Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Modré zóny? Lidem radíme, aby přepsali druhé auto na manželku, říká starosta Prahy 6

Ekonomika

  5:00
PRAHA - U stanic metra či tramvají už nebude zastavovat tolik přespolních řidičů, kteří odtud jezdí dále do centra za prací. To by byl pro starostu Prahy 6 Ondřeje Koláře (TOP 09) ideální stav po spuštění parkovacích zón v jeho městské části. Přiznává ale, že zásadní novinka má mouchy.

Parkovací modré zóny na Praze 5. foto: Yan Renelt, MAFRA

Starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.

Na „šestce“ i v Praze 5 začnou nové parkovací pořádky ve středu. Zóny přinutí řidiče odjinud za parkování ve vyhrazených ulicích platit, doba stání bude omezená. Za toto opatření ale zaplatí i lidé, kteří v barevně označeném území bydlí. Za jedno auto 1200 korun ročně.

Problém ale budou mít hlavně nájemníci, kteří místo parkování zdarma budou muset vytáhnout z peněženky dvanáct tisíc korun. „Lidem bohužel musíme říkat, že sami s tím nic nezmůžeme, že musí počkat, než magistrát začne stávající stav upravovat,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09). Modré a fialové zóny budou platit na více než třetině území jeho městské části.

VYHRAZENO. PRO KOHO?

  • Parkovací zóny od středy 24. 8. přibudou ve vybraných ulicích Prahy 5 a 6.
  • Nejpřísnější z nich bude modrá (zaparkují tam jen lidé s registrací, ostatní jen na 3 hodiny, platit je navíc třeba mobilní aplikací).
  • Oranžová (která nebude v Praze 6) umožňuje také tříhodinové stání lidí bez registrace, platit lze i v automatu. Fialová zóna bude smíšená. Jiným lidem než držitelům registrace umožní po zaplacení parkování až na 24 hodin.
  • V současné době už podobná opatření platí v Praze 1, 2, 7 a části Prahy 3.
  • Následovat bude 1. září Praha 3 – Jarov a od 1. října se přidá také Praha 8.

Lidovky.cz: Kolik máte prodaných registrací pro místní majitele aut?
Ke čtvrtku (18. 8. – pozn. red.) bylo dvanáct tisíc vydaných registrací, z toho 11 tisíc rezidenčních. Zbytek jsou abonentní stání. Odhadem se nutnost koupit rezidenční registraci týká asi třiceti tisíc lidí, takže tam ještě rezerva je. Chtěli jsme také, aby si registraci mohli pořídit i občané, kteří bydlí v ulici, kde zóny nebudou. Člověk, který bydlí na Dědině, si může zaplatit parkování stejně jako ten, který v zóně bydlí. Může pak za 1200 korun ročně zaparkovat kdekoliv v Praze 6.

Lidovky.cz: To ale neřeší skutečnost, že pár dnů před ostrým spuštěním zón měla registraci pouze zhruba třetina lidí, která ji mít měla.
Buď se do středy zaregistrují, nebo budou dostávat pokuty, s tím se nedá nic dělat. Je to opatření, po kterém voláme už dlouho a lidi ho chtějí. Bohužel, je to klasický český přístup nechávat věci na poslední chvíli. Jedeme už dva měsíce docela ostrou kampaň, aby se občané chodili zaregistrovat, že u přepážky nestráví více než sedm minut. Teď už to bude déle, na úřadě budou fronty. Proto jsme otevřeli i o víkendu, abychom lidem opravdu vyšli vstříc.

Lidovky.cz: Takže v pondělí a v úterý to na vašem úřadu bude peklo, ne?
Kanceláře jsou na to připravené, výdejních míst je dost a bude otevřeno do osmi hodin večer.

Lidovky.cz: Řidiči nově nebudou vylepovat na sklo nálepky, které potvrzují zaplacení. Kontrolovat je bude speciální vozidlo snímající espézetky. V tomto případě tedy asi není možná počáteční benevolence pro neplatiče, ne?
Podle mě možná je. Auto posílá data k vyhodnocení městské policii a já si myslím, že strážníci sami – protože i pro ně to bude něco nového – budou ze začátku benevolentní. Na druhou stranu si lidé musí uvědomit, že je potřeba auto registrovat, pokud v zóně bydlí.

Parkovací modré zóny na Praze 5.

Lidovky.cz: Jak velkou část Prahy 6 budou zóny od středy zabírat?
Zhruba 35 procent plochy městské části. Je to prakticky celý Břevnov a část Střešovic. Také Veleslavín, Petřiny, Vokovice – oblasti, v nichž jsou stanice metra. Dolní část Bubenče a Dejvic, kus Hradčan, který patří k nám.

Lidovky.cz: Oblasti pro rezidenční stání jste si vybrali sami nebo to udělal magistrát a správci komunikací?
Magistrát vytvořil první nástřely, které jsme následně připomínkovali. Zda by mohla mít navržená zóna v dané ulici smysl nebo aby se přesunula jinam. Proces úprav byl velmi dlouhý, ale magistrát nám vyšel maximálně vstříc.

