10. května 2011 10:09 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Nesmyslný most dopálil
EU. Zastaví Česku dotace

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Stavba zdvihacího mostu v Kolíně. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavba zdvihacího mostu v Kolíně. | foto: ŘVC
PRAHA Ministerstvo dopravy stáhlo z Bruselu žádosti o proplacení vodních a silničních staveb v celkové výši 110 miliard korun.

Informovaly o tom servery Aktuálně.cz a iDnes.cz s tím, že důvodem je varování Evropské unie, že neproplatí všechny žádosti na dopravní projekty, které jsou buď předražené nebo neregulérně zadané. EU zejména vadí sporná zakázka na stavbu zdvihacího železničního mostu v Kolíně.Vizualizace nového zvedacího mostu v Kolíně.

Preventivní opatření
Stažení žádostí je podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského preventivním opatřením. "Je třeba prověřit, zda se nedostatky zjištěné na několika málo projektech, netýkají i dalších projektů," řekl Ptačinský, přičemž předpokládá, že ministerská kontrola, které budou žádosti podrobeny, žádné chyby nenajde.

V opačném případě stavby proplatí státní rozpočet. "Náklady ale budou minimální, z evropských prostředků nebude financována pouze ta část výdajů, která byla dotčena konkrétním pochybením," dodává mluvčí.
Stavba zdvihacího mostu v Kolíně.

Ptačinský však nezná termín, kdy Česko opět začne žádat o proplácení dopravních staveb. Vedle Operačního programu Doprava je přitom stejně zpochybněno dalších pět evropských programů v hodnotě 330 miliard Kč.

Čtěte také

Zakázka na zdvihací most
Kvůli zakázce na výstavbu zdvihacího mostu přes Labe koncem dubna odvolal ministr dopravy Radek Šmerda šéfa Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslava Šefaru. Zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně bylo největší zakázkou v historii ŘVC. Kritéria pro výběr firmy byla podle médií nastavena tak, že o lukrativní zakázku mohlo usilovat jen jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.

Stavba zdvihacího mostu v Kolíně.

Viamont zakázku vysoutěžil za 1,15 miliardy korun, následné vícepráce jí ale prodražily o dalších 350 milionů. Úředníkům z Bruselu samotné zdražení stavby o vícepráce nevadilo. Dopálil je ale fakt, že je Češi nechtěli hradit sami a že žádali o jejich proplacení v Bruselu. Zakázka byla zadána v době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček (ODS). Vedle vysokých nákladů čelila stavba kritice, zda je nutné zvedat v Kolíně most pro průjezdy vyšších lodí, když není Labe ani celoročně splavné.

ČTK, Lidovky.cz
  • 8Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.