28. července 2008 7:43 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nezdraží, ale zmenší se

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 81Diskuse
Při nákupu některých výrobků studujte raději podrobně obal. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Při nákupu některých výrobků studujte raději podrobně obal. | foto: Stanislav Honzík Lidové noviny
PRAHA Na první pohled vypadají stejně. Ani jejich cena se příliš nebo vůbec neliší. Přesto je v kupovaném rozdíl pětiny hmotnosti. Řeč je o Tatrankách a ČokoTatrankách. Těch prvních je v balení 50 gramů, druhých o 11 gramů méně. Kupující se musí pečlivě podívat na údaje o váze, aby rozdíl postřehl.
 Výrobci často snižují gramáž a zmenšují balení, ta se ale „tváří“ stejně velce, a většina nakupujících tak ani nepostřehne, že ve svých nákupních košících má méně oblíbené pochoutky než dříve. Sledování hmotnosti u každého výrobku, který člověk kupuje, není ani prakticky možná. A výrobci z toho gram po gramu těží. „K tomuto problému stížnosti od spotřebitelů jistě máme,“ řekla LN tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková a dodala, že v poslední době se změnila gramáž například u různých druhů bonbonů. Ty dříve bývaly v baleních po 100 gramech. Nyní spotřebitelé v na pohled stejných obalech kupují jen 90 gramů.

 Důvodem snižování obsahu v jednotlivých baleních je snaha výrobců zachovat při rostoucích nákladech cenu výrobků. „Výrobci tak téměř nepozorovaně zvyšují ceny,“ uvedl analytik RBS Sempra John Kemp. Nedávná analýza investiční banky Morgan Stanley potvrdila, že zdražení cen koncových výrobků společností Nestlé či Unilever vedlo k poklesu jejich prodejů.

 Nejedná se o specifikum českého potravinářského trhu. Americký výrobce celosvětově populární Coca-Coly například koncem minulého týdne oznámil, že zmenší objem plechovek prodávaných v Hong Kongu z 355 ml na 330 ml a že plánuje modifikovat svá balení i na jiných světových trzích.

 Snižování obsahu či objemu výrobku v jednom balení podle advokáta Petra Kůty není klamavou obchodní praktikou. „Z právního pohledu to problém není, jestliže je údaj o hmotnosti na obalu napsaný, musí se spotřebitel sám podívat. Ale na druhou stranu, pokud to výrobci dělají, může se jim to vrátit v podobě odmítnutí spotřebitelem,“ říká Kůta.

 V této marketingové hře mají ovšem podle Pickové spotřebitelé ochranu, kterou jim zajišťuje povinnost velkých prodejen uvádět u všech výrobků měrné ceny. Obchodníci, kteří provozují prodejny s plochou nad 400 m2, musejí podle zákona o uvádění měrných cen označovat zboží cenou v přepočtu na kilogram či litr. „Lidé si tak mohou sami rychle zjistit, co se jim skutečně vyplatí,“ dodala Picková.
Pavla Francová, František Bouc
  • 81Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz