Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nové dálnice za miliardy hyzdí boule. D11 není jediná

Ekonomika

  20:45
PRAHA - Vlnící se dálnice D11 čeká oprava za miliony, nová silnice totiž doslova nabobtnala. Není to však jediná silniční novostavba, která má problémy záhy po svém dokončení. Špatně postavená byla i dálnice v Ostravě.

Dálnice D11. foto: ŘSD


Čtěte více

Krátce po otevření se začal vlnit i ostravský úsek dálnice D47. Silnice se vzedmula na třistametrovém úseku poblíž elektrárny v ostravské městské části Třebovice. Podle odborníků to způsobilo rozpínání materiálu, který byl použitý v náspu dálnice.

Aby stavaři z firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava vyzdvihli dálnici nad tamní záplavové území, museli vybudovat mohutný násep. Na něj použili umělé kamenivo vyrobené z hlušiny dolu Paskov, strusku z odvalu Hrabová a materiál z odvalu Nové Huti.

Nový úsek dálnice D1

"Na základě sondáží a geodetických měření odborníci potvrdili jednu z hypotéz – příčinou vad je rozpínání jednoho z použitých materiálů. Vyloučila se tak teorie o doznívající důlní činnosti," řekl hlavní stavbyvedoucí ostravské části D47 Petr Hanák.

Rozpínající se násep svalil vinu na firmu ODS – Dopravní stavby Ostrava, která tak musela uhradit opravu za více než 20 milionů korun. "První etapa opravy již proběhla a druhá bude v letních měsících tohoto roku. ŘSD nic neplatí, vše probíhá v rámci reklamačního řízení," říká Ledvinová.

Silnice ničí především sesuvy a spodní voda
Podobné kazy se na nových silnicích či dálnicích čas od času objeví. Největšími ničiteli nových komunikací jsou právě spodní voda a sesuvy půdy. "Každá stavba se musí navrhovat s podmínkami, které v tom místě jsou. Musí se hledět na geologii i hydrogeologii. Občas se stane, že se při plánování něco opomine. Například se zasáhne do sesuvového území nebo se opomine vliv spodní vody. V každém případě je to chyba," říká Jan Paclík ze stavební společnosti Strabag. Podle něj dochází k takovým omylům poměrně málo. "Jde o jednotky případů," říká.

Největší zničenou silniční novostavbou, na kterou si Paclík vzpomíná, je tunel Hřebeč na silnici 35 mezi Moravskou Třebovou a Svitavami. Tunel, dostavěný v roce 1999, zničil obří sesuv zeminy v roce 2006. Masa hlíny tehdy zasypala jeden z portálů tunelu. Odklizení zeminy a následná složitá sanace stála více než 50 milionů korun. Tunel byl dlouho průjezdný pouze v jednom směru. Celý byl otevřen až v loňském roce.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!