Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nová SMS hrozba: místo bance platíte hackerům

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Banky a pojišťovny omezují složenky a upomínají klienty mobilem. Hackeři toho zneužívají, podobně jako vytahují data z emailových schránek. Jak ale poznat falešnou SMS?

„Na pojistne smlouve mate nedoplatek 2114 Kc. Zaplatte na ucet xxx, pojistovna yyy,“ zněla SMS, kterou dostal klient jedné z pojišťoven. Promptně vše doplatil, ale už si neověřil, zda účet skutečně patří jeho pojišťovně.

A to byla chyba, upozorňují experti, neboť peníze tak možná skončily na účtě podvodníků.
Kvůli úsporám začaly finanční ústavy místo složenkami vymáhat dluhy prostřednictvím SMS zpráv. A ty nejsou bezpečné. Hackeři je snadno zneužívají.

„To je poměrně rozšířená praxe. Má už název, jde o mishing, podobně jako phishing u e-mailů. Banky a pojišťovny, včetně našeho ústavu, takové případy nepřiznají, protože by podkopaly svou důvěryhodnost,“ řekl LN bankovní manažer, který si z obav před postihem v zaměstnání nepřál být jmenován.

 „Technicky to samozřejmě možné je. Pro dobrého hackera s trochou štěstí tak den práce. Já to ale nedělám,“ řekl LN hacker s přezdívkou „Skříňák“.

Ročně posílají banky a pojišťovny v Česku svým klientům nejméně tři miliony SMS upomínek. Množství případů, kdy stokorunové i větší dluhy nevymáhají finanční ústavy, ale hackeři, přitom roste. „Před rokem to bylo zanedbatelné, letos už jde o zlomky procent,“ upozorňuje bankovní expert.

POČTY SMS UPOMÍNEK ROČNĚ:

Česká pojišťovna:           1 200 000
Česká spořitelna:             900 000
Kooperativa pojišťovna: 600 000
ČSOB:                                statisíce
Poštovní spořitelna:        desetitisíce

Zdroj: Banky a pojišťovny

 Hackerům nahrává i strach lidí z rostoucího počtu exekucí. Když klienti bank či pojišťoven dostanou výzvu a nemají po ruce příslušnou smlouvu pro srovnání, raději rychle zaplatí - i když nic nedluží - než by se vystavili nebezpečí exekuce.

 Navíc mívají u pojistek a úvěrů automaticky zařízené převody z účtů a nesledují podrobně, jak je co placeno.

 "Vymáhají se malé částky na hranici rozlišovací schopnosti adresáta, dvě stě, tři sta korun," připomíná bankovní manažer. Jak ale poznat falešnou SMS?

"Všechny SMS, které chtějí peníze, jsou podezřelé. Korektní je zpráva, že klient má problém a má se dostavit na pobočku ústavu nebo zatelefonovat," vysvětluje zaměstnanec banky.

ČTĚTE TAKÉ:

Finanční ústavy nicméně avizují, že budou využívat SMS zprávy stále více. "Kooperativa ročně pošle klientům půldruhého milionu SMS. Sami si to přejí, chtějí komunikovat výhradně elektronicky. Pro ně jsme nyní spustili i web Kooportál," řekl Milan Nidl, člen představenstva pojišťovny Kooperativa.

Pokud je klient právě na dovolené v Karpatech nebo na stáži v Bruselu, kam si obvykle smlouvy o půjčkách nebo pojistkách nebere, má problém. Pro jakoukoli komunikaci potřebuje znát číslo smlouvy, kterou s sebou nemá.

Pokusí-li se telefonovat na číslo, z něhož neočekávaná SMS přišla, ozve se, že číslo je určené pouze k zasílání SMS zpráv. Aby se vyhnul dalším problémům, raději zaplatí. "Evidujeme případy, kdy SMS dorazí někomu jinému než dlužníkovi," připustil Jan Holinka z tiskového centra České spořitelny. O falešných SMS poslaných jménem spořitelny neví.

"Informaci o přímém zneužití zatím neevidujeme. Občas se stane, že v průběhu času je mobilní telefon předán jiné osobě a klient změnu nenahlásí," uvedla Denisa Salátková, mluvčí Poštovní spořitelny.