Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nissan je bez šéfa. ‚Zabiják nákladů‘ se zaměří na alianci s Renaultem

Ekonomika

  9:35
JOKOHAMA - Z funkce generálního ředitele japonské automobilky Nissan ve čtvrtek po šestnácti letech odešel Carlos Ghosn. Dvaašedesátiletý manažer ale zůstává předsedou správní rady a zaměří se snižování nákladů a posílení aliance s Renaultem a nedávno získaným domácím konkurentem Mitsubishi.

Šéf automobilky Nissan ve funkci končí. Carlos Ghosn však zatím ve firmě zůstane. foto: Reuters

Ghosn předal nejvyšší výkonnou funkci v Nissanu Hirotu Saikawovi, který ve firmě působí 40 let. O Ghosnově odchodu z výkonného vedení druhé největší japonské automobilky se už léta spekulovalo, protože investoři měli obavy, že toho má na starosti příliš mnoho.

Ghosn je zároveň generálním ředitelem a předsedou Renaultu a šéfem aliance Renault-Nissan.

Nová škodovka chce zaparkovat v armádní garáži. Konkurencí jí bude Jeep

Podle analytiků se nyní Ghosn zaměří na plné zapojení Mitsubishi do aliance Nissanu a Renaultu, což by mělo přinést další snižování nákladů. Ghosnovi se od jeho nástupu do čela Renaultu v 90. letech říká „zabiják nákladů“ a jeho následné působení v Nissanu vyústilo v jedno z nejvýraznějších ozdravení firmy v historii automobilového průmyslu. Ghosn se po něm stal v Japonsku hrdinou a jedním z nejznámějších automobilových manažerů světa.

V Brazílii narozený Francouz libanonského původu začal svou kariéru ve francouzském výrobci pneumatik Michelin. Odsud se přesunul do Renaultu, kde zařídil působivý obrat ze ztrát k ziskovosti. Do Nissanu nastoupil v roce 1999, když Renault v této automobilce získal kontrolní podíl. V roce 2001 se stal jejím výkonným šéfem.

Nissan X-Trail. Hitem japonského Nissanu je sice model Qashqai, ale pro Kodiaq...
Nissan (ilustrační foto)

Loni Nissan převzal zhruba třetinový podíl v Mitsubishi, kterou zasáhl skandál s manipulací testů spotřeby pohonných hmot. Nissan slíbil, že automobilce Mitsubishi pomůže zotavit se z negativních dopadů aféry se spotřebou.

Zapojením Mitsubishi do aliance Renault-Nissan vzniká skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů ročně. Konkurovat by tak měla největším světovým automobilkám Toyotě a Volkswagenu.

Autor: