Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nové Maserati: závodní auto pro každý den

Ekonomika

  12:37
GranTurismo MC Stradale je nejlehčí, nejsilnější a nejrychlejší Maserati současnosti. Vychází ze závodního auta, ale dokáže to rozjet i mimo okruh – vymysleli ho totiž pro běžné silnice.

GranTurismo MC Stradale foto: Jan Stacha

Značka Maserati se rozhodla zúročit své zkušenosti ze závodních sérií v civilní verzi auta, s nímž se jezdí okruhové šampionáty. Tak vzniklo auto, které vypadá i jezdí skoro jako značkové závodní speciály. Z nich si bere i aerodynamické úpravy, zvyšující přítlak vozu k silnici.

Ve srovnání s dosud nejsportovnějším silničním GranTurismem S je Stradale o 10 koní silnější a o 110 kilogramů lehčí. Odlehčovalo se, kde šlo. Pro úsporu šestnácti kilogramů byly dokonce obětovány i zadní sedačky, čímž vzniklo jediné dnešní dvoumístné Maserati.

Přesto je MC Stradale stále luxusně vybavený vůz. Závodní auta jeho kabina připomíná umělým semišem alcantara a skvělými sedačkami z lehkého karbonu, jejichž výšku změníte jen pomocí nářadí.

Rozvržení ovladačů by se však dalo vylepšit a navigační systém připomene dřívější peugeoty či citroëny. Po nastartování na všechny tyto nectnosti okamžitě zapomenete.

ČTĚTĚ TAKÉ:

Osmiválec rozrazí okolí vyštěknutím, natěšený na další akci. Tenhle motor vychází z osmiválců Ferrari, stejně jako ty v ostatních Maserati. Tomu odpovídají jeho okamžité reakce i zvuk, měnící se od dunění přes ostré chraptění až po vysokootáčkové vytí.

Stradale není nekompromisní okruhové auto, dá se s ním bez problémů jezdit i ve městě. V zatáčkách se téměř nenaklání a ve vysokých rychlostech je ukázkově stabilní. Brzy zjistíte, že se Stradale chová jako menší auta. Dá se posílat do zatáček ve vysokých rychlostech, měnit je bleskurychlým řazením a jemně pracovat s karbon-keramickými brzdami. Automobilový fanoušek se po svezení bude ještě dva dny usmívat.

PSALI JSME:

Svou povahu auto mění podle toho, jaké zmáčknete tlačítko. Nyní je tu jedno nové, s nápisem Race. Funguje stejně jako ve Ferrari. Otevře výfuky naplno, posune zásah stabilizačního systému a co nejvíce zrychlí reakce robotizované převodovky. Stradale pak přeřadí za 60 milisekund – stejně rychle jako Ferrari 430 Scuderia.

Škoda, že Maserati nenabízí pro verzi Stradale příplatkové zadní sedačky. Konstruktérům se podařilo odstranit nedostatky GranTurisma a postavit opravdu dobré auto. Má několik drobných chyb, ale za ty zážitky mu to odpustíte. Rádi. Pokud chcete to nejlepší Maserati a stačí vám dvě místa, Stradale je nejlepší volbou. 

Autor: