Uvnitř tohoto vozu je znát, že se Mercedes snažil navázat na to nejlepší ze své minulosti. Vnitřní prostor působí velmi bytelným dojmem, což je způsobeno nejen vysokou a hranatou přístrojovou deskou, ale také širokými dveřmi a výjimečnými sedadly.
Testovaný vůz byl vybaven na přání a za příplatek 16 336 Kč dodávanými ortopedickými sedadly, u nichž je možné měnit šířku, délku sedáku a v širokém rozsahu také tvar opěradla. Jakmile se mi podařilo přizpůsobit si jejich tvar svým zádům, což bylo otázkou okamžiku, připadal jsem si doslova jako v bavlnce. Těžko se tento pocit popisuje, ale jistě se z pohledu komfortu se jedná o nejlepší sedadla, v nichž jsem seděl.
Mercedes-Benz E 350 CDIKoncepce: pětimístný čtyřdveřový sedan s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol, rozměry 4868x1854x1417 mm, rozvor 2874 mm, provozní hmotnost 1825 kg, zavazadlový prostor 540 l |
Jízda na vzduchu
A nutno říci, že nejsou vytržena z kontextu. Právě naopak, automobil jako celek je i z jízdního pohledu laděn nekompromisně komfortně. Řízení má velký převod, takže automobilu dodává vysokou míru směrové stability. Není proto divu, že nejlépe se Mercedes E cítí na dálnicích.
Obrazně řečeno, o cestování po nich vlastně nevíte. Do rychlosti 180 km/h je uvnitř tohoto vozu naprostý klid, necítíte žádné, ani nejmenší, vibrace od motoru či kol a současně máte ve volantu zajímavý pocit pevnosti a jistoty.
Automobil v testu měl podvozek doplněný vzduchovým odpružením s možností nastavení jednoho ze dvou režimů tuhosti. Ty jsou označené jako komfort a sport, nicméně zkušenost ukazuje, že přesnější by bylo pojmenovat je komfort a komfort plus. V měkčím režimu, který je příjemný třeba ve městě, se automobil poměrně výrazně houpe.
A to není na venkovských silnicích nebo ve vysokých rychlostech na dálnici ideální. V těchto podmínkách se lépe jezdilo na tvrdší, „sportovní“ režim. Sice byly více cítit krátké nerovnosti, ale celkově jsem měl z projevu automobilu lepší pocit, a to především ve vyšších rychlostech.
Diesel a automat
Testované provedení E 350 CDI bude jednou z nejčastěji volených verzí. Kombinace vznětového šestiválce se samočinnou převodovkou je pro automobil tohoto zaměření ideální. Motor je účinně utlumen, takže o něm při běžné jízdě vlastně ani nevíte.
Praxe ukazuje, že nejlépe se celá poháněcí soustava cítí při běžné jízdě bez větších dynamických nároků. V ten okamžik potěší sladění motoru i převodovky, která řadí přesně tak, jak očekáváte. Sedm rychlostních stupňů dokáže účinně využít značnou sílu motoru ve středních otáčkách.
Jakmile ale začnete na plynový pedál tlačit intenzivněji, ukáže se, že převodovka je spíše rozvážnější a sladění už není tak sametové jako dřív. Situaci můžete vylepšit řazením pomocí páček umístěných na volantu. Zdá se však, že převodovka bere jejich podněty spíše jako doporučení než povely, jak by si to řidič představoval. I když udávaná hodnota spotřeby paliva 6,8 l/100 km se zdá jako velmi dobrá, v praxi se k ní lze přiblížit pouze se značným sebezapřením. Reálná hodnota je kolem 9 l/100 km.
Při rychlejší jízdě je sice cítit, že automobil nabízí vysokou míru stability, avšak dává jasně najevo, že to nejlepší z něj dostanete při vyrovnané jízdě, kdy vás doslova hýčká.
Zkrátka Mercedes
Mercedes-Benz E 350 CDI ukázal, že je přesně takovým Mercedesem, jaký si člověk představí. Žádné snahy o sportovnost, ale ryzí zaměření na pohodlí, bytelnost a bezpečí.
Standardní výhodou tohoto vozu je totiž kromě komfortních doplňků také celá plejáda asistenčních systémů hlídajících například bdělost řidiče, mrtvý úhel zpětných zrcátek nebo správnou jízdu v jízdním pruhu. To vše dělá z tohoto vozu jeden z nejlepších automobilů pro jízdy na dlouhé vzdálenosti. I po ujetí třeba pětisetkilometrové vzdálenosti se totiž budete cítit naprosto svěží a bez náznaků únavy.