Ambiciózní plán jednoho z bývalých vedení dceřiné firmy Českých drah začal drhnout velmi brzy. Kvůli relativně vysokému nájmu a malému počtu zájemců o skladování se z lovosické haly stal nechtěný projekt, který si nedokáže vydělat ani na náklady. Smlouva s developerem Hyparkos, ze skupiny HB Reavis, je podepsaná na patnáct let do roku 2025.
V posledních několika letech se podařilo přilákat více firem, které chtějí v Lovosicích složit své zboží – ať už přivezené po železnici či v kamionech. Postupně se tenčí i částka, kterou ČD Cargo na hale prodělává.
ČD Cargo utíká z byznysového omylu: dává k soudu svou smlouvu na obří halu |
„V roce 2015 se nám podařilo snížit ztrátu z předchozích let, a to i při intervenčním kurzu (který nájem prodražuje zhruba o 1,5 Kč/EUR) a zakotveném smluvním navýšení o tři procenta ročně. Zatímco v roce 2013 dosáhl hospodářský výsledek hodnoty -66,5 milionů korun, v roce 2015 byl již o více než jedenáct milionů lepší,“ uvedl pro Lidovky.cz šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.
Aktuální situace je taková, že hala o výměře zhruba 43 tisíc metrů čtverečních je zaplněná zhruba z 80 procent. Ke konci roku vedení očekává, že se zaplněnost tradičně zvýší. Před dvěma lety se množství takzvaně zmanipulovaného zboží rovnalo 340 tisícům tunám. Loni i letos by to mělo být o 40 tisíc více. K branám areálu přijelo také více kamionů. Letos jich lovosičtí odbaví zhruba o 1500 více než loni.
V čem je tedy problém? Velmi zjednodušeně: ČD Cargo podepsalo v roce 2008 takové podmínky nájmu, které není schopné pokrýt příjmy od firem. Nynější vedení dokonce v květnu loňského roku podalo kvůli nastaveným podmínkám smlouvy trestní oznámení.
Každý rok se navíc nájemné zvedá o tři procenta. Dopravce zároveň tvrdí, že zakázkám by prospěly prostorové úpravy v hale.
CO PODLE FIRMY VYLEPŠILO ČÍSLA
Ivan Bednárik, předseda představenstva ČD Cargo |
„Naše služby v Lovosicích musíme nabízet za reálné tržní ceny, které však plně nepokrývají náklady plynoucí ze stávajících podmínek smlouvy s firmou Hyparkos. Dalšími důvody jsou rovněž neodpovídající vybavenost skladu - například chybějící regálový systém, nemožnost oddělení jednotlivých částí haly a podobně. V otázce výše uvedených technických úprav jsme opět plně závislí na dohodě s vlastníkem,“ vysvětluje předseda představenstva ČD Cargo Bednárik.
Firma se v minulosti pokoušela dohodnout s pronajímatelem na snížení nájmu, ten však celkem logicky odmítl. K úspěchu zatím nevedla ani jednání o případných úpravách vnitřních prostor – tedy například zavedení zmíněného systému „polic“, tedy uskladnění zboží ve více rovinách.
„Proběhla řada jednání, ale prozatím bez výsledku,“ uvedl Bednárik. Pronajímatel však vidí situaci odlišně.
„V době zahájení nájemního vztahu byla naše společnost ze strany ČD Cargo poptána na nacenění regálových systémů, nad smluvní rámec pronájmu. Tato nabídka byla společnosti ČD Cargo doručena, ovšem ve finále z důvodu nezájmu nerealizována. V současné době neevidujeme jakýkoliv požadavek ČD Cargo na nacenění dovybavení prostor a nebo jejich případnou úpravu nad smluvní rámec,“ říká marketingový manažer HB Reavis Jakub Verner.
Řešení, jak celý nešťastný obchodní případ dopadne, je více. V současné době se kontraktem zabývá arbitrážní soud. ČD Cargo se rozhodlo letos na jaře využít takzvané rozhodčí doložky ve smlouvě a pokusí se žalobou zpochybnit platnost kontraktu. Vyloučit však nelze ani smír a dohodu o kompromisu například u ceny nájemného.
Nezávisle na tom manažeři ČD Carga také řeší možnost spojit síly se strategickým partnerem, který by se lovosické logistické haly ujal.
„Naším dlouhodobým cílem je nalézt strategického partnera v oblasti tohoto typu služeb, který dokáže poskytnout našim zákazníkům další navázané přidané hodnoty a napomůže tak přiblížit areál vyrovnanému hospodaření. Jakou formu spolupráce s takovým partnerem zvolíme, bude záležet na konkrétních obchodních podmínkách,“ dodává Ivan Bednárik.
NÁJEMNÉ
|