14. prosince 2014 7:05 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nařízení o alergenech? V řadě zemí
EU jsou se zaváděním problémy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Alergeny (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Alergeny (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PAŘÍŽ / BERLÍN / LONDÝN Evropské hospody, kavárny a pekárny se v sobotu jen rozpačitě přihlásily k novým pravidlům pro označování potravin, jejichž cílem je usnadnit život alergikům. Nová pravidla platná v celé Evropské unii ukládají prodejcům potravin a provozovatelům stravovacích zařízení poskytovat víc informaci o nabízených pokrmech.

Hlavním cílem je informovat zákazníky o přítomnosti některého ze 14 obávaných alergenů.

ČTĚTE TAKÉ

Přestože nařízení vstupující dnes v platnost bylo schváleno už před třemi lety, v Itálii a Francii o způsobech jeho uplatňování stále není jasno, píše agentura AP. Tamním restauratérům prý jen komplikuje život, protože nabízené menu se neustále mění.

Regulace jsou zbytečné

Nejlepším receptem, jak předcházet problémům, je podle italských a francouzských kuchařů komunikace se zákazníkem, nikoli stále nové svazující regule. Británie naopak nové nařízení vítá, protože alergikům velmi usnadní život. V Německu se prý na nařízení Bruselu dobře připravili, ale dnešní zběžný test prokázal spíš opak, zjistila AP.

Šéfkuchař Jean Terlon z restaurace v Longjumeau u Paříže považuje evropské nařízení za zbytečné. „Nemusíme čekat na Evropu, abychom zákazníky informovali o riskantních alergenech. Direktiva je zbytečná,“ tvrdí Terlon, který má ve zvyku měnit recepturu pokrmů s ohledem na přání a zdravotní problémy hostů. Připouští ale, že mnohé restauranty pracují s průmyslově zpracovanými polotovary, o jejichž složení nemají ponětí.

Zvláštní tabule

Podle Jane Seckerové-Jacobsové, majitelky hospody v Británii, je bruselská směrnice užitečná. „Zákazník by měl být informován a měl by dostat právě to, oč má zájem. I alergici mají právo si pokrm užívat stejně, jako ostatní lidé u stolu,“ soudí.

Sobotní kontrola asi deseti berlínských hostinců ukázala, že nové nařízení zatím respektuje jen jediný. Populární restaurace Staendige Vertretung nabízející rýnské speciality informuje o alergenech na zvláštní tabuli. Ostatní hostince, které navštívil zpravodaj AP, prý o nařízení EU nevědí.

Už od šílených krav

Madridský řezník Francisco Rubio o směrnici ví, ale nic prý měnit nemusí. „Máme povinnost tyto informace uvádět už léta kvůli hrozbě nemoci šílených krav,“ tvrdí. Majitelka sousedního potravinářského obchodu Teresa Baezová naopak informována nebyla. „Nikdo nic nepožadoval a nikdo nás neinformoval,“ řekla na svou obranu.

Ve Spojených státech podle AP žádné podobné nařízení neplatí. Podle zákona ale provozovatelé restaurací mají od roku 2009 povinnost projít školením o alergenech a jejich přítomnosti v potravinách.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.