat i jinak. Mohli například už po nástupu do autobusu trvat na tom, že v cestě do Francie nebudou pokračovat, dokud vše nebude v pořádku.

Neochotný delegát

Klientka si po návratu z dovolené stěžovala na služby delegáta. Ten měl na dotaz, kde se nachází bazén, který měl být účastníkům jejího zájezdu k dispozici, cestovatelům odpovědět, že to neví a nebude to ani zjišťovat.

Pozor, Češi jedou! Na dovolenou berou žabky, pohorky a rifle

Jan Papež: Pokud delegát odpověděl skutečně takto, jedná se jistě o pochybení a špatně odvedenou práci. Reklamace je v tomto případě rozhodně oprávněná, klient by ale neměl očekávat nějakou velkou kompenzaci.

Viděli méně památek

Průvodce pozměnil program poznávacího zájezdu. Klientům to vysvětlil tak, že chce, aby si po náročném dnu odpočinuli a nemuseli ráno znovu brzy vstávat. Cestovatelům se ale nelíbilo, že kvůli tomu z itineráře vypadla návštěva několika pamětihodností.

Další důvody k reklamaci

  • Nedostatečný úklid, špinavý pokoj,
  • plíseň nebo hmyz na pokoji,
  • neúměrně dlouhá cesta,
  • nefunkční klimatizace,
  • špinavá pláž,
  • nedostatečné služby hotelu.

Jan Papež: I zde má klient pochopitelně na reklamaci plné právo. Musí si ale uvědomit, že cestoval v kolektivu a že se vše nemohlo vše řídit pouze podle jeho zájmu. U poznávacích zájezdů zároveň platí pravidlo, že průvodce má na změny v programu v odůvodněných případech právo.

K jídlu jen brambory a bábovka

Dovolená se vydařila. Měla jen jedinou stinnou stránku – jednotvárný jídelníček sestávající z ne příliš chutných pokrmů. Klienti si stěžovali, že k snídani se po celou dobu pobytu byla jen vejce a bábovka. Jako příloha ke všem teplým jídlům se pro změnu podávaly pouze brambory.

Jan Papež: Zde si musíme položit otázku, jaké služby měli klienti zaplacené. Pokud by turistům takovouto stravu poskytl čtyřhvězdičkový hotel, je to katastrofa a reklamace je zde rozhodně na místě. Pokud ji však poskytne hotel dvouhvězdičkový, lze to považovat za standard.

Změna ubytování

Až po příjezdu do přímořského letoviska cestovatelé zjistili, že nebudou bydlet tam, kde podle smlouvy měli, ale jinde. I v novém pokoji sice měli slíbený výhled na moře, na pláž to bylo stejně daleko jako ze slíbeného hotelu, nová ubikace jim přesto nevyhovovala a po návratu z dovolené výměnu ubytování reklamovali.

„V moři plavaly ryby“

Ne všechny reklamace, které do cestovních kanceláří dorazí, jsou věcné a opodstatněné. O těch nejbizarnějších si můžete přečíst ZDE.

Jan Papež: Správně udělali. V tomto případě klienti mají na odškodnění plné právo. Klient si vybral „svůj“ hotel a pokud mu jej cestovní kancelář potvrdila, měl by jej dostat. Mně osobně se nelíbí především to, že některé cestovní kanceláře změnu oznamují klientům až po příletu do destinace, ačkoli o nutnosti změny ví dopředu.

Hlučný noční podnik v hotelu

Rodině s dětmi dovolenou zkazil noční klub, který se nacházel v přízemí hotelu, v němž bydleli. Prakticky denně se v něm odehrávaly hlučné koncerty, které končívaly až nad ránem. Klienti si po návratu domů stěžovali, že je o podniku cestovní kancelář ani slovem neinformovala.

Jan Papež: Tato situace je poměrně diskutabilní, reklamaci nelze vyloučit, ale v tomto případě bych se klonil na stranu cestovní kanceláře a doporučil klientovi, aby se příště lépe informoval. Cestovatelé by měli ubytovací zařízení vybírat ve spolupráci s cestovkou, jejíž pracovníci jim nejlépe poradí, jaký hotel pro ně bude ideální.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...