12. března 2010 20:45 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nové dálnice za miliardy
hyzdí boule. D11 není jediná

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Dálnice D11. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice D11. | foto: ŘSD
PRAHA Vlnící se dálnice D11 čeká oprava za miliony, nová silnice totiž doslova nabobtnala. Není to však jediná silniční novostavba, která má problémy záhy po svém dokončení. Špatně postavená byla i dálnice v Ostravě.


Čtěte více

Krátce po otevření se začal vlnit i ostravský úsek dálnice D47. Silnice se vzedmula na třistametrovém úseku poblíž elektrárny v ostravské městské části Třebovice. Podle odborníků to způsobilo rozpínání materiálu, který byl použitý v náspu dálnice.

Aby stavaři z firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava vyzdvihli dálnici nad tamní záplavové území, museli vybudovat mohutný násep. Na něj použili umělé kamenivo vyrobené z hlušiny dolu Paskov, strusku z odvalu Hrabová a materiál z odvalu Nové Huti.

Nový úsek dálnice D1

"Na základě sondáží a geodetických měření odborníci potvrdili jednu z hypotéz – příčinou vad je rozpínání jednoho z použitých materiálů. Vyloučila se tak teorie o doznívající důlní činnosti," řekl hlavní stavbyvedoucí ostravské části D47 Petr Hanák.

Rozpínající se násep svalil vinu na firmu ODS – Dopravní stavby Ostrava, která tak musela uhradit opravu za více než 20 milionů korun. "První etapa opravy již proběhla a druhá bude v letních měsících tohoto roku. ŘSD nic neplatí, vše probíhá v rámci reklamačního řízení," říká Ledvinová.

Silnice ničí především sesuvy a spodní voda
Podobné kazy se na nových silnicích či dálnicích čas od času objeví. Největšími ničiteli nových komunikací jsou právě spodní voda a sesuvy půdy. "Každá stavba se musí navrhovat s podmínkami, které v tom místě jsou. Musí se hledět na geologii i hydrogeologii. Občas se stane, že se při plánování něco opomine. Například se zasáhne do sesuvového území nebo se opomine vliv spodní vody. V každém případě je to chyba," říká Jan Paclík ze stavební společnosti Strabag. Podle něj dochází k takovým omylům poměrně málo. "Jde o jednotky případů," říká.

Největší zničenou silniční novostavbou, na kterou si Paclík vzpomíná, je tunel Hřebeč na silnici 35 mezi Moravskou Třebovou a Svitavami. Tunel, dostavěný v roce 1999, zničil obří sesuv zeminy v roce 2006. Masa hlíny tehdy zasypala jeden z portálů tunelu. Odklizení zeminy a následná složitá sanace stála více než 50 milionů korun. Tunel byl dlouho průjezdný pouze v jednom směru. Celý byl otevřen až v loňském roce.

  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz