Pokud ji ještě nemají, zbývá rodičům na nákup dětských autosedaček pro všechny své ratolesti už jen několik dní. Od 1. května totiž přestávají platit výjimky ze zákona o provozu na pozemních komunikacích, týkajících se dětských zádržných systémů.
Až dosud platilo, že pokud počet přepravovaných dětí starších tří let přesahoval počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, mohly se děti při jízdě mimo dálnice a rychlostní silnice vozit na zadním sedadle bez použití zádržného systému. V praxi to mnoha lidem dovolovalo rezignovat na nákup dětských autosedaček a na většině silnic legálně převážet děti připoutané jen bezpečnostními pásy.
To se však nyní mění. Každé dítě menší než 150 cm a lehčí než 36 kg musí být od 1. května přepravováno v autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a výšce. Větší děti, přesahující alespoň jeden z uvedených limitů, lze i nadále přepravovat za použití bezpečnostních pásů. Uvedené povinnosti se vztahují na jízdu osobními automobily pro maximálně devět osob a nákladními automobily všech skupin.
Výjimka pro taxíky
Výjimkou stále zůstávají vozidla taxislužby při jízdě v obci. Při ní postačuje připoutání dítěte bezpečnostním pásem. V autobusech se musejí připoutat děti starší tří let, pokud je autobus pásy vybaven.
Děti v autě od 1. května 2008 |
Osobní a nákladní auta s bezpečnostními pásy na všech sedadlech Starší osobní a nákladní auta bez bezpečnostních pásů |
Další výjimka, která bude zrušena, dovolovala dopravu bez speciálních dětských zádržných systémů vozidly zabezpečujícími přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní či společenské akce. Rychlost těchto vozidel byla omezena na sedmdesát kilometrů v hodině.
Bloková pokuta 2000 Kč
Na nezodpovědné rodiče vozící děti v rozporu s předpisy pamatuje zákon i sankcemi. Na místě můžete dostat blokovou pokutu 2000 Kč, ve správním řízení je interval sankcí 1500-2500 Kč. Přistižený řidič také navíc zatíží své bodové konto dvěma trestnými body. V roce 2007 bylo zjištěno celkem 1967 přestupků, kdy dítě nebylo převáženo v autosedačce. Řidičům za ně bylo uděleno celkem 3963 trestných bodů.
Nevhodně usazené či nepřipoutané dítě má v případě nehody sedmkrát menší šanci na přežití než dítě připoutané správně. Při dopravních nehodách každoročně umírá více než patnáct dětí do patnácti let. Jen v roce 2007 zemřelo při dopravních nehodách šest dětí, které nebyly v autosedačce.
Ani vybavenost autosedačkou někdy nestačí. „Pokud jede řidič příliš rychle a střetne se s pevnou překážkou, dítě má mnohem menší šanci na přežití než dospělý, i když je v sedačce. V minulém roce bylo 66 procent všech usmrcených dětí zabito jako spolujezdec v osobním automobilu a většina smrtelných nehod se stala právě kvůli nepřiměřené rychlosti,“ uzavírá smutnou bilanci Jaroslav Hořín.