Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nová nákupní centra? Opět rostou, hlavně na Moravě

Ekonomika

  12:01
PRAHA - Zatímco v roce 2011 prožila Česká republika útlum nabídky nových obchodních center, letos by měl jejich počet opět narůstat. Většina nových obchodních ploch přibude na Moravě.

Obchodní centrum Avion Ostrava

Očekává se dokončení obchodních center Forum Nová Karolina a Géčko v Ostravě, z mimoostravských retailových center pak Galerie Moritz v Olomouci, Breda & Weinstern v Opavě a Futurum v Hradci Králové.

V Praze se žádné velké centrum nechystá. Zároveň platí, že tuzemští developeři dávají přednost menším projektům a rok 2012 tak bude ve znamení nákupních parků.

INFOGRAFIKA:

obch

Forum Nová Karolina, která nabídne 60 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, bude největší nákupní centrum v Česku postavené najednou, bez fázování. Zároveň půjde o největší nákupní galerii v zemi. Její otevření je plánováno už na březen. Momentálně je již z více než 90 procent předpronajatá, k největším nadnárodním nájemcům patří Albert, H&M a C&A.

Forum Nová Karolina koupila loni společnost Meyer Bergman, zabývající se správou investic do nemovitostí, a kanadský penzijní fond The Healthcare of Ontario Pension Plan. Spolu s centrem v Ostravě získaly obchodní dům Forum v Ústí nad Labem, za oba zaplatily firmě Multi Corporation téměř 300 milionů eur.

Forum Nová Karolina je součástí rozsáhlého projektu nové městské čtvrti s kancelářemi a byty, která má vyrůst do roku 2018 na ploše 32 hektarů.

Přestavby a rozšíření vedou

V případě obchodního domu Breda &Weinstein nejde o novou výstavbu na zelené louce, ale o přestavbu bývalého pivovaru v Opavě. „Půjde o významné regionální nákupní a zábavní centrum s napojením na pěší zónu, které ze všech letos plánovaných center nabídne největší výběr značek z oblasti módy,“ říká Alexander Rafajlovič, vedoucí týmu výzkumu trhu společnosti Cushman&Wakefield pro ČR a Slovensko. Centrum bude otevřeno na podzim a nabídne 25 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch.

Další přestavba se odehrává v Olomouci. Z obchodního domu Prior vznikne nákupní centrum Galerie Moritz, která nabídne devět tisíc metrů čtverečních.

INFOGRAFIKA:

obch

Kromě přestaveb je letos na programu i rozšíření prodejních ploch stávajících center. Týká se to především Avionu Ostrava, kde bude zaplněn prostor, který se uvolnil při přestavbě hypermarketu. Rozšířeno bude také centrum Futurum v Hradci Králové, v němž přibude deset tisíc metrů čtverečních.

„Letos by u nás mělo být otevřeno zhruba 116 tisíc metrů čtverečních ploch v obchodních centrech, přičemž lví podíl na výstavbě by měly mít tři projekty na severní Moravě. Ve světle nárůstu aktivity a po poučení z let 2009 a 2010 se také méně zkušení či začínající developeři stále více přiklánějí k možnosti svůj projekt prodat nebo hledat partnery do společného podniku. To otevírá nové příležitosti i pro hráče, kteří na trhu momentálně zastoupeni nejsou,“ dodává Rafajlovič.

Málo místa pro obchodníky

Ve srovnání se západní Evropou jsme ve výstavbě maloobchodních ploch pozadu. Na rok 2012 se v celé Evropě plánuje otevření dalších obchodních center s kapacitou 5,8 milionu metrů čtverečních - záležet bude na poptávce nájemců a stavu evropské ekonomiky.

I v zemích, kde se stejně jako u nás výstavba center utlumovala, se čeká opětovné oživení. Především proto, že ze strany maloobchodníků se poptávka začala znovu zvyšovat.

Obchodníci, zejména nadnárodní řetězce, totiž mají neustále chuť expandovat, a to i v Česku. Jde především o prodejce módy či módních doplňků. Ačkoli kupní síla Čechů je už zhruba dva roky stabilní, mnoho značek by se tu přesto rádo uchytilo nebo ještě více prosadilo.

Jenže v obchodních centrech není dost volného místa a nových obchodních domů je v tuzemsku stále relativně málo. „Nové značky chtějí ta nejlepší místa v nejlépe umístěných nákupních centrech. Jenže ta už jsou plná a čeká se na ně dlouho,“ říká Rafajlovič.

V průběhu loňského roku přišlo do země hned několik nových značek. V dubnu otevřela svůj první obchod v Praze španělská módní značka Desigual, samostatného butiku se dočkali také fanoušci luxusní italské značky Dolce & Gabbana.

Do pražského Palladia zamířila švédská značka KappAhl a loňským nováčkem na českém trhu byl také třeba prodejce sportovního oblečení a obuvi Foot Locker. Ten v květnu otevřel v Česku svůj první obchod, a to v pražském nákupním centru Chodov. Následoval druhý v první polovině června v centru Palladium.

Značky z východu

Nejenom západní značky však mají zájem dobýt tuzemské obchodní domy. Do Česka míří i obchodníci z Ruska či Polska. Podle informací se k nám chystá například polská značka Gatta, která se specializuje na spodní prádlo a punčochové zboží.

V Česku se sice její zboží sice už prodává, firma zde však zatím nemá samostatnou kamennou prodejnu. Dalším nováčkem má být ruská značka Centro Shoes. Její „krajanka“, módní značka Oodji, už se úspěšně usídlila hned v několika obchodních centrech v České republice.