2. srpna 2011 16:03 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nová Tatra bude mít motor i kabinu DAF

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Tatra Terrno 1 Facelift | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tatra Terrno 1 Facelift | foto: TATRA, a.s.
KOPŘIVNICE Kopřivnická Tatra navázala spolupráci s nizozemskou společností DAF Trucks N.V. Přední světový producent nákladních vozů bude dodávat Tatře kabiny a motory.

Získá v ní také pětinový akciový podíl. Obě firmy chtějí při prodeji vozů společně využívat svoje dealerské sítě. Zástupci obou firem dnes sdělili, že podepsali smlouvy o vzájemné spolupráci.

ČTĚTE TAKÉ:

O plánované spolupráci mezi Tatrou a DAF se hovořilo už delší dobu. DAF bude dodávat díly pro novou řadu vozidel.  "Začali jsme s cílem zkonstruovat nové vozidlo, které by bylo kombinací nejnovějších inovací unikátního podvozku Tatra, nejmodernějších kabin DAF a motorů PACCAR," uvádí v tiskové zprávě předseda představenstva a generální ředitel Tatry Ronald Adams. 

Prodeje váznou

Vývoj prodeje nákladních automobilů pro Tatru v letošním prvním pololetí nedopadl příliš příznivě. Prodala o 13 procent méně vozů než ve stejném
období loni, celkem 352 aut oproti loňským 405.

V květnu Adams uvedl, že firma získala nové zakázky v Brazílii. Chce tam dodávat 400 až 1000 aut ročně. Dalších 500 automobilů dodá do Saúdské Arábie.

Projekt však podle něj vyústil v mnohem rozsáhlejší spolupráci, která představuje významné doplnění výrobkového portfolia.

"Výsledkem je mimořádný vůz, který reaguje na potřeby našich nejnáročnějších zákazníků a který bude distribuován prostřednictvím silnější a rozsáhlejší dealerské sítě," uvedl Adams.

"DAF již 10 let trvale zvětšuje svůj tržní podíl v Evropě, naše vynikající pověst nabytá ergonomickými parametry kabin, výkonem motoru a podporou v oblasti náhradních dílů k tomuto růstu významně přispívá," uvedl Harrie Schippers, prezident společnosti DAF Trucks.

Pro dealery společnosti DAF podle něj nové vozidlo představuje významné rozšíření stávajícího portfolia výrobků o vysoce mobilní civilní vozidlo s trvalým pohonem všech kol.

Nový vůz, zkonstruovaný i vyrobený v Kopřivnici, se pro Tatru postupně stane nejdůležitějším produktem v oblasti civilních tržních segmentů. Firma ho bude nabízet zákazníkům ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích.

Tatra patří k nejstarším automobilkám

Kopřivnická společnost Tatra je přední tuzemská automobilka. Funguje už od roku 1850, což ji řadí k nejstarším světovým výrobcům automobilů. Během let
vystřídala železniční i leteckou výrobu, dnes se specializuje výhradně na produkci nákladních vozů.

Tatra podle tiskové zprávy předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá tisíce nových zákazníků. Firma bude kromě dealerské sité DAF k financování využívat produkty dostupné prostřednictvím společnosti PACCAR Financial Services.

"Tento vztah představuje významný krok vpřed v oblasti obchodování s civilními vozidly. Vybudování tak rozsáhlé a úspěšné sítě dealerů po celé Evropě by Tatře trvalo desítky let a vyžádalo by si náklady ve výši mnoha miliónů eur, a to nezmiňuji desítky nebo dokonce stovky miliónů eur, kterých by bylo zapotřebí na vývoj kabiny a motoru na takové světové úrovni," dodal Adams.

AUTOMOBILKA DAF

Sídlo: Eindhoven (Nizozemsko)

- Předchůdce dnešní společnosti založil v dubnu 1928 Hub van Doorne, původně to byla jen dílna na opravu člunů. Postupně začala firma vyrábět drobné strojírenské produkty, ještě před druhou světovou válkou přibyly přívěsy a návěsy. DAF bylo původně zkratkou holandského názvu Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek (Van Doornova továrna na přívěsy), od konce 40. let "A" v názvu značí automobily.

- První prototypy nákladních vozů vlastní konstrukce vznikly ještě za války, jejich výrobu firma zahájila v roce 1949. Koncem 50. let se DAF angažoval také ve výrobě osobních automobilů. Po necelých dvou dekádách ale tuto divizi, která se soustředila na produkci malých vozů, prodal švédskému Volvu. V roce 1987 pohltila nizozemská firma tradičního britského výrobce užitkových vozů Leyland (některé jeho modely se objevily v nabídce pod značkou DAF).

- Po ekonomických problémech na počátku 90. let a krachu firmy získala DAF v roce 1996 americká skupina PACCAR, pod kterou spadají i slavní američtí výrobci nákladních vozů Kenworth a Peterbilt.

Výrobní program: Nosným výrobním programem firmy jsou silniční nákladní vozidla, která nabízí zákazníkům ve třech modelových řadách CF, XF a LF. 

Loni vyrobila továrna téměř 32.000 vozů všech modelových řad, v Evropě jí patří třetí místo mezi výrobci těžkých nákladních vozů. O příčku lépe si DAF loni vedl na českém trhu, když prodal 963 vozů (více, 1120 aut, prodal v ČR jen Mercedes-Benz).


ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz