Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nová šance pro české obchodníky: turisté z Číny

Ekonomika

  20:00
PRAHA - Obchodníci v Česku zaznamenávají nebývalý příliv zákazníků z Číny. Útraty čínských turistů v českých obchodech v prvních čtyřech měsících letošního roku vzrostly v porovnání se stejným obdobím loňského roku o více než polovinu. Útraty návštěvníků z Tchaj-wanu pak stouply dokonce přes 80 procent.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Stále více domácích obchodníků se proto snaží oslovovat čínské turisty. Neváhají najímat čínsky mluvící personál a také žádají o speciální certifikát kvality vydávaný Čínskou agenturou pro výjezdovou turistiku.

"Zákazníci z Číny a také Tchaj-wanu jsou pro domácí obchodníky stále lukrativnější. Jejich útraty rostly v porovnání s ostatními turisty zemí mimo EU vůbec nejvíce. Krok s nimi nedokázali držet ani Rusové, kteří se již oklepali z krize a začali také více utrácet," říká Adéla Kupková ze společnosti Global Blue, která zprostředkovává daňové vratky pro nakupující pocházející ze zemí mimo Evropskou unii.

Infografika


Tržby domácích obchodníků pocházející od turistů ze zemí mimo EU v prvních čtyřech měsících vzrostly o 26,5 procenta. Podle statistik Global Blue na tom měli největší podíl Tchaj-wanci (82,4 procenta), Číňané (56,9 procenta) a Rusové (39,5 procenta).

Zatímco Rusové i nadále tvoří dominantní skupinu mezi nakupujícími turisty ze zemí mimo EU, hodnota průměrného nákupu již posouvá do čela Číňany. Ti utratí v průměru za jeden nákup v Česku 11 379 korun, zatímco Rusové utratí 6751 korun a Američané zaplatí 8534 korun.

Příliv čínských kupujících potvrzují i domácí obchodníci. "Roste přitom nejen celkový počet nakupujících lidí z Číny, ale i počet movitých Číňanů, kteří sem jezdí nakupovat. Jejich útraty se neustále zvyšují," potvrzuje Oto Ledvinka, člen představenstva obchodu s křišťálem Erpet Bohemia Crystal. '

Zájem o čínské certifikáty kvality roste
Právě jeho firma je prvním českým držitelem čínského certifikátu kvality. "Certifikát dosvědčuje, že turisté v našem obchodě nevyhodí peníze za bezcenné věci a že i naše služby jsou na patřičné úrovni," řekl Ledvinka.

K získání certifikátu od Čínské agentury pro výjezdovou turistiku je potřebné vyplnit dotazník a zaplatit zhruba tisícikorunový poplatek. Obchodníci musí v dotazníku mimo jiné uvést, jaké zboží nabízejí, jak velký mají obchod, jestli je klimatizovaný, zda má odpočinkové prostory a podobně.

Čtěte také:


Erpet Bohemia Crystal hýčká čínské kupující i tím, že jim k nákupům nabízí drink zdarma a nakoupené zboží jim i zdarma doveze až do hotelu. O čínský certifikát kvality mají zájem i další firmy. V příštím týdnu přibudou v Praze dvě nově certifikovaná obchodní místa – prodejna skla Celetná Crystal a zlatnictví Roberto Coin. Svůj zájem získat certifikát potvrdil Lidovým novinám i další prodejce sklářských výrobků – firma Moser.

"Číňané na certifikáty hodně dají. Snažíme se podchytit zájem klientů již před jejich odjezdem z Číny, aby znali značku a vyhledávali ji. Aby nebyli závislí na reklamě, kterou vidí tady, nebo na průvodcích, kteří je odvedou tam, kam oni uznají za vhodné," vysvětlil zájem Moseru o čínský certifikát kvality obchodní ředitel firmy Jaroslav Červinka.

Další nástroje marketingu
Kromě získání certifikátu kvality se snaží domácí obchodníci uzavírat dohody s cestovními kancelářemi, aby se informace o jejich obchodech dostaly do informačních letáků o Praze, resp. České republice. Do marketingu se zapojují i firmy zprostředkovávající daňové vratky.

"Vydáváme čínsko-japonské nákupní mapy. Nyní jsme udělali projekt na pražskou Pařížskou ulici. Obal na mapu tvoří vyobrazení této ulice," řekl Zbyněk Ambrož, ředitel české pobočky Premier Tax Free. Kupková z Global Blue potvrdila, že oslovovat čínské turisty ještě před jejich cestou do Evropy je klíčem k úspěchu obchodníků.

"Obchodníci vědí, že Číňané jsou ovlivnitelní. Nechodí náhodně po obchodech v centru Prahy, ale navštěvují obchody, na které získají doporučení," řekla Kupková.

Jak přilákat další Číňany
Loni do Česka podle Českého statistického úřadu přijelo 79 049 čínských turistů. Ve srovnání s rokem 2005 se jejich počet zvýšil téměř pětkrát. Pražský magistrát vyvinul v polovině dubna iniciativu o další posílení přílivu turistů z Číny. Do hlavního města pozvali zástupce největších čínských cestovních kanceláří a leteckých společností.

"Číňané představují velmi lukrativní klientelu vzhledem k jejich průměrným výdajům na osobu a na jednu cestu do Evropy. Tato částka činí přibližně 1400 amerických dolarů," uvedl ředitel konzultantské firmy Mag Consulting Jaromír Beránek.

V Česku nakupují Číňané převážně oblečení a módní doplňky, výrobky ze skla a také šperky a hodinky. "Rozptyl jejich útrat je 30 až 60 tisíc korun," řekl Červinka.

Se zvyšujícími se útratami Číňanů přibývají v domácích obchodech i čínsky mluvící prodavači. "Na prodejně musí být přítomen čínský personál, abychom byli schopni poskytnout čínským zákazníkům kvalitní servis," řekl Ledvinka z Erpet Bohemia Crystal.

Global Blue nabízí školení personálu obchodníků, aby dokázali efektivněji jednat s čínskými klienty. Podle Kupkové ale nejsou všichni obchodníci ochotni najímat čínský personál. "Někteří se bojí, že se Číňané mezi sebou budou domlouvat a oni jim nebudou rozumět," řekla Kupková.