Zpět k novince Ferrari 599 GTO. Ta slavnou zkratku (Gran Turismo Omologato) nese se ctí. Jde totiž o nejrychlejší silniční Ferrari všech dob. Tovární závodní okruh Fiorano dokáže zajet za 1 minutu a 24 sekund, tedy o 2,5 sekundy rychleji než model 599 GTB Fiorano, ze kterého vychází. A co je zajímavější, o sekundu méně než Ferrari 458 Italia i Enzo Ferrari – extrémní supersport představený v roce 2002, který se svého času prodával za cenu odpovídající zhruba pětadvaceti milionům korun.
Přitom novinka Ferrari 599 GTO není typický "supersport", ale velké kupé s motorem vpředu, v řeči Ferrari "vpředu uprostřed" – kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti je totiž posunutý co nejblíže středu vozu.
Tento dvanáctiválec s objemem šesti litrů má výkon 670 koní (500 kW) při 8250 otáčkách a maximální točivý moment 620 Nm, dostupný od 6500 otáček. S ním je spřažena sekvenční převodovka F1, která dokáže přeřadit za 60 milisekund. I díky ní dokáže novinka sprintovat na rychlost 100 km/h za 3,35 sekundy. Maximální rychlost má hodnotu "více než 335 km/h".
Celý vůz váží 1495 kilogramů, jedna koňská síla má tedy na práci pouze 2,23 kg. Ferrari 599 GTO je však rychlé hlavně díky špičkovým technologiím, ve velké míře vycházejícím z vývojového okruhového prototypu 599XX. Má špičkovou aerodynamiku, která v rychlosti 200 km/h vyvolá přítlak 144 kilogramů, podvozek s tužším zadním stabilizátorem a druhou generací magnetoreologicky ovládaných tlumičů.
Vůz byl nastaven pro zručné řidiče. Má být neobvykle citlivý a v rychle projížděných zatáčkách by neměl trpět nedotáčivostí. 599 GTO je ukázkou mnoha špičkových technologií, kterými značka Ferrari disponuje. Díky druhé generaci brzd s karbon-keramickými kotouči dokáže zastavit z rychlosti 100 km/h na 32,5 metrech. Také používá pro něj speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin.
Ferrari vyrobí 599 kusů tohoto exkluzivního vozu, za který si účtuje 265 500 eur bez daně – s ní v přepočtu necelých osm milionů korun. Nové GTO budeme moci potkat i na našich silnicích. Do Česka se možná dostane až pět kusů.