A CO PRAHA 5?

  • Do poloviny července navštívilo výdejnu v Preslově 5 průměrně 60 občanů denně. Až do současnosti chodí zhruba 120 občanů každý den.
  • Nyní je vydáno zhruba 5000 parkovacích oprávnění. Praha 5 očekává zájem až 35 tisíc lidí.
  • Problémy nastaly například po namalování vodorovného značení. Na některých místech došlo k zamalování míst pro tělesně postižené. Občané upozornili také na to, že se při malování nedodržuje vzdálenost 5 metrů pro namalování čáry od přechodu.
  • V současné době se na mnohých místech finišuje o osazováním svislých dopravních značek a domalováváním vodorovného značení.

Zdroj: Praha 5

Lidovky.cz: Odrazily se v konečné podobě i požadavky občanů?
Ano, brali jsme je co nejvíc v potaz a kde to šlo, tam jsme se snažili vyhovět. Třeba v oblasti Kulaťáku (Vítězné náměstí v Dejvicích – pozn. red.) jsme žádali velkou ochranu rezidenčního parkování.

Lidovky.cz: Splňuje tedy navržená podoba vaše představy?
Řekl bych, že tak na 95 procent můžeme být spokojení. Až ostrý provoz nám ukáže, jak bude vše fungovat ve skutečnosti. Už nyní se ukazují první mouchy – možná je mohl někdo čekat. Hodně si třeba lidé stěžují na to, že jejich nájemníci nemůžou požádat o rezidenční parkování, protože v Praze 6 nemají trvalý pobyt.

Lidovky.cz: Může s tím nájemník něco dělat? V Praze 6 standardně žije, ale nechce nebo nemůže kvůli autu měnit trvalé bydliště.
Buď si zažádá o trvalý pobyt, což ne vždycky pronajímatel akceptuje, nebo si musí bohužel zaplatit privátní parkování. Nelze to udělat ani tak, že by majitel bytu zapsal nájemníkovo auto na sebe. Registruje se technický průkaz vozidla a v něm musí být žadatel uvedený jako vlastník. Nebo uživatel pokud ho má na leasing.

Lidovky.cz: Ale ten samý problém je i u zón, které už roky fungují v Praze 1, 2, 3 a 7. Myslel bych si, že toto už se nějak podařilo vyřešit.
Nevyřešilo. Všechny tyto podněty samozřejmě shromažďujeme a předáváme magistrátu. Zmíněný problém se ale netýká jen nájemníků, ale i OSVČ, drobných podnikatelů. Lidem bohužel musíme říkat, že sami s tím nic nezmůžeme, že musí počkat, než magistrát začne stávající stav upravovat.

Lidovky.cz: A když má rodina rezidenta více aut?
Druhé auto vyjde na dvanáct tisíc korun, pokud ho má obyvatel napsané na sebe. Lidem tedy radíme, aby jej přepsali na manželku nebo dceru. Bude pak za něj platit jako za první vůz, tedy 1200 korun.

Lidovky.cz: Co očekáváte v prvních dnech?
Od zavedení zón si slibujeme, že ubude aut v ulicích. „Šestka“ nyní funguje jako nárazníková zóna. V sousedních městských částech 1 a 7 lidé nezaparkují, protože tam už zóny jsou. U nás nechávají auta Středočeši a obecně lidé, kteří do Prahy dojíždí za prací. Zaparkují u nás a jdou na metro nebo tramvaj, které je dovezou dále do centra.

V nových modrých zónách budou moci parkovat i nerezidenti. Až po dobu tří hodin

Lidovky.cz: Situace se prodloužením metra do Motola loni v dubnu ještě zhoršila, že?
Ano, problém se přesunul i do Vokovic, Veleslavína nebo Petřin, kde řidiči dosud tolik neparkovali. Zóny by měly z ulic vyhnat tyto přespolní řidiče, kteří zabírají místa lidem, kteří v Praze 6 bydlí. Obáváme se ale, že v oblastech, kde zóny nebudou, dojde k nárůstu aut. Na druhou stranu: tato místa nejsou pro parkování příliš atraktivní. Jde například o část Střešovic a Břevnova dále k Bílé Hoře nebo Dědinu. Nejezdí tam metro nebo je třeba vícekrát přestupovat. Pravdu nám ale ukáže až praxe. Až se po půl roce vyhodnotí, jak zóny fungují, máme příslib od magistrátu, že budeme moct žádat o jejich rozšíření nebo posouvání.

Lidovky.cz: Je ve hře i varianta, že zóny někde zrušíte?
I to je možné. Když se třeba ukáže, že v ulici, kde vznikla zóna, nedošlo k žádné změně. Ale myslím, že rušení bude minimální.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...