Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Nizkopodlažní 'Evička' zůstane v Liberci sama. Na další nejsou peníze

Ekonomika

  13:53
LIBEREC - Libercem jezdí první nízkopodlažní tramvaj. Vůz EVO2 z dílen Pragoimexu přezdívaný Evička však bude na dlouhou dobu jediný, na další totiž nejsou peníze. Prioritou pro nejbližší období je rekonstrukce tramvajové trati do Jablonce, která by měla začít letos na podzim, říká ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.

Interiér nové tramvaje EVO2 foto: ČTK

Evička, jak nové tramvaji v dopravním podniku říkají, dostala v pondělí "průkaz způsobilosti drážního vozidla", což je obdoba technického průkazu. Za sebou má půl roku testování a 34 zkoušek, které prověřovaly, jak se bude chovat v různých situacích.

Testování mimo jiné ukázalo problémy s hlukem a vibracemi, na než si stěžovali lidé v domech kolem tramvajové trati hlavně v centru města. "Museli jsme vyměnit prvky, které mají vliv na odpružení vozidla, podařilo se tak hlučnost v měřených domech snížit o 40 procent," řekl provozně technický ředitel Ludvík Lavička.

Tramvaj EVO2.

Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů, zhruba v polovině je rozdělena "harmonikou". Ve srovnání s dosavadními vozy je vnitřek o osm centimetrů širší. Zvenčí je tramvaj díky moderním materiálům širší jen o tři centimetry. Vůz přišel dopravní podnik na 38 milionů korun bez DPH, ty další už by měly být o šest milionů levnější.

Konstruktéři Pragoimexu ušili novou tramvaj Liberci na míru. "Žádné zásadní změny projektu jsme dělat nemuseli, teď ale chceme nechat tramvaj alespoň půl roku v ostrém provozu, aby se případně vychytaly nějaké další drobné nedostatky, teprve pak ji začneme nabízet dalším zájemcům," uvedl generální ředitel Pragoimexu Jaroslav Křemen. O tramvaj už projevila zájem další česká města a také města na Slovensku.

Liberecký dopravní podnik 24. června zařadil do vozového parku prototyp nové tramvaje EVO2.

Pro dopravní podnik je Evička první plně nízkopodlažní tramvají, jezdit bude z Lidových sadů pod Ještěd do Hanychova. V Liberci jezdí ještě dalších 12 vozů, které mají díky modernizaci nízkopodlažní nástup uprostřed, další se dokončuje. I když další tramvaje by dopravní podnik vyšly už jen na 32 milionů korun, zatím dostala přednost modernizace starých vozů.

Stojí ve srovnání s novým vozem zhruba čtvrtinu. "Pokud by ale bylo možné získat dotace na nové vozy z evropských fondů, určitě bychom to využili," řekl Wejnar. Pro dopravní podnik by to podle něj bylo výhodné, i když má možnost získat nejvýše 40 procent ceny - zhruba 13 milionů korun.

Autoři: ,

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...